مستند «یک زندگی ساده» بازگشت به خویشتن

یکی از کمالات اخلاقی انسان، زهد و ساده زیستی است و در متون دینی ما در باب مخالفت با تجملات دنیوی و دنیاگرایی، تأکیدات فراوانی وارد شده است؛ اما دیدگاه‏های مختلف در این زمینه، در طول تاریخ، موجب بروز تفاسیر گوناگونی در عرصه تحولات اجتماعی شده است.
اما علی رغم تاکیدات دینی و حتی توصیه‌های جامعه شناسان، به دلیل نفوذ برخی فرهنگ های غلط از جوامع غربی به کشورمان و همراه شدن آن با پدیده ی چشم و هم چشمی، «زندگی ساده» که روزگاری یک ارزش و یک امتیاز مثبت محسوب می‌شد امروزه دچار تهدید شده و حتی متاسفانه بعضا در بین برخی‌ها به یک ضد ارزش تبدیل شده است.
اما در این شرایط که خطر اشرافیت گرایی، تجمل‌گرایی و اسراف‌زدگی متوجه مردم مسلمان کشورمان است وجود برنامه‌هایی که بتواند ضمن ارج نهادن به زندگی ساده بار دیگر آن را به یک ارزش تبدیل نماید به شدت احساس می‌شود. شاید همه با پدیده مهاجرت به روستا آشنایی نسبی داشته باشیم و از تبعات سنگین ناشی از این مهاجرت با خبر باشیم. قاعدتا یکی از راه های جلوگیری از این پدیده ی مضر برای تولید ملی و حفظ اصالت و فرهنگ های کهن ملی، همین خودداری کردن از نشر و ترویج مدل‌های زندگی مجلل و سراسر رفاه و تجملات است.
در این فضایی که بیشتر رسانه‌ها و علی الخصوص رسانه‌های غربی در حال تبلیغ و ترویج فرهنگ زندگی مجلل هستند رسانه ملی چندی پیش مستندی پخش نمود که روایت زندگی‌های ساده و دوست داشتنی بود. مستند «یک زندگی ساده» که بیست و پنج قسمت آن از شبکه یک سیما پخش گردید یک بازگشت و رجوع به موقع به اصول زندگی شیرین منهای تجمل گرایی و اسراف بود که از مشاغل و حرف گوناگون در شهر و روستاهای مختلف روایت زندگی یک روز ایشان برای بینندگان بازگو می شد. زندگی هایی که همه با کسب رزق حلال و طیب و طاهر اداره می شدند و بعضا سختی های زیادی هم به همراه داشتند.
شاید بلای جان بخش زیادی از مردم همین نوع زندگی‌هایی است که با انگار با سادگی و صمیمیت بیگانه شده‌اند. و چه بسا به خاطر این مدل زندگی‌هایی که الزاما بایستی با همه امکانات رفاهی مدرن آن هم با بازیابی و تعویض کوتاه مدت همراه باشد زن و مرد و همه ی اعضای خانواده ساعت های روزانه ی زیادی را بایستی صرف کار و فعالیت کنند و از کانون گرم خانواده فاصله بگیرند تا به این امکانات دست یابند. غافل از اینکه شرط بهره برداری و لذت جویی از این امکانات در درجه ی اول داشتن یک کانون گرم خانواده است!
اما مستند یک زندگی خوب روی دیگر سکه ی زندگی های امروزی جامعه ی ما بود. این مستند نشان داد هنوز هم کسانی هستند که آرمانشان بزرگتر شدن و توسعه ی خانه نیست و در تلاش برای تعویض و ارتقای مداوم ماشین و موبایل و وسایل خانه خود نیستند. روایت صمیمیت و سادگی ! صداقت و محبت و خودمانی بودن.
مستند «یک زندگی ساده» که در گروه مستند شبکه یک تهیه شده بود در ۲۵ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای تولید شد و مریم اشرفی کارگردانی آن را برعهده داشت. در این مجموعه به شهرها و استان‌های مختلف کشور سفر شد تا در یک کار مدرن، روح سادگی و آرامش در ماه مبارک رمضان نشان داده شود و در کنار اقشار مختلف مردم یک روز زندگی را تجربه کنیم.
اما نیاز به ترویج و ارزش گذاری به ساده زیستی و روز های خوب زندگی های خوب هموطنانمان یک نیاز همیشگی است و رسانه ی ملی می تواند این الگوسازی و هنجار سازی را بعد از ماه مبارک رمضان هم ادامه دهد. چرا که هر چه به این فرهنگ نزدیک تر شویم و هر چه مردم بیشتر در معرض این فرهنگ خوب و کاربردی قرار بگیرند طبیعتا جامعه ی ما از خطراتی که ذکر شد مصون تر و محفوظ تر باقی می ماند و به همین دلیل شاید مستند یا مستند های شبیه به «یک زندگی ساده» لازم باشد نه فقط در ماه مبارک رمضان بلکه در همه ی ماه های سال برای مردم تولید و پخش شوند.
لازم به ذکر است: مستند«یک زندگی ساده» که ابوالفضل جلیلی آن را تهیه کرده و کارگردانیش را هم با کمک مریم اشرفی برعهده گرفته، آیینه زندگی آنهاست.
عوامل دست اندرکار این مستند عبارتند از: نویسنده و کارگردان مریم اشرفی، صدابردار: حسین نوابی، تصویر بردار: ابوالفضل اعلایی، مجری طرح: میلاد جلیلی، تدوین : شراره اریس، ولی ا.. نظمی ، مریم اشرفی،سید بهزاد جلال الدین.

یادداشت: محمد جواد جعفریان


هنر نیوز – آخرین عناوین

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. بازیگر . جهت قبله . در یک زندگی ساده:

    من راجب فیلم های دیگع نظری ندارم . جهت قبله بدک نبود .

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.