مسکن ، چشم انتظار مصالح ارزان قیمت

در راستای افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی :

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی از جمله فولاد در سه ماه گذشته بازار مسکن را دگرگون کرده به طوریکه با کاهش میزان ساخت ساز ، قیمت مسکن افزایش ۳۰ درصدی را تجربه کرده است.

ایرج رهبر در گفتگو با خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، با اشاره به وضعیت فعلی بازار مسکن گفت: بازار خرید و فروش مسکن طی ماه های اخیر در رکود کامل به سر می برد.  
 
وی با اشاره به اینکه بازار خرید و فروش مسکن متاثر از افزایش قیمت مصالح ساختمانی است گفت: واحدهای مسکونی که در سطح شهر ساخته می شوند تحت تاثیر نوسان قیمتی مصالح ساختمانی هستند.
 
رئیس کانون سراسری انبوه سازان در ادامه با بیان اینکه قیمت فولاد در طی ۳ ماه اخیر افزایش صد در صدی داشته است افزود: سیمان با ۲۰ درصد افزایش قیمت ، مشکلاتی را در بخش ساخت و ساز ایجاد کرده است.  
 
رئیس کانون سراسری انبوه سازان در ادامه اظهار داشت: نوسانات اخیر در بازار ارز و سکه موجب افزایش قیمت طلا در بخش آهن آلات و فولاد شده است.
 
وی با بیان اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی موجب کاهش ساخت و ساز شده است افزود: این افزایش قیمت به ضرر تولیدکنندگان و سازندگان مسکن است و کاهش عرضه مسکن را به همراه دارد.
 
وی با اشاره به اینکه افزایش هزینه ها بر قیمت نهایی مسکن تاثیر گذار است، گفت: سازنده هایی که با قیمت مقطوع در پروژه های مسکن مهر فعال هستند، با توجه به  افزایش ۵۰ درصدی قیمت مواد اولیه،با نرخ ثابت ۳۲۰ هزار تومان مسکن مهر می سازند.
 
رئیس کانون سراسری انبوه سازان افزود: مشکلات و موانع موجود باید به گوش مسئولان وزارت راه و شهرسازی برسد تا راه حلی برای آن اندیشیده شود و یا اینکه ارز نرخ مرجع در اختیار سازندگان بگذارد تا با قیمت مناسب تری مصالح ساختمانی را تهیه کنند.
 
سازمان حمایت با افزایش قیمت مصالح ساختمانی موافقت کرد

بر اساس این گزارش سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پس از بررسی اسناد و مدارک موجود از سوی برخی تولیدکنندگان مصالح ساختمانی، با افزایش قیمت برخی از صنایع مرتبط در قالب تفاهم نامه ای موافقت کرد.

در این راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اعلام کرد که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان طی سال جاری با توجه به افزایش برخی از هزینه های تولید و دستمزد، نسبت به بررسی درخواست واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی جهت افزایش قیمت محصولات خود اقدام و پس از بررسی اسناد و مدارک موجود با افزایش قیمت برخی از صنایع مرتبط در قالب تفاهم نامه موافقت کرده است. 

عمر مفید ساختمان به زیر ۳۰ سال رسید /افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن
 درهمین راستا ایرج رهبر ؛ با بیان اینکه کار ساخت و ساز در کشور باید به متخصصان صنعت ساختمان واگذار شود گفت: نباید اجازه دهیم که هر فرد غیر متخصصی وارد عرصه ساخت وساز در کشور شود که ورود این افراد غیر قابل قبول است.

وی ادامه داد: به طوریکه تاکنون حضور افراد غیر متخصص موجب کاهش عمر مفید ساختمان به زیر ۳۰ سال شده است.

رهبر در خصوص قیمت تمام شده ساخت  مسکن گفت: افزایش قیمت مصالح ساختمانی متناسب با نرخ تورم در جامعه است .

رئیس کانون سراسری انبوه سازان در ادامه تصریح کرد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی ناشی از واسطه گران است که هیچ تاثیری در قیمت تمام شده ساخت مسکن ندارد.

وزارت صنعت معدن وتجارت پاسخ گوی افزایش قیمت مصالح ساختمانی باشد 

براساس این گزارش رهبر با اشاره به اینکه صنعتی سازی از جمله راهکارهای اساسی ارزان سازی مسکن به شمار می رود افزود: قیمت مصالح ساختمانی هیچ ربطی به نوسانات نرخ ارز ندارد و وزارت صنعت،معدن،وتجارت پاسخ گوی این افزایش قیمت باشد.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان در ادامه توضیح داد: وزارت صنعت ،معدن وتجارت باید با حمایت از کارخانه های تولید مصالح ساختمانی از جمله فولاد ،میلگرد،مانع از افزایش قیمت مصالح ساختمانی شود.

پروژه های عمرانی به حالت تعویق درآمدند

در همین راستا جعفر قرائتی ستوده  دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان وفناوران صنعتی ساختمان با بیان اینکه  اکثریت پروژه های عمرانی در مرحله نازک کاری تعطیل شده اند گفت: افزایش قیمت مصالح ساختمانی از جمله  پریز، شیرآلات، آسانسور و… موجب شده بسیاری از پروژه ها به حالت  معوق درآیند.

وی ادامه داد: بسیاری از کارخانجات سازنده به دلیل نوسانات موجود در بازار از فروش کالای خود جلو گیری می کنند.

قرائتی در ادامه خاطر نشان کرد: بسیاری از  کالای موجود در مرحله نازک کاری افزایش بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی را در طی چند ماه اخیر تجربه کرده است.

 براساس این گزارش امیدوار هستیم با کاهش و ثبات قیمت در بازار مصالح ساختمانی  آرامش به بازار مسکن  روی بیاورد و سرمای پاییزی از این بازار برود.

 گزارش از محبوبه کباری


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.