مسابقات سفره‌های ایرانی ۵ ساله شد/ برگزاری نشست “آئین و آینه” در شمال

به گزارش خبرگزاری مهر، اختتامیه اولین دوره مسابقه عکاسی دانشجویان واحد ۱۱ علمی کاربردی با اهدای جوایز به نفرات برتر و تقدیر از داوران جشنواره در گالری شماره یک خانه عکاسان حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست اختتامیه، رسول اولیازاده؛ مدیر خانه عکاسان و داور جشنواره گفت: این سومین همکاری خانه عکاسان ایران با نهاد های هنری خارج از حوزه هنری است، در دوره های گذشته بسیاری از دوستان و استادان عکاسی معتقد بودند که این شیوه همکاری و نمایش آثار هنرمندان جوان باعث پایین آمدن سطح عکاسی می شود اما جواب من به این دوستان این بود که اگر من در پی کشف استعداد های جدید باشم باز هم نظر شم اینگونه است که پاسخ آنها منفی بود.

اولیازاده در ادامه با نگاهی به روند همکاری با واحد ۱۱ دانشگاه علمی – کاربردی در برگزاری این مسابقه عکس، گفت: برگزاری مسابقه عکس دانشجویان واحد ۱۱ دانشگاه علمی – کاربردی سومین همکاری خانه عکاسان ایران با یک نهاد آکادمیک – هنری بود، در مرحله نخست ۳۰۰ عکس به دبیرخانه ارسال شد که ۵۳ اثر انتخاب و به رای و نظر هیئت داوران از میان این آثار ۳ اثر برگزیده شد که امروز برای حاضرین قرائت خواهد شد.

وی ادامه داد: این همکاری اتفاقی خجسته است، زیرا باعث کشف نیروهای جدید عکاسی می شود و آموزش و استعداد یابی نیروهای جوان از برنامه های مد نظر ما است. امیدورام این همکاری ها ادامه یابد و این شما هستید که نسل آینده هنر عکاسی را خواهید ساخت و وظیفه ما در زمان فعلی فراهم آوردن امکانات فیزیکی و حمایتی در جهت رشد شما است.

مدیر خانه عکاسان در ادامه با بیان برخی موضوعات مورد نظر خانه عکاسان برای مسابقات و جشنواره های آینده تصریح کرد: برای جشنواره هایی که در آینده برگزار خواهد شد ، موضوعاتی مانند سفره های افطاری و شب قدر و راهپیمایی روز قدس موضوعات مناسبی است که نه تنها برای نمایشگاه مناسب است، بلکه می توانید برای جشنواره های مختلف عکاسی بفرستید.

وی در پایان سخنانش همکاری میان خانه عکاسان ایران و واحد ۱۱ دانشگاه علمی – کاربردی را باعث پیشرفت، رشد و ترقی هنر عکاسی در ایران خواهد شد.

در ادامه این نشست اختتامیه محمد رضا مرادی نیا – معاونت اجرایی و مدیر آموزش واحد ۱۱ دانشگاه علمی – کاربردی گفت: برگزاری این مسابقه و نمایشگاه باب مفاهمه و همکاری هوشمندانه علمی میان دو نهاد مهم فرهنگی یعنی خانه عکاسان با این واحد دانشگاهی است و امید داریم این همکاری‌ها ادامه یابد.

وی ادامه داد: زحمات بسیاری از سوی خانه عکاسان و شخص آقای اولیازاده برای برگزاری این مسابقه و تخصیص فضای نمایشگاه  صورت گرفته است و از دیدن این آثار لذت بردم، از زحمات استادان این دانشجویان نیز بسیار سپاسگزار هستم.

مرادی نیا ادامه داد: علاقه داشتم که این مراسم با شکوه و شور بیشتری برگزار می شد و ما شاهد حضور مهمانان و دانشجویان بیشتری بودیم که امید دارم این امر در برنامه های آینده محقق گردد.

در پایان این نشست اختتامیه مهدی نوری‌مقدم، با اشاره به موضوعات و اسامی داوران این مسابقه، گفت: این مسابقه با موضوعات ” ساخت و سازهای شهری و تاثیر بر گرافیک محیطی” و ” بهار استان من” و موضوعات آزاد برگزار شد.

وی افزود: ۵۳ اثر از ۳۰۰ اثر ارسالی به دبیرخانه منتخب شدند و به مرحله داوری یافتند، داوران این مسابقه آقایان رسول اولیا زاده، محمد خادمیان و شخص خودم، مهدی نوری مقدم بودیم.

رتبه اول عکس، به خاطر نگاه متفاوت و زیبایی شناسانه به سوژه غیر انسانی و ترکیب بندی خاص به آقای سید مهدی میر ناطقی تعلق گرفت. رتبه دوم عکس، به خاطر نگاه غیر مستقیم به سوژه و دید کاملا انتزاعی به سوژه ای ملموس و رئال به خانم مونا نظامی تعلق گرفت. رتبه سوم عکس به خاطر پیوند باورهای فرهنگی و اجتماعی روزگاران قدیم و نگاه عکاسانه جدید به آقای محسن سکوتی تعلق گرفت.

جشن پنج‌سالگی مسابقات سفره‌های ایرانی اسلامی برگزار می‌شود

با فرارسیدن ماه مبارک رمضان مسابقات عکاسی از سفره های ایرانی اسلامی وارد پنجمین سال برگزاری خود شد. مراسم جشن پنج سالگی مسابقات سفره های ایرانی اسلامی با حضور اساتید و کارشناسان عکاسی و جمع کثیری از عکاسان، شامگاه یکشنبه ۱۵ مرداد ماه از ساعت ۱۹، در گالری شماره ۲ خانه عکاسان ایران  در حوزه هنری برگزار خواهد شد.

در این نشست اساتید پیشکسوت عرصه عکاسی از جمله دکتر محمد ستاری، فرزاد هاشمی، محمدمهدی رحیمیان، افشین شاهرودی، رسول اولیا زاده، مژگان طریقی، حسن غفاری و … در این مراسم حضور خواهند یافت.

همزمان با پربایی این مراسم، نمایشگاهی از آثار برگزیده و منتخب چهار دوره گذشته مسابقات عکاسی از سفره های افطاری، که در جشنواره رمضان شهرداری “کچی اورن” آنکارا برپا شده بود برگزار می شود که در این جشن، به تمامی عکاسان حاضر در این نمایشگاه، گواهی شرکت ارائه می‌شود.

شایان ذکر است در این نمایشگاه عکس‌هایی از احمد آقاسیانی، میثم امانی، مهتاب بحریانی، مرجان تایی، محمد توکلی، مهدی حاجیوند، رضا رادپور، گلرخ راوش، سارا رجب دوست، حمیده سلیم نژاد، سیدمدیار شجاعی فر، فرامرز عامل بردبار، مهدی عباسی، مهدی عقیقی، امیر عنایتی، محمد قدرتی وایقان، داوود کهن ترابی، امیر مافی بردبار، احمد مرادی، حسین مسلمی نایینی، منصوره معتمدی، پیمان ملک محمدی را با موضوع سفره های افطاری ایرانی و آثاری از اباصلت بیات، بهزاد فیروزی، علیرضا جلیلیفر و سیداحسان باقری با عکس هایی از کشورهای اسلامی پاکستان،لبنان، عربستان و قطر را به نمایش گذاشته خواهد شد.

بر این اساس، دبیرخانه مسابقات فرهنگی هنری سفره های ایرانی اسلامی در نظر دارد تا در این مراسم، از برگزیدگان و عکاسان راه یافته به نمایشگاه سفره های هفت سین سال ۹۱، با ارائه جایزه، لوح تقدیر و گواهی شرکت در نمایشگاه، تقدیر به عمل آورد.

“حسن غفاری” که سال گذشته در مسابقه عکاسی از سفره های هفت سین، جایزه خود را به دبیرخانه برای برگزاری بخش ویژه‌ “سبزه” در مسابقه هفت سین سال ۹۱، اهدا کرده بود، از برگزیدگان این بخش با ارائه جایزه و لوح تقدیر مسابقات، تجلیل می‌‌کند.

بررسی آیین رمضان و پوشاک در گیلان و مازندران
 
نشست تخصصی آیین و مراسم رمضان در گیلان و مازندران، از مجموعه سلسله نشست های آیین و آیینه، دوشنبه ۱۶ مرداد از ساعت ۱۸ در مجموعه هنرپژوهی نقش جهان وابسته به فرهنگستان هنر، برگزار می‌شود.

سلسله نشست‌های “آیین و آینه” به همت مرکز هنر پژوهی نقش جهان وابسته به فرهنگستان هنر برگزار می‌شود که از آغاز ماه مبارک رمضان هر سه‌شنبه به بررسی آیین‌های این‌ ماه میان اقوام ایرانی در یک یا چند استان همجوار اختصاص دارد و تاکنون پوشاک و مراسم آیینی قوم ترکمن و آذربایجان مورد بررسی قرار گرفته‌است.

در این نشست قرار است مزدک انوشه، معاون پژوهشکده زبان و کتبیه ها درباره آیین و مراسم رمضان در استان گیلان و سلیم سلیمی‌موید، کارشناس پژوهشی، درباره پوشاک محلی گیلان و مازندران، سخنرانی ‌کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این نشست به نشانی خیابان ولیعصر(عج)، ضلع جنوب غربی پارک ساعی، جنب فروشگاه شهر کتاب، شماره ۲۱۶۹ مراجعه نمایند. شایان ذکر است مراسم صرف افطار نیز در پایان این نشست برگزار خواهد شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.