مزار شهید چمران در لبنان (عکس)

۲۴ام بهمن ،

مزار شهید «چمران» در روستای سلطانیه واقع در جنوب لبنان قرار دارد. او در اول جمادی الثانی سال ۱۴۱۵ هجری قمری به دست ارتش صهیونیستی به شهادت رسید.

به گزارش  گروه وبگردیممتازنیوز،به نقل از تبیان ؛دکتر مصطفی چمران به سال ۱۳۱۱ در تهران، خیابان پانزده خرداد، بازار آهنگرها، (سرپولک)  متولد شد. و سال ۱۳۳۷ برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در دانشگاه «برکلی» با ممتاز ترین درجه علمی موفق به اخذ دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما گردید.

 از اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی ، در حدود ۱۰ سال در لبنان اقامت داشت و تأسیس و فرماندهی شاخه نظامی «جنبش حرکه المحرومین»  موسوم به «افواج المقاومه اللبنانیه» (امل) را بر عهده گرفت. وی چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران بازگشت و با اولین ملاقات حضوری با حضرت امام خمینی ، از بازگشت به لبنان منصرف شد و تا لحظه شهادتش به تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ در جبهه های جنوب ایران با مسوولیت وزارت دفاع به شهادت رسید و در بهشت زهرای تهران (قطعه ۲۴) به خاک سپرده شد.

هنوز هم پس از ۳۰ سال در لبنان می توان تأثیرات معنوی شهید چمران را به عینه دید. علاوه بر مناطق تحت نفوذ «جنبش امل» که تصاویر متعددی از شهید چمران را بر در و دیوار و خیابان های آن می توان دید ، در نواحی شیعه نشین دیگر نیز تصاویر ایشان به چشم می خورد اما شاخص ترین تأثیر شهید چمران در میان جوانان حزب الله به چشم می خورد که از نام وی به عنوان اسامی نظامی و مستعار استفاده می کنند. نگارنده خود شخصاً اشخاص در قید حیاتی را با لقب «چمران» در لبنان زیارت کرده است . امام در این جا قصد داریم یادی کنیم از شهیدی که با نام «چمران» در صفوف مقاومت جنگید و به شهادت رسید.

شهید «حاج محمد یاسین» به سال ۱۹۶۸ در روستای «سلطانیه» واقع در جنوب لبنان به دنیا آمد و در اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی به صفوف مقاومت اسلامی پیوست و نام «چمران » را به عنوان اسم مستعار نظامی برای خود انتخاب نمود. «حاج محمد یاسین» سرانجام در سال ۱۹۹۴ میلادی (مصادف با اول جمادی الثانی ۱۴۱۵ هجری قمری) به هنگام عملیات ضد صهیونیستی در منطقه اشغالی «بیت یاحون» شربت شهادت نوشید. مزار وی در گورستان روستای «سلطانیه» قرار دارد و نام مستعار وی نیز بر آن حک شده است.

گفتنی است که «چمران» نام روستایی کوچک از توابع بخش نوبران (واقع در حوزه استحفاظی شهرستان «ساوه» ) می باشد. پدر شهید چمران متولد این روستا بود و وجه تسمیه نام خانوادگی ایشان نیز همین بود. این نام تا قبل از حضور «شهید دکتر چمران» در لبنان هیچ سابقه ای نداشت و ناشناخته بود. دکتر چمران نیز به سبب الزامات زبان عربی در لبنان با نام «شمران» شناخته می شو د.

تابلویی از شهید چمران در جنوب منطقه ضاحیه که توسط جنبش«امل» نصب شده است.

تصویری از شهید «حاج محمد یاسین» با نام مستعار «حاج چمران»

مزار شهید «حاج چمران» در روستای «سلطانیه» واقع در جنوب لبنان


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.