مشکلات شبکیه چشم در نوزادان نارس سبب کوری می گردد

۷فروردین ۱۳،
ممتاز نیوز: فوق تخصص شبکیه چشم با بیان اینکه مشکلات شبکیه چشم در نوزادان نارس سبب کوری می گردد ، افزود: تشخیص و درمان به موقع بیماری های شبکیه چشم دراین گونه نوزادان نیازمند بررسی دقیق است.

محمد ریاضی اصفهانی در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق بررسی هایی که در بیمارستان فارابی انجام شده، مشکلات شبکیه چشم در نوزادان نارس متولد شده در ۵ سال اخیر افزایش داشته است.

رتینوپاتی ( آسیب شبکیه ) در نوزادان نارس یکی از اختلالات مربوط به چشم است که در اثر عدم تکامل طبیعی عروق خونی شبکیه در نوزادان نارس ایجاد می گردد.

وی اظهار داشت: یکی از این بیماریها رتینوپاتی (مشکلات شبکیه) در نوزادان نارس است که این بیماری از مهمترین بیماری های قابل پیشگیری نابینایی در کودکان است.

فوق تخصص شبکیه چشم خاطر نشان کرد : بیماری رتینوپاتی نوزادان نارس چند هفته پس از تولد بروز پیدا می کند. این بیماری در مراحل پیشرفته زخم در شبکیه و عوارضی نظیر جدا شدگی شبکیه، خونریزی زجاجیه، انحراف چشم، و تنبلی چشم دیده می گردد؛ بسیاری از نوزادان مبتلا به رتینوپاتی دچار نزدیک بینی خواهند شد.

وی گفت : بسیاری از نوزادان نارس پس از به دنیا آمدن در بیمارستان ها و بخش های وی‍ژه در دستگاه های خاص نگه داری می کنند که عاری از اکسی‍ژن است که در این صورت بیشتر در معرض این بیماری قرار می گیرند.

به گفته وی نوزادان نارس به سبب رشد ناکافی عروق شبکیه چشم بیشتر در معرض بسته عروق قرار می گیرند و عروق تازهی ایجاد می گردد که مراجعه آگاهانه والدین و تیم پزشکی در بخش های بیمارستان ها می تواند این بیماری را به موقع تشخیص و درمان کنند.

ریاضی اصفهانی خاطر نشان کرد : در کشور ما علم چشم پزشکی از سطح بسیار بالایی برخوردار است و متخصصان چشم پزشکی می توانند با بررسی های دقیق چشمی این نوزدان را شناسایی و درمان کنند.

وی اضافه کرد : حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از نوزادان نارس متولد شده می توانند به نوعی دچار این اختلال شوند که شدت و ضعف دارد.

فوق تخصص شبکیه چشم خاطر نشان کرد : در بررسی های انجام شده در نوزادان نارس وزن کمتر از ۲۰۰۰ گرم و همچنین سن تولد کمتر از ۳۵ هفته بارداری در ابتلا به این بیماری نقش داشته است.

ریاضی اصفهانی با بیان اینکه برای پیشگیری از این بیماری نیازمند طرح ملی و غربالگری نوزادان است اضافه کرد : خوشبختانه ضرورت این کار در وزارت بهداشت موردتوجه قرار گرفته و از آن به عنوان طرح ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که در آینده غربالگری این بیماری انجام خواهد شد.

وی درمورد درمان رتینوپاتی نوزادان نارس گفت : این بیماری در اکثر موارد قابل درمان است و لیرزتراپی یکی از روش های درمان این بیماری است که متاسفانه جراحی در این بیماری رضایت بخش نیست.

منبع:ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.