مسئول حوزه کشاورزی بنیاد مستضعفان عنوان کرد/ واردات ۶/۲۱ میلیون دلار میوه از ترکیه و مصر

علی اصغر تفضلی، مسئول حوزه کشاورزی بنیاد مستضعفان در رابطه با واردات میوه گفت: « در سه ماهه اول سال ۹۱ حدود ۶/۲۱ میلیون دلار میوه از ترکیه و مصر وارد کشور شده است».

تفضلی هم‌چنین با ارائه آمار از حوزه‌های متفاوت مصر این کشور را کشوری فقیر خواند و گفت: «تولیدناخالص داخلی مصر در سال ۲۰۰۱ با ۸۰ میلیون نفر جمعیت معادل ۲۳۱ میلیارد دلار بوده اما ایران با ۷۰ میلیون نفر جمعیت در همان سال ۴۸۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی داشته است. این کشور از لحاظ آب نیز در مضیقه است و کل آب این کشور ۵۵ میلیارد مترمکعب تخمین زده می‌شودو بارندگی آن کمتر از ۱۰۰ میلیمتر در سال است. در حالی که منابع آبی در دسترس ما ۹۵ میلیارد مترمکعب است و میانگین بارندگی ۲۵۰ میلیمتر در سال را داریم».

مسئول حوزه کشاورزی بنیاد مستضعفان سطح زیر کشت را در مصر ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار خواند که با محاسبه دو بار کشت در برخی مناطق سالانه به حدود ۵ میلیون هکتار می رسد.

تفضلی با تاکید بر پیشرفت‌های قابل توجه مصر در کشاورزی در ۱۵ سال اخیر گفت: «مصری‌ها توانسته اند بهره وری خود را افزایش دهند و به رکود اروپا که برداشت ۷ تن در هکتار است نزدیک شوند».

به گفته تفضلی مصری‌ها با این که در کنار الجزایر و ترکیه بزرگترین واردکننده گندم به شمار می روند اما در زمینه چغندرقند رکود ۵۵ تن در هکتار و در نیشکر ۱۳۵ تن در هکتار را دارند. علی اصغر تفضلی با تمجید از دانشمندان مصری و هم چنین اجرای درست خصوصی سازی در مصر افزود: «مصری‌ها از دهه ۸۰ دو رقم برنج عرضه کردند و بالاترین عملکرد برنج را با تولید بیش از ۱۰ تن در هکتار خود اختصاص دادند که باعث شده تا صادراتی بیش از ۹۰۰ هزار تن برنج داشته باشند».

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.