مسابقه ملی کتابخوانی بر مبنای آثار علامه شهیدی برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعدازظهر امروز یکشنبه ۵ شهریور با اعضای شورای سیاستگذاری همایش ملی و جایزه ادبی علامه جعفر شهیدی دیدار کرد.

حسینی در این نشست با اشاره به چهره ماندگار دکتر شهیدی در عرصه پژوهش و ادبیات و نیز تاریخ، گفت: ایشان از هرگونه تعریف و تمجید مستغنی هستند و من افتخار شاگردی ایشان در دانشگاه را نیز داشته ام و از دانش ایشان و آثارشان بویژه در بحث تاریخ اسلام و زندگینامه هایی که برای حضرت زهرا (س)، حضرت زینب (س) و سایر ائمه نوشته اند و نیز ترجمه ارزشمندشان از نهج البلاغه بهره برده‌ایم.

وی با اشاره به منش مرحوم علامه سید جعفر شهیدی افزود: ایشان در زمان حیات خود مدتی نیز در حوزه علمیه نجف تحصیل کرده بودند و به مقام اجتهاد هم رسیده بودند اما به دلیل تواضع شخصی خود هرگز این موضوع را مطرح نکردند. از سوی دیگر ایشان پدر شهید نیز بودند و داماد سید غلامرضا سعیدی نیز بشمار می رفتند اما در طول حیات خود با فروتنی تمام هرگز این موضوعات را به زبان نیاورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شخصیت مرحوم شهیدی در خارج از ایران نیز کاملا شناخته شده بود تا جایی که حتی در کشور چین و آمریکا نیز او را می شناختند و دانشگاه پکن نیز به وی مدرک افتخاری دکتری اعطا کرده بود و پیش از همه اینها در سال ۱۳۶۹ با ترجمه اش از نهج البلاغه برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شد و در کنار آن نشان درجه یک علمی را نیز از رئیس جمهور دریافت کرد.

حسینی در ادامه به بیان خاطره ای از دوران حضورش در جلسه درس دکتر شهیدی در دانشگاه پرداخت و گفت: یکی از برکات برگزاری چنین همایش هایی مکتوب شدن خاطرات بر جای مانده از شخصیت های علمی است که می تواند مورد استفاده محققان در آینده قرار بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تاکید بر فعالیت عمقی برای شناخت مفاخر فرهنگی در برگزاری چنین همایش هایی افزود:  در این همایش ملی ۶۰ مقاله پذیرفته شده است که از بین آنها ۳۲ مورد برای حضور در همایش مهیا و ۱۷ مقاله از آنها ارائه خواهد شد. همچنین ۷ مقاله در مجله نامه فرهنگستان درج شده و ۱۵ مقاله نیز به صورت پوستر رونمایی خواهد شد.

وی همچنین از رونمایی نرم افزار آثار دکتر جعفر شهیدی، پایگاه اطلاع رسانی وی و نیز کتابی با موضوع معرفی مجموعه آثار مرحوم شهیدی در این همایش خبر داد و افزود: نمایشگاهی از آثار بر جای مانده از ایشان و نیز آثار علمی نویسندگان بروجرد در حاشیه این همایش برپا می شود.

حسینی همچنین از برپایی مراسم تجلیل از مولفان کتاب‌های برتر در حوزه امام علی (ع) و نهج البلاغه و غدیر با همکاری بنیاد نهج البلاغه و کارگاههای آموزشی نهج البلاغه برای دبیران در حاشیه این همایش خبر داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان افزود: با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور مسابقات کشوری کتابخوانی بر مبنای آثار مرحوم علامه جعفر شهیدی در سراسر کشور برگزار می‌شود.

در این مراسم همچنین محسن شهیدی پسر مرحوم علامه شهیدی در سخنانی ضمن تجلیل از وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به نظر من کار این وزارتخانه همانند وزارت دفاع است و آثار و نتایج آن را این روزها به خوبی می توانیم در برابر هجمه های فرهنگی بیگانه مشاهده کنیم.

وی همچنین از تلاش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور برگزاری این همایش پس از ۵ سال وقفه تشکر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد ادبی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در سخنانی کوتاه در این نشست از رونمایی کتاب نفیس عکس مرحوم شهیدی همزمان با برگزاری این همایش خبر داد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.