مزیت ایران برای توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی در جهان

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

رئیس ستاد گیاهان دارویی کشور با اعلام اینکه ایران با ۸ هزار گونه گیاهی، رتبه برتر را در جهان دارد، گفت: مزیت اصلی توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و داروهای گیاهی از آن ایران اسلامی است.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصاد در باشگاه خبرنگاران محمد حسین عصاره در گفتگو با رادیو اقتصاد گفت: گردش مالی این حوزه در جهان به سرعت در حال گسترش است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ به یکهزار میلیادر دلار برسد و باید ما هم از خام فروشی گیاهان دارویی پرهیز کنیم.

وی با اشاره به سابقه تمدنی ایران در طب سنتی و گیاهی و میزبانی ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهانی گفت، افزود: ستاد گیاهان دارویی کشور در سال ۱۳۸۷ برای توسعه دانش بنیان و صنایع کشت و زراعت گیاهان دارویی و فرآوری تلاش می کند و مشاوره می دهد.

وی از علاقه مندان خواست برای اطلاعات بیشتر به سایت ستاد مراجعه کنند.
عصاره تاکید کرد: هدف از تشکیل این ستاد، ایجاد هماهنگی، انسجام و تعامل بین علم، فناوری و نوآوری است.

عصاره گفت: امروزه رویکرد جهانی؛ گسترش استفاده از داروهای گیاهی است و ایران هم باید سهم خود را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: ایران از نظر اقلیم جغرافیایی گیاهی، کشوری ممتاز و با رتبه بالا از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی است و حدود ۸۰۰۰ گونه گیاهی در ایران رویش دارد که از نظر تنوع گونه ای ۲ برابر قاره اروپاست.

عصاره از شناسایی بیش از ۲۱۰۰ گونه گیاهی دارای خواص دارویی، ادویه ای، عطری، رنگ دهنده، طعم دهنده و غیره خبر داد و گفت: این گیاهان درصنایع دارویی، آرایشی، بهداشتی، غذایی، کنترل کننده آفات و بیماریها و… قابل استفاده است و پیش بینی می شود در آینده از ۲۵۰۰ گونه گیاهی فراتر رود.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.