مسکن‌ها سبب ۳۲ درصد از مرگ‌های ناشی از مسمومیت دارویی

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : بیشترین سبب مرگ کودکان مسمومیت دارویی است. این نوع مسمومیت‌ها به عنوان یک سبب شایع آسیب به ویژه در کودکان زیر ۶ سال محسوب می‌شود.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ سیروس دهقانی داروساز و سوپروایزر مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مسمومیت های عمدی و تصادفی یا اوردوزهای دارویی (drug overdoses) یکی از دلایل عمده مرگ و میر و هزینه های سیستم بهداشت و درمان را تشکیل می دهد و تخمین زده می گردد که سالیانه حدود ۲ تا ۵ میلیون مسمومیت دارویی در ایالات متحده رخ می دهد و این در حالی است که بسیاری از موارد تشخیص و یا گزارش نمی شود.

وی با بیان اینکه مسمومیت ها یک سبب شایع آسیب به ویژه در کودکان زیر ۶ سال است، افزود: برای پیشگیری از مسمومیت ها، والدین و پرستار کودک بایستی دائم کودک را زیر نظر داشته باشد و مطمئن باشند که هیچ دارو یا ماده سمی در دسترس آنها قرار نمی گیرد.

دهقانی به شهروندان خوزستانی پیشنهاد کرد: برای کاهش موارد مسمومیت های دارویی به نکته زیر توجه کنند: ابتدا تمام داروها را از دسترس کودکان خارج کنند که این مورد شامل داروهای بدون نسخه، مکمل های رژیمی، داروهای گیاهی و غیره است، سپس همه داروها را در بسته بندی اصلی خودشان نگهداری کنند.

وی همچنین اضافه کرد: خانواده ها داروها را در کیف دستی یا جیبی خود حمل نکنند زیرا که ممکن است توسط کودک پیدا شود و به یاد داشته باشند که بسته بندی مخصوص و ایمن، ۱۰۰درصد دسترسی کودک به دارو را منتفی نمی‌کند، پس هرگز داروی خود را در دسترس و بدون توجه رها نکنند.

سوپروایزر مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، بابیان اینکه خانواده ها به هیچ وجه داروی خود را جلوی چشمان کودک مصرف نکنند، تصریح کرد: در صورتی که دارویی را به کودک می دهید حتماً دستورالعمل های آن را دقیقاً مطالعه کنید و اگر کودک هر گونه داروی دیگری دریافت می‌کند بایستی پزشک او در جریان باشد.

دهقانی تأکید کرد: والدین هرگز دارویی که برای شخص دیگری تجویز شده را به کودک خود ندهند و به هیچ وجه ممکن به دارو واژه‌هایی نظیر آبنبات یا شکلات و امثالهم را اطلاق نکنند.

وی با بیان اینکه والدین هرگز دارو را در یک محیط تاریک به کودک ندهند، اظهار کرد: تمام داروهای تاریخ مصرف قبل یا بی مصرف را طبق دستور دور بریزید.

سوپروایزر مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با اشاره به اینکه شایع ترین مسمومیت های دارویی شامل، مسکن ها، خـواب آورها، آنتی سایکوتیک ها و ترکیبات سرماخوردگی است، خاطرنشان کرد: بیشترین مــــوارد مـــرگ و میر در بین مسمومیت های مختلف به ترتیب شامل مسمومیت با مونواکسیدکربن یا خــــوردن مسکن ها، داروهای خــــواب آور و آرام بخش، داروهای آنتی سایکوتیک (ضد روان پریشی)، ضد افسردگی ها، داروهای خیابانی و داروهای قلب و عروق است.

وی تأکید کرد: فقط مسکن هایی همچون استامینوفن، اکسی کدون، سالیسیلات است که مسئول ۳۲ درصد از موارد مرگ و میر ناشی از مسمومیت های دارویی محسوب می گردد.

 یکم تا هفتم آبان، هفته پیشگیری از مسمومیتها نامگذاری شده است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.