مرغ ۴۷۰۰ یا ۵۲۰۰ تومان؟


مرغ ۴۷۰۰ یا ۵۲۰۰ تومان؟

۲۲:۰۹ (جمعه ۹ تیر )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

در حالی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که عرضه مرغ به قیمت بالاتر از ۴۷۰۰ تومان تخلف است که هم اکنون در میادین میوه و تره‌بار که نسبت به سایر نقاط شهر، از قیمت‌های مناسبتری برخوردار است، هر کیلوگرم مرغ گرم ۵۲۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.

 

گویا بازار مرغ قرار نیست به سر و سامانی برسد. از یک سو مرغداران مدعی هستند که نهاده‌های دامی به موقع به دست آنها نمی‌رسد و از سوی دیگر، دولت مدعی است که باید در این زمینه به دلیل حمایت از مصرف‌کنندگان، قیمتگذاری صورت گیرد. در این میان تنها مصرف‌کنندگان می‌مانند و قیمت‌هایی که روز به روز یک رقم از سوی مسئولان اعلام می‌شود.

چند وقتی هست که بازار مرغ با تلاطم دست و پنجه نرم می‌کند و این تلاطم گویا تمامی هم ندارد و مصرف‌کنندگان را نیز سر در گم کرده است. قیمت مرغ که با قیمت‌گذاری دولت در ماههای انتهایی سال ۹۰ حتی تا ۳۸۵۰ تومان نیز عرضه می‌شد، هم اکنون حتی در برخی از مغازه‌ها به ۷۲۰۰ تومان هم رسیده است؛ البته با اعلام دولت مبنی بر تفاهم با مرغداران و اتحادیه مربوط به آنها، بازار کمی آرامش را تجربه کرد.

در همین اثنا بود که تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید که در راستای آن، روزانه میزان مناسبی مرغ در ازای تامین نهاده‌ها، در بازار عرضه شود؛ در حالیکه بعد از گذشت چند روز نه تنها نهاده‌ها نرسید، بلکه مرغداران نیز حاضر نشدند از موضع خود اندکی کوتاه آیند.

مرغ، ۴۶۵۰ تومان، ۴۷۰۰ تومان یا ۵۲۰۰ تومان؟

این در شرایطی بود که حسن رادمرد، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که هیچ مغازه‌ای نباید مرغ را با قیمتی بالاتر از ۴۷۰۰ تومان عرضه کند، چراکه تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

این گفته وی در حالی اعلام شد که دیگر مسئولانی که در جلسات قیمتگذاری مرغ حضور داشتند، بر این باورند که این قیمت برای عمده‌فروشان مرغ است و مرغ قرار است با قیمتی بالاتر از این در بازار به فروش رسد.

این در شرایطی است که هم اکنون مرغ در میادین میوه و تره‌بار که خود به نوعی از مکان‌هایی هستند که بیشتر مراجعات مردم برای خرید کالاهای مورد نیاز خود در روز را به خود اختصاص می‌دهد، اعلام کرده است که از روز گذشته ۸ تیرماه، مرغ را به قیمت هر کیلوگرم ۵۲۰۰ تومان به فروش می‌رساند؛ بنابراین هم اکنون مشخص نیست که واقعا قیمت اصلی مرغ در بازار چقدر است و مردم در نوعی سردرگمی به سر می‌برند.

صف‌های طولانی برای خرید مرغ ۵۲۰۰ تومانی

در این میان، بررسی‌های میدانی مهر نشانگر این است که مردم که چند روزی است مرغ را حتی تا ۷۲۰۰ تومان نیز خریداری کرده بودند، این روزها به دنبال مرغ ارزان از این میدان میوه و تره‌بار به آن میدان میوه و تره‌بار می‌روند.

به همین دلیل بود که بعد از اعلام توزیع گسترده مرغ با قیمت تعادلی در میادین میوه و تره‌بار، صف طولانی در مقابل غرفه عرضه مرغ گرم در میادین تشکیل شد و مردم به امید دریافت مرغ از ساعت‌های ابتدایی باز شدن این میادین، در مقابل این غرف صف تشکیل دادند.

یکی از افرادی که در صف ایستاده است می‌گوید: از ساعات ابتدایی بازگشایی میادین برای تهیه مرغ آمده است و بعد از ۳ ساعت نوبتش شده است.

او می‌گوید: بنا بر اعلام رسانه‌ها خود را برای خرید مرغ ۴۷۰۰ تومانی آماده کرده بودم، اما میادین میوه و تره‌بار، مرغ را با قیمت ۵۲۰۰ تومان عرضه کردند.

این در شرایطی است که میزان توزیع مرغ نیز خود مساله‌ای شده است. قرار بر این است که به گفته نعمت‌اله ترکی، معاون استاندار تهران قرار بر این است که روزانه ۲۲۰ تن مرغ گرم در بازار توزیع شود. او هم البته قیمت ۴۶۵۰ تومانی را برای هر کیلوگرم مرغ اعلام کرده است.

مشاهدات خبرنگار مهر حکایت از آن دارد که در برخی از میادین میوه و تره‌بار، سهمیه مرغ به سرعت به پایان رسید و مردم دست خالی به خانه برگشتند، این در حالی است که در برخی از میادین نیز بیش از ۲ عدد مرغ که وزن آن به بیش از ۵ کیلوگرم نمی‌رسید، به هر نفر توزیع نمی‌شد.

آخرین قیمت انواع مرغ در بازار

قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه کامل ۵۲۰۰ تومان، مرغ منجمد ۳۱۰۰ تومان است. همچنین قیمت هر کیلوگرم ران مرغ با پوست بدون دنبالچه، چربی و سرساق ۶۰۵۰ تومان، ران مرغ بدون پوست، دنبالچه، چربی و سرساق ۷۱۰۰ تومان، مغز ران با پوست ۸۱۰۰ تومان، مغز ران بدون پوست ۸۶۵۰ تومان، ساق مرغ با پوست و بدون سرساق ۸۱۰۰ تومان، ساق مرغ بدون پوست و سرساق ۸۹۰۰ تومان و سینه مرغ با پوست، بدون شش، گردن و بال ۷۳۵۰ تومان است.

همچنین سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن و بال ۸۱۰۰ تومان، ران و سینه با پوست بدون دنبالچه، شش، گردن و بال ۶۶۵۰ تومان، ران و سینه بدون پوست، دنبالچه، شش، گردن و بال ۷۶۰۰ تومان، بال کبابی ساده ۵۲۵۰ تومان و بال کبابی زعفرانی ۵۲۵۰ تومان است.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که هر کیلوگرم بازوی کبابی ۶۰۵۰ تومان، بازوی کبابی زعفرانی ۶۰۵۰ تومان و مخلوط بال و بازو کبابی ساده ۵ هزار تومان است.

.

.

.

.

.

.

.

.

مهر


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.