مشاهده نادرترین پدیده نجومی از ایران/بهترین و بدترین نقاط رصد در ایران

اسدالله قمری نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به پدیده گذر زهره از مقابل خورشید، افزود: معمولا سیارات داخلی  (سیاراتی که میان خورشید و زمین قرار گرفته اند) می توانند در حرکت مداری خود در زمانهایی از مقابل خورشید عبور کنند و از دید ناظر زمینی به صورت لکه سیاره در مقابل قرص خورشید قابل مشاهده باشند.

دبیر اجرایی کمیته آماتوری انجمن نجوم ایران، با تاکید بر اینکه پدیده های گذر از پدیده های کمیاب و نادر نجومی هستند، اظهار داشت: یکی از نادرترین این دسته از پدیده های نجومی گذر سیاره زهره از مقابل خورشید است که به طور متوسط هر ۱۲۰ سال قابل مشاهده است.
 

وی با بیان اینکه به طور معمول در هر قرن شاید تنها شاهد پدیده نادر گذر زهره از مقابل خورشید باشیم، ادامه داد: در قرن بیستم اصلا شاهد پدیده گذر سیاره زهره از مقابل خورشید نبودیم ولی در قرن ۲۱ برای ما زمینی ها ۲ بار قابل مشاهده است. این پدیده یک بار در ۱۹ خرداد ۱۳۸۳ رخ داد و پس از گذشت ۸ سال شاهد تکرار دوباره این گذر هستیم.
 

جزئیات گذر زهره از مقابل خورشید

قمری نژاد، زمان گذر را بامداد روز ۱۷ خردادماه برابر ۵ ژوئن ۲۰۱۲ دانست و یادآور شد: علاقمندان برای رصد این پدیده می تواند صبحگاه از محل زندگی خود این پدیده را رصد کنند.
 

وی به بیان جزئیات این پدیده نجومی پرداخت و خاطر نشان کرد: زمان طلوع خورشید زهره در میانه های مسیر عبور خود از مقابل قرص خورشید قرار گرفته است و ساعاتی از ورود سیاره زهره به مقابل قرص خورشید می گذرد از این رو تماسهای اول و دوم این دو جرم آسمانی برای ایرانیان قابل مشاهده نخواهد بود.
 

قمری نژاد اضافه کرد: برای رصد گران ایرانی زمان کافی برای رصد این پدیده وجود دارد و می توانند تا ساعت ۹:۲۰ صبح به رصد تماسهای سوم و چهارم پدیده گذر زهره از مقابل خورشید ادامه دهند.
 

بهترین نقاط برای رصد گذر  
  

دبیر اجرایی کمیته آماتوری انجمن نجوم ایران، طولانی ترین زمان گذر را برای ساکنان شرقی ایران و کوتاه ترین زمان گذر را برای مناطق غربی کشور دانست و اظهار داشت: این پدیده به غیر از بخشی از غرب آفریقا و آمریکای جنوبی از همه نقاط جهان قابل مشاهده است.
 

هشدار برای رصد پدیده زهره و مشاهده خورشید

قمری نژاد، با تاکید بر اینکه رصد این پدیده نجومی با چشم غیر مسلح ممکن نخواهد بود، اضافه کرد: مشاهده مستقیم به خورشید می تواند عواقبی چون نابینایی های موقت و دائمی را برای فرد ایجاد کند این در حالی است که صدماتی که در زمان مشاهده به خورشید با چشم غیر مسلح وارد می شود، با درد همراه نیست.
 

وی با بیان اینکه سلولهای چشم توانایی انتقال درد را به مغز ندارد، گفت: از این رو لازم است تا رصدگران برای رصد این پدیده نجومی از فیلترهای مناسب و استاندارد استفاده کنند. این فیلترها در جلوی دوربین دو چشمی و تلسکوپ قرار می گیرند.
 

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران با بیان اینکه رصدگران قبل از استفاده از فیلترها از سالم بودن آن مطمئن شوند، توضیح داد: برخی از فیلترهای مستعمل ممکن است روزنه های ریزی بر روی آن ایجاد شده باشد که در این صورت با عبور نور خورشید از آن اثرات نا مطلوبی را بر روی چشم بگذارد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.