مروری بر سه دهه محبوبیت کلاه قرمزی ؛ عروسکی که همیشه سوپراستار است

خبرگزاری آریا- ابتدای دهه هفتاد عروسکی به برنامه های تلویزیونی وارد شد که محبوبیت بسیاری را چه در کودکان و چه در بزرگسالان پیدا کرد و توانست در سال های بعد خودش را به عنوان یکی ازبهترین عروسک های نمایشی در ایران نشان دهد.
به گزارش خبرنگار هنری آریا، کلاه قرمزی عروسکی دوست داشتنی است که هربار وارد سینما شده فروش فوق العاده ای ازخود برجای گذاشته است.
کلاه قرمزی برای اولین بار در ابتدای دهه هفتاد در تلوبزیون و در برنامه ای با نام “صندوق پست” دیده شد.این عروسک بامزه در کنار آقای مجری که “ایرج طهماسب” باشد روزهای خوبی را برای بچه های آن دوره بوجود آوردند.

صداپیشگی این عروسک محبوب را “حمید جبلی” برعهده دارد که انصافا یکی از دلایل محبوبیت این عروسک بازیگوش هنرنمایی “جبلی” درصداپیشگی آن است.
“ایرج طهماسب” و “حمید جبلی” سالیان متمادی است با یکدیگر همکاری می کنند. در برنامه “صندوق پست” ایرج طهماسب به عنوان مجری و جبلی به عنوان عروسک گردان و صداپیشه همکاری کردند.
این برنامه سرآغاز ورود کلاه قرمزی به سینما شد و در ادامه همکاری این دو هنرمند فیلم سینمایی “کلاه قرمزی و پسرخاله” در سال ۷۳ ساخته شد که با استقبال مخاطبین سینما همراه شد و جزو پرفروشترین فیلم های آن دوره شد.این فیلم با ۳ ماه اکران با قیمت بلیط میانگین ۸۰ تومان توانست در اکران تهران به رقم ۱۷۱ میلیون تومان دست یابد.

در فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله؛ کلاه قرمزی که بزرگ شده، مشغول تحصیل است اما بازیگوشی‌هایش سبب می‌شود تا از مدرسه اخراج شود. تلاش او برای اینکه شغلی به دست آورد نیز نتیجه‌ای عاید نمی‌کند، تا اینکه از طریق تماشای تلویزیون و ملاحظه برنامه آقای مجری تصمیم می‌گیرد تا روانه تلویزیون شود. کلاه قرمزی به تهران نزد پسرخاله می‌رود و با کمک او راهی تلویزیون می‌شود و در آنجا به خاطر علاقه زیادش به آقای مجری سعی می‌کند تا موانع راه ازدواج او را از بین ببرد اما مشکلاتی را باعث می‌شود.
دنیا فنی زاده عروسک گردانی کلاه قرمزی را برعهده داشته است.
در این فیلم که به تهیه کنندگی “محمد مهدی دادگو” ساخته شد، ایرج طهماسب، فاطمه معتمد آریا،حمید جبلی، مرضیه محبوب، مرتضی احمدی، حمیده خیر آبادی، مهری مهر نیا، فرخ لقا هوشمند، ‌اکبر دودکاروحسن شیرازی به عنوان بازیگر حضور داشتند.
نویسندگی نخستین فیلم سینمایی کلاه قرمزی را، ایرج طهماسب،همایون اسعدیان و حمید جبلی برعهده داشتند.
پس از ساخت این فیلم پرفورش و محبوبیت این عروسک خاص دیگر خبری از کلاه قرمزی نبود تا اینکه سال ۸۱ دومین قسمت از این فیلم با عنوان “کلاه قرمزی و سروناز” ساخته شد.

“کلاه قرمزی و سروناز” پس از فیلم های کلاه قرمزی و پسرخاله(۱۳۷۳)، یکی بود یکی نبود (۱۳۷۹) و دختر شیرینی فروش (۱۳۸۰) چهارمین فیلم بلند ایرج طهماسب در مقام کارگردانی است که با میانگین بهای بلیط ۵۵۰ تومان موفق شد نزدیک به ۵۵۰ میلیون تومان به عنوان پرفروش ترین فیلم سال هم دست یابد.
نویسندگی این فیلم را بازهم ایرج طهماسب و حمید جبلی بطور مشترک برعهده داشتند. همچنین حمید و مجید مدرسی نیز تهیه کنندگی آن را انجام دادن. فاطمه معتمد آریا، رضا فیض نوروزی، رضا عطاران خسرو احمدی و مهدی باطبی در این فیلم به عنوان بازیگر حضور داشتند.
در این قسمت از فیلم کلاه قرمزی او با آقای مجری زندگی می کند. آخر سال تحصیلی است و کلاه قرمزی بعد از چند سال سرانجام کارنامه قبولی اش را دریافت می کند. عموی کلاه قرمزی به عنوان جایزه برایش دوچرخه ای می خرد که کلاه قرمزی از داشتن آن بسیار خوشحال است، اما به سرقت رفتن دوچرخه ماجراهای دیگری را برای او به وجود می آورد. …
در این قسمت  حمید جبلی صداپیشگی، پسرخاله، کلاه قرمزی، عموجان را برعهده دارد و همچنین فاطمه معتمد آریا به جای سرونازصحبت می کند.
پس از ساخت این قسمت، کلاه قرمزی بازهم چند سالی را غیبت داشت تا اینکه از سال ۸۸ بازهم شروع به نمایش کرد و از آن سال نوروز هرسال میهمان خانه های مردم از شبکه ۲ سیما است.

در این چند ساله تعداد زیادی از عروسک های بامزه دیگر به مجموعه کلاه قرمزی اضافه شده که بسیار جذاب هستند.
همساده، فامیل دور،ببعی،پسرعمه زا، خواهر پسرعمه زا، نی‌نی، جیگر از جمله عروسک های بامزه این سریال نوروزی بودند.
محبوبیت همگی این عروسک ها نشان از شناخت ایرج طهماسب و حمید جبی از مخاطب دارد.این عروسک ها نه تنها کودکان را بلکه بزرگسال ها را نیز جذب خود کرده است.
فیلم کلاه قرمزی و بچه ننه که از هفته پیش اکران شده و با استقبال بی نظیر مردم مواجه شده، سومین فیلم کلاه قرمزی است.
کارگردانی این قسمت را نیز “ایرج طهماسب” برعهده دارد و فیلم نامه آن را به همراه “حیمد جبلی” به نگارش در آورده است.
در”کلاه قرمزی و بچه ننه” حمید جبلی، ایرج طهماسب، خسرو احمدی، مهدی باطبی، عیسی یوسفی‌پور، بهادر مالکی، بنفشه صمدی، پوپک مظفری، داود دلقندی، سورن مناچکیان، پویان طباطبایی، محمد بحرانی، قاسم قباخلو، بهرام بهنوید… به ایفای نقش پرداخته اند و دنیا فنی زاده، مرضیه محبوب، امیرسلطان احمدی، بنفشه صمدی، محمد لقمانیان عروسک گردانی فیلم را برعهده دارند.

در فیلم می‌بینیم که «براثر انفجار خانه‌، کلاه قرمزی و پسرخاله و آقای مجری آواره کوچه و خیابان شده‌اند و زندگی سختی را می‌گذرانند مقصر این انفجارها هم «پسرعمه‌زا» است که از دست همسایه‌ها و پلیس فراری است. اینک کلاه قرمزی مهمان ناخوانده‌ای را به جمع‌شان اضافه می‌کند. این مهمان کوچولو (بچه ننه) با خود ماجراهایی را پدید می‌آورد…
در فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه»، حبیب رضایی به عنوان مشاور فیلم‌نامه، بهزاد خورشیدی: طراح پوستر، مهرداد میرکیانی‌: طراح چهره‌پردازی،ابراهیم غفوری‌: مدیر فیلمبرداری، مرضیه محبوب: طراح و ساخت عروسک‌ها، صحنه آرا: میثم کزازی،‌ طراح لباس: ژاله آنت‌، تدوین: میثم ملایی،‌ صدا گذاری و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق‌، موسیقی متن و ترانه: محمدرضا علیقلی‌، ترانه سرا: ایرج طهماسب،‌ عکس: علی نیک رفتار‌، آنونس تیزر،‌ مهدی سعدی‌ همکاری داشته‌اند.
تهیه کننده و مجری طرح این فیلم حمید مدرسی است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.