مرگ بزرگترین ماهواره رصد زمین

جام جم آنلاین: سازمان فضایی اروپا مرگ بزرگترین ماهواره رصد زمین را پس از یک‌ماه خاموشی اسرار آمیز آن اعلام کرد.

ماهواره انویست، بزرگترین ماهواره رصد زمین برای استفاده غیر نظامی بود که مقامات سازمان فضایی اروپا اوایل امسال دهمین سال فعالیت آن را برگزار کرده بودند.

این ماهواره ۲٫۹ میلیارد دلاری در ابتدا قرار بود برای یک دوره پنج ساله تصاویری با کیفیت بالا از زمین فراهم کند اما به دنبال مأموریت موفقیت آمیز آن این مدت به ۱۰ سال افزایش یافت.

اپراتورهای سازمان فضایی اروپا روز هشتم آوریل ارتباط خود را با ماهوره انویست ۱۰ ساله از دست دادند و از آن زمان تاکنون در تلاش بودند تا این ارتباط را برقرار کنند. از آن زمان تاکنون ارتباطی میان انی ماهواره و ایستگاه های زمینی برقرار نشده و تلاش های مکرر برای تعمیر آن نیز با شکست های پی در پی رو به رو شد تا سرانجام مقامات سازمان فضایی اروپا مرگ این ماهواره بزرگ را اعلام کردند.

سازمان فضایی اروپا طی بیانیه ای توضیح داده است که به رغم تلاش های مکرر از شبکه های گسترده زمینی، هیچ واکنشی از سوی ماهواره انویست دریافت نشده است.

چندین توضیح احتمالی برای مرگ غیرقابل انتظار انویست وجود دارد.

اختلال در یک تنظیم کننده قدرت ممکن است سیستم های فرمان گیری و اندازه گیری راه دور آن را از کار انداخته باشد، همچنین ممکن است یک اتصال کوتاه در صفحات این ماهواره ، انویست را به حالت امنیتی «safe mode» برده است و همچنین ممکن است به عللی این ماهواره قابلیت دریافت فرمان های زمینی را از دست داده باشد.

براساس اعلام سازمان فضایی اروپا، اگرچه ممکن است شانس ترمیم انویست بسیار اندک باشد اما یک تیم تحقیقاتی تلاش های خود را برای برقراری ارتباط با این ماهواره ادامه می دهد و گزارش های آن را طی دو ماه آینده ارائه خواهد داد.

براساس تصاویر راداری زمینی از انویست و تصاویر تهیه شده از ماهواره رصدگر زمین پلدیز فرانسه، صفحات خورشیدی در جهت درستی قرار گرفته است.

پیش از این ، مقامات سازمان فضایی اروپا از همکاران بین المللی خود در رابطه با ناکارآمدی انویست طلب کمک کردند، در نتیجه سازمان فضایی فرانسه داوطلب شد با «پلدیز» فضاپیمای جدید خود این بررسی را انجام دهد.

پلدیز مانند انویست یک ماهواره رصد زمین است که برای ثبت تصاویر با کیفیت بالا از زمین طراحی شده است. پلدیز در ماه دسامبر به فضا رفت و از آن برای کاربردهای نظامی و غیر نظامی استفاده می شود.

در سال ۲۰۱۰ کارشناسان فضایی اعلام کردند که ماهواره انویست تا ۱۵۰ سال دیگر به یک زباله فضایی بزرگ تبدیل می شود.

سازمان فضایی اروپا در سال ۲۰۰۱، مأموریت ماهواره انویست را برای مطالعه زمین از فضا با جزئیات کامل آغاز کرد.

این ماهواره دارای ۱۰ حسگر برای مطالعه اقیانوس ها، زمینها، قله های یخی و اتمسفر زمین بود که تصاویر ارسالی آن در بیش از چهار هزار تحقیق علمی مورد استفاده قرار گرفته است.

این ماهواره همچنین در کنار سایر اکتشافات خود کاهش تدریجی یخ دریای قطب شمال را گزارش کرده بود.

سازمان فضایی اروپا اعلام کرد: مأموریت برجسته ماهواره انویست طی یک دهه گذشته باعث شده تصور کنیم این ماهواره برای سال های آینده نیز فعال خواهد بود تا زمانی که ماهواره بعدی برای ادامه فعالیت آن اعزام شود. این درحالی است که تاکنون نیز انویست دو برابر زمان تعریف شده برای مأموریت خود کار کرده است.

در ابتدا قرار بود ماهواره انویست هشت تنی پنج سال عمر کند اما تاکنون عمر آن به ۱۰ سال افزایش یافته و سازمان فضایی اروپا سالگرد ۱۰ سالگی خدمات آن را با برگزاری نمایشگاهی از تصاویر به یادماندنی که هشت حسگر انویست ثبت کرده جشن گرفت.

قرار است ماهواره جایگزین آن با عنوان «سنتینل» از سال ۲۰۲۴ فعالیت خود را به طور کامل آغاز کند.(مهر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.