مرکز آمار ایران: تورم ۳۵ درصد شد، نقطه‌ به نقطه در دی ماه ۲۷٫۵ درصد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

خبراقتصادی: مرکز آمار ایران با اعلام نتایج گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانواده های شهری کشور در دی ماه سال بر اساس سال پایه ۹۰، اعلام کرد: نرخ تورم دی ماه سال جاری با ۰٫۵ درصد کاهش نسبت به آذرماه به ۳۵ درصد و تورم نقطه به نقطه نیز به ۲۷٫۵ درصد رسید که نشان دهنده ادامه کاهش نرخ تورم در ماه های قبل است.

بر این اساس، گزارش مرکز آمار ایران به شرح زیر است:

۱- شاخص کل (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۰) در دی ماه سال عدد ۱۷۸٫۴ را نشان می دهد که نسبت به ماه قبل ۱٫۲ در صد افزایش داشته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۷٫۵ درصد می باشد که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۲۸٫۸) کاهش یافته است. درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در دوازده ماه منتهی به دی ماه سال ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۵٫۰ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به آذرماه (۳۵٫۵) کاهش یافته است.

۲- شاخص گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات در این ماه به رقم ۲۲۰٫۱ رسید که نسبت به ماه قبل ۱٫۹ درصد افزایش نشان می دهد. شاخص گروه اصلی خوراکی ها در ماه مورد بررسی به عدد ۲۱۸ رسید که نسبت به ماه قبل ۲ درصد افزایش نشان می دهد. شاخص گروه اصلی خوراکی ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸٫۷ درصد افزایش نشان می دهد و نرخ تورم ۱۲ ماهه این گروه ۴۸٫۹ درصد است.

همچنین شاخص گروه عمده، آشامیدنی ها و خوراکی ها نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۸٫۲ درصد افزایش نشان می دهد و درصد تغییرات این گروه در ۱۲ ماه منتهی به دی ماه نسبت به مشابه سال قبل ۵۰ درصد است که نسبت به تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذر ماه ۹۲ معادل (۵۱٫۲) کاهش یافته است.

۳- شاخص گروه عمده کالاهای غیر خوراکی و خدمات در دی ماه ۹۲ به ۱۶۴ رسید که ۰٫۹ درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می دهد. میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۳٫۱ درصد بوده است و نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به دی ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۲۹٫۱ درصد است که نسبت به تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذرماه امسال (۲۹٫۴) کاهش یافته است.

جدول نرخ تورم ۲۲ ماهه براساس سال پایه ۹۰

نرخ تورم(درصد) ماه
۲۶٫۵ فروردین ۹۱
۲۶٫۳ اردیبهشت ۹۱
۲۵٫۸ خرداد ۹۱
۲۵٫۵ تیر ۹۱
۲۵٫۱ مرداد ۹۱
۲۴٫۷ شهریور ۹۱
۲۴٫۸ مهر ۹۱
۲۵٫۱ آبان ۹۱
۲۵٫۶ آذر ۹۱
۲۶٫۳ دی ۹۱
۲۷٫۴ بهمن ۹۱
۲۸٫۶ اسفند ۹۱
۲۹٫۸ فروردین ۹۲
۳۱ اردیبهشت ۹۲
۳۲٫۶ خرداد ۹۲
۳۳٫۹ تیر ۹۲
۳۵٫۱ مرداد ۹۲
۳۶ شهریور ۹۲
۳۶٫۲ مهر ۹۲
۳۵٫۹ آبان ۹۲
۳۵٫۵ آذر ۹۲
۳۵ دی ۹۲


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.