مسؤولان صداقت را در دستور کار قرار بدهند / شرایط تقیه در دین اسلام

یک کارشناس مسائل دین با بیان اینکه در قرآن کریم وارد شده است که اصل اولیه باید بر صداقت باشد گفت:پنهان کاری برخی مسؤولان مربوطه در اطلاع‌رسانی نحوه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین کار درستی نبود. پنهان کاری در دین اسلام فقط زمانی صورت می‌گیرد که در مقابل دشمن قرار گرفته‌ باشیم. ما در شرایط بسیار حساسی به سر می‌بریم و همین امر نشان از آن دارد که مسؤولان باید تدبیر بیشتری به خرج می‌دادند و صداقت که شاخصه‌ اصلی دین اسلام است و در آیات قرآنی به آن اشاره شده را باید در دستور کار قرار می‌دادند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا نصوری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب که در بحث مدیریتی کشور چند نکته را باید مد نظر داشته باشیم اظهار کرد: نکته اول بحث تدبر به معنی اندیشیدن به عواقب یک کار است و نکته دوم تدبر در درستی انجام آن است. بحث فرماندهی و حکمرانی حکومت اسلامی جریانی است که در دین اسلام به آن پرداخته شده است. اصول  اسلام در برابر دشمن بر تقیه (پنهان کاری) است. مثلا یک زمانی یک فرمانده‌ نظامی در مقابل دشمن خود را به ندانستن و یا متوجه نبودن یک موضوعی می‌زند که این امری کاملا درست و مثمرثمر است.

وی خاطرنشان کرد:‌ اما یک زمانی موضوعی را نباید پنهان کنیم چرا که خیر و مصلحت بر آشکار شدن آن موضوع است. سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در صحبت‌های امروز خودشان به این موضوع اشاره کردند که «بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات آن خیلی بیشتر از ابتدای انقلاب تاکنون بوده است و امکان درگیری بسیار بالا بود و هیچ وقت چنین شرایطی را شاهد نبودیم. هم آمریکایی‌ها در آماده باش صد در صد بودند و هم ما.» این یعنی اینکه ما در شرایط بسیار حساسی به سر می‌بریم و همین امر نشان از آن دارد که مسؤولان باید تدبیر بیشتری به خرج می‌دادند و صداقت که شاخصه‌ اصلی دین اسلام است را در دستور کار قرار می‌دادند. در آیه ۱۱۹ سوره «توبه» آمده است: «یَأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصادِقِینَ»؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید و با صادقان باشید. همچنین در آیه ۱۷۷ سوره بقره، آیه ۱۵ «حجرات» و سایر آیات قرآنی به این وظیفه مهم انسانی یعنی “صداقت” اشاره شده است.

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: پنهان کاری مسؤولان مربوطه در این امر واقعا کار درستی نبود. متاسفانه به گونه‌ای در ممکلت پیش می‌رویم که هر جناحی زمانی پنهان کاری می‌کند که به نفع خودش باشد اما پنهان کاری در دین اسلام فقط زمانی صورت می‌گیرد که در مقابل دشمن قرار گرفته‌ باشیم. خبر به این مهمی باید زودتر از اینها به مسؤولان تصمیم‌گیر اعلام می‌شد تا تصمیم درستی گرفته شود. جان مردم موضوعی نیست که بتوانیم با سهل‌انگاری از کنار آن بگذریم. قصور و تقصیر و غفلت در این ماجرا رخ داده، آن هم در جامعه‌ای که امروز همه چیز همچون شیشه پیدا است و همه می‌توانند همه چیز را ببینند و درک کنند. با داشتن مردمی آگاه نباید کاری کنیم که مردم مرجعیت رسانه‌ای خود را رسانه‌های بیگانه قرار دهند. این موضوعی است که باید در داخل کشور مدیریت شود.

این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد:‌ یک زمانی موضوع امنیتی است و کارگزاران نظام باید پاسخگو باشند و خود آنها می‌توانند تصمیم بگیرند اما زمانی که پای مردم در میان است، بهتر است جانب صداقت را با مردم رعیایت کنیم تا از این طریق دشمن مانور رسانه‌ای ندهد چرا که این امر زیبنده جامعه ما نیست. آن هم در روزی که عزت و عظمت ایران به جهان نشان داده شده بود باید اصل موضوع را با مردم مطرح می‌کردیم؛ مردمی که همیشه پای این نظام و انقلاب بوده‌ و هستند .

وی ادامه داد: در اطلاع رسانی باید صداقت و اولویت را مد نظر قرار بدهیم. پیامد پنهان کاری بسیار خطرناک است و باعث التهاب و ایجاد فضای ناامیدی در جامعه می‌شود. قرآن در آیه‌ ۲۶ سوره «جن» در رابطه با رازداری فرموده است: «عَالِمُ الْغَیْبِ فَلَا یُظْهِرُ عَلَی غَیْبِهِ أَحَدًا؛ دانای نهان است و کسی را بر غیب خود آگاه نمی‌کند». خداوند متعال، از همه اسرار مطلع است و از تمام اتفاقات، آگاه؛ اما با این وجود، هیچ کس از اسرار غیب او آگاه نیست. خداوند متعال خود،رازهای بندگانش را می‌پوشاند و به همین دلیل بر رازداری تاکید دارد.

نصوری یادآور شد: در آیه ۵ سوره «یوسف» در رابطه با رازداری آمده است: «قَالَ یَا بُنَیَّ لاَ تَقْصُصْ رُوْیَاکَ عَلَی إِخْوَتِکَ فَیَکِیدُواْ لَکَ کَیْدًا إِنَّ الشَّیْطَانَ لِلإِنسَانِ عَدُوٌّ مُّبِینٌ؛ [یعقوب] گفت: ای پسرک من خوابت را برای برادرانت  حکایت مکن که برای تو نیرنگی می‌اندیشند زیرا شیطان برای آدمی دشمنی آشکار است». اما این آیات در رابطه با موضوع مورد کاربرد ندارند. بلکه باید اطلاعات را به صورت دقیق و مدیریت شده در اختیار مردم قرار می‌دادیم. قاعدتا مسؤولان ذیربط اطلاعات بیشتری از این موضوع داشتند و با  اطلاعات بیشتر راحت‌تر می‌توانستند تصمیم بگیرند. اگر صادقانه از همان ابتدا مطلب را بیان می‌کردند راحت‌تر جامعه با این موضوع کنار می‌آمد. در مجموع آنچه که طبق دین اسلام و فرهنگ مردم است باید به آن بپردازیم این است که افراد مقصر باید معرفی شوند و هر کدام بنا به تقصیری که داشته‌اند پاسخگو باشند. شفافیت و صداقت می‌تواند امنیت و آرامش جامعه را ارتقاء می‌دهد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.