«مسکن‌مهر» خوراک تبلیغاتی نامزدها

۰۸خردادماه،

http://www.bananews.ir/فعلا دو نفر از نامزد‌های ریاست‌جمهوری به صورت مستقیم و غیرمستقیم یکی از برنامه‌های اقتصادی‌شان را ادامه راه مسکن‌مهر در ۴ سال آینده تعیین کرده‌اند.
به گزارش یکی از نامزدها دیروز در یک کنفرانس خبری اعلام کرد، اگر رییس‌جمهور شود مالکیت زمین‌های ۹۹ساله را به ساکنان مسکن‌مهر منتقل می‌کند و صاحبان این آپارتمان‌ها را از اینکه مستاجر دولت می باشند، خلاص خواهد کرد.
نامزد دیگر اما متفاوت‌تر سخن گفته و اعلام کرده است، باید در کنار عرضه مسکن، سوداگری و سفته‌بازی نیز کنترل شود. هنوز ۶ نامزد بعدی دربارهٔ برنامه‌های دولت خود در بخش مسکن، اظهارنظر نکرده‌اند و حتی برخی از آنها، هیچ اشاره کوتاهی به سیاست‌های کلان‌اقتصادی‌ در دولتی که می‌خواهند تشکیل دهند، نکرده‌اند.
اما همین دو موضع‌گیری دو نفر از نامزدهای ریاست‌جمهوری در خصوص بخش مسکن حاوی نکات قابل‌تاملی است:
استفاده از طرح مسکن‌مهر در مباحث تبلیغات انتخاباتی و وعده حذف یکی از بندهای مهم به اجرا درآمده در این طرح نشان می‌دهد: مسکن‌مهر به‌رغم انتقادهای گسترده سال‌های اخیر، هنوز می‌تواند ابزار دولت برای مقبولیت مردمی باشد.
چه آنکه در طول ۶ سالی که از عمر مسکن‌مهر می‌گذرد برخی دولتمردان سابق به اصل این طرح اشکال اساسی نگرفته‌اند و صرفا به شیوه اجرای طرح نقد وارد
کرده‌اند!
مسکن‌مهر قانون مصوب مجلس است یعنی اینکه دولت یازدهم نمی‌تواند پروژه‌های باقی‌مانده در این طرح را معلق بگذارد و تکمیل آن را از دستور کار خارج کند اما این اختیار برای دولت وجود دارد که برنامه تازه با مزایایی بیشتر و بهتر از مسکن‌مهر ارائه کند.
به نظر می‌رسد برنامه‌ای بهتر از واگذاری رایگان زمین برای ساخت مسکن به همراه پرداخت تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه برای ساخت، بعید است از توان دولت بعدی بربیاید.
از سوی دیگر وعده انتقال مالکیت زمین‌های ۹۹ساله مسکن‌مهر نیز در این مقطع که هنوز ۴۰ تا ۵۰ درصد واحدهای مسکونی‌مهر تحویل مردم نشده است، به نفع پیش‌خریداران مسکن‌مهر نیست. اگر تا پیش از تحویل همه واحد‌ها به مردم، زمزمه واگذاری زمین به گوش پیمانکاران مسکن‌مهر برسد، این احتمال وجود دارد که برخی سازنده‌ها با سوء‌استفاده از ارزش‌افزوده زمین‌ها، واگذاری واحدها را به تاخیر بیندازند و خود را با دولت یا مردم در مسکن‌مهر شریک ببینند.
اما دربارهٔ آنچه یکی از نامزدها نسبت به کنترل سوداگری وعده داده است نیز در صورتی که این برنامه جزو دغدغه دولت برآمده از این نامزد قرار بگیرد، مشکل دیرینه بازار مسکن همچون خانه‌های خالی، برای همیشه برطرف می‌شود.

– ، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.