مرگ هزاران نفر بر اثر جیوه

۲۹ام بهمن ،
ممتاز نیوز : نوزدهم  ژانویه سال جاری توافق ۱۴۰ کشور جهان بر سر موارد قانونی و الزام آور کاهش مصرف جیوه به ثبت رسید؛ توافقی که اگر در بین تمامی کشورهای توسعه یافته و همچنین در حال توسعه ماندگار بماند می توان در چارچوب یک برنامه علمی شاهد حذف عنصر زیان آور جیوه باشیم.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از مهر ؛ چالشی که از یک سو نرمش کشورهای بزرگ صنعتی را طلب می کند و از سوی دیگر گام های موثر کشورهای در حال توسعه را در این راه به سوی خود فرا می خواند.

بر همین اساس هیات‌های حاضر در مقر سازمان ملل متحد در ژنو بعد از مذاکرات به این نتیجه رسیدند که باید جیوه را از بسیاری از محصولات خود حذف کنند؛ این در حالی است که بنا بر اعلام نظر برنامه محیط زیست سازمان ملل این توافق ممکن است تا پنج سال طول بکشد.

در سالهای اخیر استفاده از این عنصر در بین کشورهای در حال توسعه افزایش یافته و این کشورها را به صورت روز افزون در معرض مخاطرات زیست محیطی ناشی از آن قرار داده است.

یک کارشناس محیط زیست دز این باره می گوید: جیوه  یکی از عناصر بسیار سمی در محیط زیست محسوب می گردد؛ عنصری که  فرار، پایدار و متغیر است و به سه صورت گاز، مایع و یا جامد می توان آن را ملاحظه کرد.

به گفته محسن تیز هوش،  از این عنصر عمدتا در ساخت دماسنج، باتری، ترموستاتها، قارچ کش ها و علف کش های قدیمی و حتی در صنایعی همچون کاغذ سازی، پلاستیک، الکترونیک و داروسازی استفاده می گردد. بیشترین مصرف جیوه در تولید دستگاههای الکترونیکی است که بر همین اساس سهم قابل توجهی از آن صرف ساخت لامپ بخار جیوه در بزرگراهها و همچنین روشنایی صنایع و کارخانجات می گردد.

او به تاثیرات منفی این ماده بر روی سلامتی انسانها و سایر موجودات کره زمین که سالهاست اثبات شده اشاره می کند:  اما حساسیت های جهانی برای کاهش و حتی حذف آن از محیط زیست موضوع کاملا تازهی است که در هفته های اخیر مورد توجه اهالی زمین قرار گرفته است.

آنطور که این کارشناس محیط زیست می گوید: اگر جیوه از طریق تخلیه پسماند های شیمیایی وارد اکوسیستم های آبی شود می تواند فعالیت فتوسنتز فیتوپلانکتونها را مختل کند؛ همچنین تاثیر منفی این عنصر بر روی حیوانات کوچک بارها گزارش  و به ثبت رسیده است.

تیزهوش اضافه می کند:  تاثیرات منفی این عنصر بر روی سلامتی بشر به خصوص کودکان به اثبات رسیده است؛ عمده ترین عوارض ناشی از مسمومیت با جیوه بروز اختلالات عصبی و کلیوی است و از سوی دیگر جیوه می تواند سبب جهش زایی و اختلال در متابولیسم بدن شود.

او با بیان اینکه در یک قرن اخیر جیوه سبب مرگ بسیاری از انسانها شده است به ماجرای کارخانه پلاستیک سازی میناماتای ژاپن در سال ۱۹۶۰ میلادی اشاره می کند: در این اتفاق نزدیک به سه هزار نفر به سبب مسمومیت جان خود را از دادند همچنین در  کشورهایی همچون عراق، پاکستان، غنا، کانادا و…موارد مشابه از این دست بسیار رخ داده است تا محیط زیست انسانی و همچنین تنوع زیستی کره زمین با خطرات بسیار جدی روبرو شود.

تحقیقات بر روی اثرات جیوه بر روی محیط زیست همچنان از سوی پژوهشگران این عرصه ادامه دارد و بحث و تبادل نظر در این موضوع بسیار داغ شده است؛ همین که امروز شاهد توافق ۱۴۰ کشور عضو سازمان ملل بر سر کاهش مصرف جیوه هستیم خود گامی است به جلو که می تواند در دراز مدت تاثیرات بسزایی در بهبود محیط زیست کره زمین داشته باشد اما در حقیقت برای کاهش و حذف عناصر خطرناکی همچون جیوه باید یک اراده جهانی بر سر آن به وجود آید.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.