مسجد مهمترین پایگاه عملیاتی کردن تکالیف دوران انتظار است

حجت الاسلام ‘محمدرضا زنگنه’ به مناسبت چهارمین روز دهه تکریم مساجد که به عنوان ‘مسجد، میعادگاه منتظران انقلابی’ نامگذاری شده است، به خبرنگار معارف ایرنا گفت: مسجد به عنوان بهترین مکان برای انجام وظیفه در زمان غیبت است و حضرت ولی عصر (عج) پس از ظهور مهمترین پایگاه خود را در مسجد قرار می دهند.

وی در تعریف انتظار و مهدویت افزود: برداشت های مختلفی در این زمینه وجود دارد اما اگر بخواهیم یک تعریف کامل از این دو واژه ارایه دهیم، باید به گفتار و رفتار حضرت امام خمینی (ره) در باب انتظار توجه کنیم.

زنگنه ادامه داد: امام خمینی (ره) علاوه بر این که یک ارتباط باطنی بسیار قوی داشت، یک تعریف عملی از واژه های انتظار، منتظر و مهدویت ارائه کرد و عبارتی که حضرت امام (ره) درباره مساجد گفته اند ریشه در آیات و روایات دارد.

وی توضیح داد: در منابع دینی مسجد به عنوان مهمترین پایگاه تعریف شده است. یعنی اصالت با مسجد است و امام نیز فرموند مسجد سنگر است سنگرها را حفظ کنید.

این پژوهشگر دینی یادآورشد که شاید در تاریخ شیعه پایگاه های مختلفی تشکیل شده است اما هیچکدام از این پایگاه ها اعم از حسینیه و مهدیه نباید حاکم و ناظر بر مسجد شود. چون اصل، مسجد است و هویت مسجد باید باقی بماند.

زنگنه با تاکید بر آسیب شناسی مسایل مربوط به مسجد گفت: اگرچه مسجد یک پایگاه بسیار اصیل است ولی اگر این پایگاه آسیب شناسی نشود و در مدیریت و بنای آن دقت نشود مسجد نیز دچار آسیب خواهد بود همانند مسجد ضرار که در صدر اسلام بوجود آمد ولی با آسیب شناسی می توان از تکرار انحراف مسجد ضرار جلوگیری کرد.

مدیر عامل موسسه تبلیغ و انفاق امام زمان (عج) با بیان این که مسجد مهمترین پایگاه ارتباط معنوی است، افزود: یک منتظر واقعی باید ارتباط معنوی بسیار بالایی داشته باشد و ارتباط با امام زمان (عج) باید انسان را به سمت توحید سوق دهد.

زنگنه با اشاره به این فراز از زیارت جامعه کبیره ‘ فجعلکم فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیها اسمه’ گفت: با توجه به این قسمت از زیارت ائمه معصومین در پایگاه هایی قرار گرفتند که اسم خداوند را بالا ببرند و مهمترین نتیجه ارتباط با امام باید معنویت و توحید باشد که مسجد یکی از مهمترین پایگاه های اجرایی و کاربردی کردن این توحید و معنویت است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر صحیح ترین ارتباط با امام زمان (عج) ارتباطی است که بر اساس تکالیف الهی مانند بیعت با امام زمان (عج) تعریف شده باشد و در دعای عهد قبول می کنیم که به این قرارداد پایبند باشیم.

این کارشناس دینی از سه واژه ‘عهد’، ‘عقد’ و ‘بیعت’ به عنوان واژه هایی در این ارتباط یاد کرد و گفت: در مرحله اول یک منتظر باید منظور از عهد را درک کند، در مرحله دوم آن را قبول و باور کند(عقد) و در مرحله سوم باید به آن عمل کند (بیعت).

به گفته وی، مسجد با جماعت، مسجد با معنویت و مسجد با امتیازات خاص خود به عنوان بهترین مکان برای انجام وظیفه در زمان غیبت است و امام زمان نیز پس از ظهور، مهمترین پایگاه خود را در مساجدی مانند مسجدالحرام، مسجد کوفه و مسجد سهله قرار می دهد و از آنجا هدایت و مدیریت مردم را به عهده می گیرد.

فراهنگ**۱۰۰۳**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۷۱۳۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.