مرروی بر تاریخچه جام جهانی باشگاه‌ها

۱۵م آذر ،

رقابت‌های جام جهانی باشگاه‌ها از فردا با دیدار پلی‌آف بین هیروشیما ژاپن و آکلندسیتی استرالیا آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، قدمت جام جهانی باشگاه‌ها بسیار طولانی نیست. این جام از سال ۲۰۰۰ در کنار جام بین قاره‌ای به وجود آمد، اما به سبب مسایل مالی و حمایت نشدن آن از سوی باشگاه‌ها تا سال ۲۰۰۵ متوقف ماند و پس از آن سال جانشین جام بین قاره‌ای شد که از سال ۱۹۶۰ وجود داشته است.

** اکنون مروری می‌کنیم بر تاریخچه مسابقات

۲۰۰۰ قهرمانی در میان درگیری

در اولین دوره بازی‌ها در برزیل با حضور هشت تیم برگزار شد، از همان ابتدا این مسابقات با جنجال‌های بسیاری همراه شد. فیفا حامی همیشگی جام جهانی باشگاه‌ها در آن زمان با یوفا مشکل بسیاری بر سر حضور منچستر یونایتد داشت.

در نهایت بازی‌ها با حضور منچستر یونایتد برگزار شد و دو تیم برزیلی واسکودوگاما و کورینتیانس توانستند به فینال راه پیدا کنند در ضربات پنالتی تیم کورینتیانس به عنوان قهرمانی رسید. از آسیا نیز تیم النصر عربستان در این مسابقات حضور داشت که به عنوان تیم اخلاق انتخاب شد.

فینال

کورینتیانس صفر (چهار) واسکو دو گاما صفر (۳)

۲۰۰۵ قهرمانی سائوپائولو با دروازه‌بان گلزن

دومین دوره مسابقات پس از پنج سال وقفه از سال ۲۰۰۵ از سر گرفته شد. این بار شش تیم در مسابقات شرکت کردند که در نهایت دو تیم سائوپائولو و لیورپول در دیدار فینال به مصاف هم رفتند که تیم برزیلی توانست با یک گل به پیروزی برسد و قهرمان شوند. در دیدار فینال روجریو سنی دروازه‌بان گلزن سائوپائولو عملکرد درخشانی داشت. این دروازه‌بان در پیروزی (سه بر دو) برابر الاتحاد گلزنی کرد.

فینال

سائوپائولو یک لیورپول صفر

مینیرو ۲۷

۲۰۰۶ ترمز بارسلونا کشید شد

برای اولین بار بازی‌ها در دو سال پیاپی برگزار شد، این بار هم ژاپن میزبانی مسابقات را بر عهده گرفت. بارسلونا که با رونالدینیو و دکو در اوج قرار داشت در دیدار فینال برابر اینتر ناسیونال باخت تا برای سومین بار پیاپی یک تیم برزیلی قهرمان شود.

فینال

اینتر ناسیونال یک بارسلونا صفر

آدریانو

۲۰۰۷ اولین حضور ایرانی‌ها

در سال ۲۰۰۷ با توجه به میزبانی اوراواردز، تیم سپاهان که نایب قهرمان آسیا شده بود، توانست به این مسابقات راه یابد. البته نماینده ایران با شکست برابر اوراواردز نتوانست حریف میلان در نیمه نهایی شود. در دیدار نهایی میدان با برتری بر بوکا جونیورز اولین تیم اروپایی شد که به قهرمانی در این مسابقات رسیده است.

فینال

میلان ۴ بوکاجونیورز ۲

اینزاگی دو گل، کاکا، پالاسیو، آمبروینی

۲۰۰۸ اولین قهرمانی با سرآلکس کبیر!

پنجمین دوره مسابقات با حضور هفت تیم در ژاپن برگزار شد. فیفا جوایز تیم‌های قهرمان را افزایش داد و این مسابقات جای خود را کم‌ کم در ویترین فیفا جا انداخت.

در فینال این بازی‌ها منچستر یونایتد با برتری بر کوئیتر اکوادور قهرمان شد.

فینال

منچستر یونایتد یک کوئیتر صفر

رونی ۷۳

۲۰۰۹ رکورد شکنی کاتالان‌ها

مسابقات به غرب آسیا آمد و امارات میزبانی بازی‌ها را بر عهده گرفت. بارسلونا با پیروزی در فینال برابر استودیانس ششمین جام در یک فصل را گرفت و رکورد لیورپول در سال ۲۰۰۱ با کسب پنج جام را شکست.

فینال

بارسلونا دو استودیانس یک

پدرو ، مسی و بوسلی

۲۰۱۰ قهرمانی اینتر بدون مورینیو

امارات برای دومین بار پیایی میزبانی مسابقات را بر عهده گرفت. بازی‌ها با حضور هفت تیم برگزار و نماینده یوفا یعنی اینتر توانست عنوان قهرمانی را کسب کند.

فینال

اینتر میلان ۳– مازمبه ۱

اتوئو ۲۷ و ۱۷، بیابانی ۸۵ (اینتر)

۲۰۱۱ تقابل مسی و نیمار

مجددا میزبانی به ژاپن برگشت و بارسلونا در فینال برابر سانتوس قرار گرفت و به راحتی توانست قهرمان شود. سانتوس که نیمار را در ترکیب داشت، به راحتی با چهار گل پیروز شد و عنوان قهرمانی را کسب کرد تا قهرمانی‌های پی در پی تیم گوآردیولا ادامه داشته باشد.

فینال

بارسلونا چهار سانتوس صفر

مسی دو گل ، ژاوی‌، فابرگاس

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.