مستند مهرجویی نقدی بر آثار سینمایی این کارگردان است

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، ‘مانی حقیقی’ در نشست نقد و بررسی فیلم مستند ‘مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله’ که عصر روز دوشنبه در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، گفت: حضور من به عنوان کارگردان این اثر مستند خیلی اتفاقی شکل گرفت و من خود را خیلی مستند ساز نمی دانم.

کارگردان فیلم مستند مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله یادآور شد: در فیلم مستند قاعده مشخصی برای من وجود ندارد و معتقدم فیلم مستند بر اساس گریز و حادثه شکل می گیرد و یک اثر سینمایی مستند باید در نهایت مخاطبان خود را راضی کند.

به گفته حقیقی، فیلم مستند مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله بر اساس پیشنهاد سید رضا میرکریمی کارگردان سینما ساخته شد و در نهایت داریوش مهرجویی، وی را برای ساخت این اثر انتخاب کرده بود و بسیاری از فیلمسازان مستند برای تولید این فیلم مورد تایید مهرجویی نبودند.

وی ادامه داد: بسیاری از فیلم های داریوش مهرجویی را ندیده بودم و از این فیلمساز به معنای حقیقی شناخت زیادی نداشتم اما در نهایت فیلم مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله را ساختم و معتقدم این مهم اتفاقی بزرگ برای من محسوب می شود زیرا مسائل بسیاری را در زمان ساخت این فیلم یاد گرفتم.

کارگردان فیلم مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله توضیح داد: در ساخت این مستند مهم این بود که قواعد خود را به کار ببرم؛ نخستین قاعده من در تولید این اثر نزدیک شدن به مهرجویی برای از میان برداشتن لایحه های ظاهری و شکار لحظه های ناب برای مستند مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله بود.

وی گفت: در این فیلم به دنبال خلق حس گفت وگو میان افراد بودم از این رو افرادی که در این فیلم به نوعی درباره مهرجویی و کارنامه سینمایی وی صحبت می کردند کارگردانی شدند و گفت وگو در فضای مجازی شکل گرفت.

بازیگر فیلم درباره الی یادآور شد: به عنوان نمونه معتقدم گفت وگوی فراستی و مهرجویی که در این فیلم در کنار یکدیگر قرار گرفته حس گفت وگو را ایجاد می کند.

حقیقی با بیان اینکه به دنبال ساخت دایره المعارفی از فیلم های ساخته شده از سوی داریوش مهرجویی بودم ادامه داد: مهرجویی فردی به اصطلاح خصوصی است و تنها درباره مسائلی صحبت می کند که مایل باشد و بسیاری از مسائل را نیز نمی شد در بستر این فیلم مستند روایت کرد.

وی توضیح داد: من در ساخت فیلم مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله به دنبال ساخت یک فیلم سینمایی پرتره نبودم و معتقدم این فیلم یک پرتره سینمایی نیست بلکه اثری درباره کارنامه سینمایی داریوش مهرجویی است.

این کارگردان سینما تاکید کرد: مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله نقدی تصویری بر فیلم های مهرجویی است و در این اثر به دنبال واشکافی حقایقی درباره کارنامه ۴۰ ساله مهرجویی بودیم.

حقیقی گفت: در تولید فیلم مستند مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله به دنبال ایجاد جذابیت برای مخاطب بودم و نمی خواستم یک تحقیق آکادمیک را ارائه کنم از اینرو هر آنچه برای مخاطب در این فیلم کسل کننده بود را حذف کردیم.

وی یادآور شد: اندیشه های یک فیلمساز در آثار وی متبلور می شود از اینرو بررسی فیلم های داریوش مهرجویی در این مستند به نوعی پرداختن به اندیشه های این فیلمساز است.

**منتقد سینما: جزییات زندگی مهرجویی در این اثر کمتر دیده می شود

محمد تقی فهیم منتقد سینما نیز در نشست نقد و بررسی فیلم ‘مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله’ گفت: این اثر مستند به لحاظ کارگردانی اثری قابل توجه است و با توجه به گروه تولید کننده این فیلم همچون مانی حقیقی (کارگردان) و فرهاد توحیدی(تهیه کننده) توقع مخاطبان از این اثر مستند بالا می رود.

وی یادآور شد: معتقدم پرتره با مستند های چهره نگاری قواعد خاص خود را دارند که رعایت این قواعد می تواند به ارتقای ارزش های تصویری چنین آثاری کمک کند.

این نویسنده سینما و تلویزیون تاکید کرد: از سویی دیگر قرار گرفتن داریوش مهرجویی به عنوان سوژه یک فیلم مستند، مخاطبان را حساس کرده و توقع آنان را از چنین اثری بالا می برد.

فهیم در ادامه توضیح داد: مهرجویی فیلمسازی است که تصویر را به درستی می شناسند و آثار قابل توجهی در عرصه سینمای بلند دارد و این امر ساخت اثری مستند درباره این فیلمساز را دشوار می کند.

وی گفت: وقتی به سراغ ساخت فیلمی مستند از داریوش مهرجویی می رویم مخاطب انتظار دارد که ناگفته هایی از داریوش مهرجویی را در این اثر ببیند که این مهم در فیلم مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله محقق نشده است.

این منتقد سینما یادآور شد: معتقدم در این فیلم مستند می شد افکار داریوش مهرجویی دقیق تر برای مخاطب بازگو شود و به عنوان نمونه در بسیاری از فیلم های مستند که درباره کارگردانان دنیا همچون اینگمار برگمان تولید شده این امر دیده می شود.

وی توضیح داد: در فیلم مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله و در دوران پس از انقلاب اسلامی، مخاطب داریوش مهرجویی را به درستی نمی شناسد و این بخش بیشتر شبیه به میزگردی است که برخی از سینماگران و منتقدان درباره آثار سینمایی وی گفت وگو می کنند.

این منتقد سینما تاکید کرد: در بخش هایی سعی شده که وارد زندگی خصوصی مهرجویی شویم و صحبت درباره ساخت فیلم هامون پس از جدایی مهرجویی از همسرش یکی از این بخش ها است اما در کل این روند ادامه پیدا نکرده است.

**حسنی نسب: مهرجویی فیلمسازی باهوش و در عین حال پیچیده است

نیما حسنی نسب پژوهشگر فیلم مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله نیز در ادامه این نشست گفت: در پروژه تولید فیلم های مستند درباره کارگردانان سینما از سوی سید رضا میرکریمی، اینگونه تعریف شده بود که یک منتقد در کنار کارگردان حضور داشته باشد.

وی افزود: مانی حقیقی نسبت به علاقه شدید من به داریوش مهرجویی مطلع بود از اینرو به من پیشنهاد همکاری برای پژوهش در این اثر مستند را مطرح کرد و اینگونه وارد این کار شدم.

این منتقد و نویسنده سینمای ایران یادآور شد: مانی حقیقی همه فیلم های داریوش مهرجویی را ندیده بود از اینرو آغاز به بازبینی همه آثار داریوش مهرجویی کردیم و در دیدن هر فیلم باز هم برای من نکته ای جدید وجود داشت.

حسنی نسب ادامه داد: تحقیق و پژوهش در چنین آثاری موجب آشنایی هرچه بیشتر با سوژه فیلم می شود و علاوه بر این تحقیقات ما به دنبال ایجاد جذابیت در گفت وگو ها بودیم.

وی در ادامه تاکید کرد: آنچه در این فیلم دیده می شود همه آنچیزی است که می توانستیم درباره مهرجویی داشته باشیم.

این منتقد سینما توضیح داد: داریوش مهرجویی فردی باهوش و در عین حال پیچیده است و تحت تاثیر چیزی قرار نمی گیرد.

حسنی نسب گفت: شاید مباحث مطرح شده در این اثر به قرابت سخن هایی که درباره مهرجویی نشنیده ایم نباشد اما معتقدم این فیلم برای مخاطب جذاب است.

در انتهای این مراسم از دست اندرکاران مستند مهرجویی کارنامه چهل ساله تقدیر شد.

فراهنگ**۱۹۸۳** ۱۵۷۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۵۴۳۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.