مشایی:اشیاء تاریخی نمادی از میراث کشور است

۳۱اردیبهشت،

Rouhollah Vahdati-13-57.jpg

اسفندیار رحیم مشایی، اشیاء تاریخی را نمادی از میراث کشور خواند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در حاشیه بازدید از نمایشگاه جلوه های جاودانگی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه و آثار بازگردانده شده به کشور که به طورغیر قانونی و بعضا قانونی خارج شده بودند، گفت: استرداد اشیاء تاریخی به کشور امری بسیار مهم است چراکه ایران از جمله کشورهایی است که دارای آثار تاریخی بسیار بسیاری است.

وی با بیان این‌که تجارت اشیاء تاریخی برای سوداگران بسیار پر سود است، اظهار داشت: بهره مادی سبب می گردد سوداگران به طور غیر قانونی و غیر کارشناسانه دفینه های تاریخی که در دل زمین جای دارند را استخراج کنند که در جریان این استخراج های غیر کارشناسانه بسیاری از اشیاء تاریخی از بین می روند.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به اینکه اشیاء تاریخی نمادی از میراث کشور می باشند، تصریح کرد: با وجود اینکه اشخاصی این اشیاء را در قبل از کشورخارج کرده اند اما این اشیاء خارج شده متعلق به کشور ما می باشند.

وی افزود: این اشیاء پس از استخراج غیر قانونی و قاچاق تا تشخیص ارزش و قدمتشان از لحاظ علمی از بین می رفتند ونمی توان برآورد کرد چه حجمی از این اشیاء تاکنون در کشور از این طریق از بین رفته اند.

مشاور رئیس جمهور خاطر نشان کرد: پیش بینی ما این است در قبل که دایره نظارت و همچنین حساسیت جامعه نسبت به اشیاء تاریخی کمتر بود ، طبعا قاچاق هم بیشتر صورت گرفته است.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مسئولیت خطیر سازمان میراث فرهنگی و مسئولان آن اظهار داشت: حفاظت از آثار تاریخی یکی از اصلی ترین مسئولیت عزیزان دراین حوزه است که البته در طول سالیان قبل تلاش های بسیاری را در این زمینه به خرج داده اند.

مشایی با اشاره به دوران مسئولیت خود در سازمان میراث فرهنگی در دولت نهم گفت: برخورد با قاچاق اشیاء عتیقه که ارزش گذاری آنها در خارج از کشور بسیار بیشتر از داخل است، یکی از اصلی ترین دغدغه ها ی ما بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در آن زمان اقدامات ما همچون ارتباط گیری با مراکز و نهاد های مهم مرتبط با اشیاء تاریخی مانند موزه های مهم وحراجی ها نتایج خوبی در برداشت.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه قاچاق اشیاء عتیقه در دنیا نسبت به قبل در سطح افکار عمومی به سمت انزوای بیشتر حرکت می کند تصریح کرد: این نشان می دهد که اقدام غیر مسئولانه بعضی از اشخاص سودجو نباید توسط مراکز رسمی و غیر رسمی و نیز بازارهای ارزش گذاری آثار هنری مورد حمایت قرار گیرد.

مشایی با یادآوری عدم موفقیت در دادگاه اول استرداد اشیاء تاریخی و پرداخت هزینه ۵۰۰ هزار پوندی به منظور هزینه دارسی دادگاه در لندن گفت: ما باوجود این شکست به سبب اینکه وارد عرصه ی بسیار حساسی شده بودیم این موضوع را با دکتر احمدی نژاد در میان گذاشته و پس از آن با تخصیص اعتباری خاص در مرحله دوم دادگاه شرکت کردیم که در مرحله استیناف موفق شدیم رای صادره قبلی را بشکنیم و امروز شاهد به نمایش گذاشته شدن این آثار در کشور هستیم.

وی با اشاره به دفاع قانونی از اشیاء تاریخی خارج شده از کشور گفت: این دفاع کاری بسیار سخت، حقوقی و با هزینه های بالا در سطح بین المللی است.

مشایی در ادامه افزود: ما با این کار می خواستیم ریسک قاچاق این اشیاء را برای سودا گران بالا ببریم تا بدانند جمهوری اسلامی ایران همیشه و تا آخرین لحظه پیگیر آثار تاریخی خود خواهد بود.

نمایشگاه جلوه های جاودانگی در سه بخش جداگانه آثار استرداد شده به کشور برپا شده است که سنگ های صابونی و مرمر مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد از حراجی «برکت لندن» ، مفرغ های لرستان از امارات متحده عربی و الواح یا گِل نوشته های تخت جمشید که از بخش شرق شناسی دانشگاه شیکاگو، استرداد شده اند بخش های مختلف این نمایشگاه را تشکیل می دهند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.