مسکن مهر هم شناسنامه فنی ملکی می‌گیرد

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: شناسنامه فنی ملکی ساختمان برای همه ساختمان‌های کشور است که در حال حاضر در بعضی استان‌ها اجرا می‌شود.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) مهدی هاشمی – رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی – در پاسخ به ایسنا مبنی بر اجرای شناسنامه فنی ملکی برای ساخت و سازهای مسکن مهر اظهار کرد: شناسنامه فنی ملکی ساختمان برای همه ساختمان‌های کشور است اما هنوز الزام و اجباری برای مسکن مهر نشده و در صورت مطالبه متقاضی می‌توان پیگیری کرد.

وی افزود: مطالبه شناسنامه فنی ملکی ساختمان حق خریدار است و نمی‌توان بدون شناسنامه خانه خرید چراکه اکنون کوچکترین لوازم منزل هم شناسنامه دارند.

به گفته هاشمی شناسنامه فنی ملکی ساختمان یکی از موضوعات معوق طی ۱۸ سال اخیر است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: شناسنامه فنی ملکی، سند هویتی ساختمان است و کیفیت ساختمان‌ها از نظر ایمنی و مشخصات فنی مورد نظر را درج می‌کند.

وی گفت: در این شناسنامه مسئولیت طراحان، سازندگان و بهره‌برداران مشخص می‌شود اما به سبب اینکه تاکنون به طور جدی به این موضوع پرداخته نشده است درصد صدور شناسنامه فنی ملکی در کشور به کمتر از ۱۰ درصد می‌رسد.

 

هاشمی با بیان اینکه با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و اتحادیه مشاوران املاک در این زمینه توافق شده است، اظهار کرد: باید تلاش شود تا بسترهای لازم فراهم شود و شرایطی به وجود آید که شناسنامه فنی ملکی هم برای ساختمان‌های موجود و هم برای ساختمان‌های در حال ساخت به طور جدی پیگیری شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: باید الزاماتی در شهرداری‌ها و سازمان‌های اسناد و املاک و نقل و انتقلات داشته باشیم که این الزام و محدودیت سبب ایجاد کیفیت در ساخت و ساز در کشور شود و ساختمان‌های با ایمنی کمتر ممنوع المعامله شوند.

وی تاکید کرد: در پی آن هستیم تا به مرور زمان و ایجاد پیش نیازها از سال آینده نقل و انتقال ساختمان‌ها منوط به داشتن شناسنامه فنی ملکی ساختمان شوند.

هاشمی گفت: امیدواریم در ادامه این روند حداکثر تا پنج سال آینده همه ساختمان‌های کشور دارای این شناسنامه شوند تا هم ساکنان و هم خریداران از وضعیت کیفیت ساختمان مطلع شوند و این روند سببی بر مشخص شدن ارزش این املاک برای رتبه بندی باشد.

وی تاکید کرد: اولویت با ساختمان‌های در حال ساخت است اما هم ساختمان‌های دارای پروانه و هم ساخته شده می‌توانند شناسنامه فنی ملکی داشته باشند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور معتقد است: مهمترین مخالفان این طرح سوداگران بازار مسکن می باشند چراکه می‌توانند با رنگ و لعاب دادن به ملک، آن را به بالاترین قیمت بفروشند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر شناسنامه فنی ملکی برا یی ساخت و سازهای با متراژ بالا صورت می‌گیرد، گفت: ساختمان‌های نوساز درصد کمی از ساختمان‌های کشور را شامل می‌شوند اما نباید این را به ساختمان‌های نوساز یا متراژ آن‌ها محدود کنیم.

به گفته وی درحال حاضر این طرح درتمامی استان‌ها اما به صورت ناقص انجام می‌شود.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.