مشخصات واقعی کودک یا نوجوان فرزندخوانده در شناسنامه تازهش قید می‌شود

۱۸اردیبهشت،

نمایندگان مجلس با اصلاح ایرادات شورای نگهبان در لایحه حمایت از کودک و نوجوان بی‌سرپرست و بدسرپرست مقرر کردند که در قسمت توضیحات شناسنامه تازه صادر شده برای کودک و نوجوان تحت سرپرست، مشخصات واقعی کودک و نوجوان نیز قید شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز ایرادات شورای نگهبان در مورد لایحه حمایت از کودک و نوجوان بی‌سرپرست و بدسرپرست را مورد بررسی قرار داده و این ایرادات را رفع کردند.

نمایندگان در جهت تامین نظر شورای نگهبان داشتن اعتقاد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را به شرایط درخواست کنندگان سرپرستی که پیش از این حذف شده بود اضافه کردند. همچنین مجلس سه تبصره از مواد یک و هشت این لایحه را درمورد شرایط سرپرستی اصلاح عبارتی کردند.

طبق مصوبه مجلس برای تایید نظر شورای نگهبان طبق تبصره یک ماده ۸ لایحه حمایت از کودک و نوجوان بی‌سرپرست و بدسرپرست، چنانچه پدر یا مادر یا جدی پدری کودک یا نوجوان و وصی منصوب از سوی ولی قهری مراجعه کنند،‌ دادگاه در صورتی که آنان را واجد صلاحیت لازم ولو با ضم امین یا ناظر تشخیص دهد و مفسده مهمی نیز کودک یا نوجوان را تهدید نکند با اخذ نظر سازمان با رعایت حق حضانت مادر و تقدم آن نسبت به استعداد آنان حکم صادر می‌کند در غیر این صورت حکم سرپرستی ابقا می‌شود.

همچنین طبق اصلاحیه دیگر مجلس برای تامین نظر شورای نگهبان مقرر شد که در قسمت توضیحات شناسنامه مشخصات واقعی کودک یا نوجوان قید شود این شناسانامه به سبب حکم دادگاه موضوعیت فرزندخواندگی که کودک یا نوجوان مذکور را فرزند زوجین(نام و نام خانوادگی زوجین) محسوب می‌نماید صادر گردیده است.

در تبصره دیگری نیز مجلس تصویب کرد که در قسمت توضیحات شناسنامه زوجین سرپرست نام و نام خانوادگی کودک یا نوجوان تحت سرپرستی و فرزندخواندگی بودن وی قید شود.

آخرین مورد اصلاحی مجلس برای تامین نظر شورای نگهبان در مورد یکی از بندهای ماده ۲۶ این لایحه در خصوص مواردی است که حکم سرپرستی را فسخ می‌کند.

بر این اساس این ماده اینگونه اصلاح شد که مشخص شدن پدر یا مادر یا جد پدری کودک یا نوجوان یا وصی منصوب از سوی ولی قهری درصورتی که صلاحیت لازم برای سرپرستی را ولو با ضم امین یا ناظر از سوی دادگاه دارا باشند، سبب فسخ حکم سرپرستی می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.