مشکلات فروشگاه‌های کامپیوتری با برچسب شبنم

۲۰م آذر ،

بعضی فروشندگان معتقدند که بازرسان طرح شبنم فقط بعضی مراکز فروش تجهیزات کامپیوتری را مرتبا بازدید می‌کنند در حالی که مراکز فروش دیگر را عملا نادیده می‌گیرند این روزها بازار خرید و فروش کامپیوتر بامشکلات بی‌شماری مواجه است.
مشکلاتی که گروهی بیرونی (مشکلات مربوط به ثبت سفارش و واردات و…) و گروهی نیز داخلی می باشند. کارشناسان و فعالان بازار می‌گویند، مشکلات داخلی که اکثرا ناشی از تصمیم‌گیری‌های غلط و بدون بررسی و… می باشند، بیش از مشکلات بیرونی عرصه را به کسبه بازار و فعالان این حوزه تنگ می‌کند و سببات ناراحتی آنها را فراهم می‌آورد.
احمد فرمانی، یکی از کسبه بازار کامپیوتر اعمال قوانین دست و پا گیر و پرهزینه، تصمیم‌گیری‌های اشتباه و بدون بررسی در رابطه با بازار و روند واردات کالاها و… را بخشی از اتفاقات ناخوشایند با منشا داخلی دانست که طی مدت اخیر سببات اعتراض و نگرانی کسبه بازار و همچنین واردکنندگان کالا و همچنین گروهی از تولیدکنندگان را در پی داشته است.
به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از این فعال بازار، یکی از مشکلاتی که روی کسبه و فعالان بازار فشار زیادی وارد می‌آورد همین موضوع نصب برچسب‌های «شبنم » است. وی که خود مدعی است روی تمام کالاهایش به اجبار این برچسب را نصب کرده است می‌گوید: مسوولان اجرایی این طرح با سرکشی‌های گاه و بیگاه و اعمال دستورالعمل‌های جدید که هر ماه صادر می‌کنند نه‌تنها سببات استرس و اضطراب کسبه بازار را فراهم می‌آورند، بلکه با ایجاد تغییرات ماهانه هزینه زیادی را بر کسبه بازار تحمیل می‌کنند. این در حالی است که کسبه بازار طی یکسال اخیر و به ویژه چند ماه قبل بارها و بارها از بابت اتخاذ تصمیم‌های اشتباه این چنین آسیب دیده‌اند و حالا در شرایطی که حاشیه سود آنها بسیار کاهش یافته است ناچارند زیر بار هزینه‌های دریافت و الصاق برچسب شبنم هم بروند.
یکی دیگر از کسبه بازار هم در این باره گفت: متاسفانه مشکل بزرگ‌تری که ما در رابطه با اجرای این طرح داریم، اجرای این طرح روی برخی از مراکز خرید و فروش است. به نقل از وی، طی ماه‌های قبل بارها و بارها ماموران ارگان‌های مربوطه برای بازرسی بازار و اطمینان از نصب برچسب‌های دو بعدی شبنم به پاساژ پایتخت مراجعه کرده‌اند. ولی خود من ملاحظه کرده ام در برخی از مراکز خرید و فروش در مرکز شهر، فروشگاه‌ها کالاها را بدون برچسب به راحتی به فروش می‌رسانند.
وی گفت: وقتی سبب را جویا می‌شویم مسوولان اجرایی این طرح زیر بار نرفته و کتمان می‌کنند. اما اگر به بازار مراجعه کنید ملاحظه می‌کنید که فروشندگان برچسب‌ها را در کشوی میز نگه داشته و در صورتی که خریدار در مورد برچسب شبنم از فروشنده سوال کند، برچسب را روی کالا نصب می‌کنند.
وی افزود: با اجرای این سیاست‌گذاری‌های سلیقه‌ای و اعمال قانون‌های منطقه‌ای این تصور نزد برخی از خریداران پیش می‌آید که سبب تمرکز مسوولان اجرای این طرح روی پاساژی خاص اشتباهات و سوء‌استفاده‌های بیشتر این مراکز خرید نسبت به سایر مراکز خرید و فروش کامپیوتر است. این درحالی است که نوریزاده، مدیر پروژه شبنم بارها و بارها به «دنیای اقتصاد» اعلام کرده است که هیچ استثنایی برای اعمال این قانون در بازار کامپیوتر وجود ندارد و تمام کالاها (چه کالاهایی که به تازگی وارد شده‌اند و چه کالاهایی که قبلا وارد شده و در بازار موجود بوده اند) در هر نقطه‌ای باید به این برچسب مزین شوند.
بر پایه این اظهارات و گفت‌وگوی «دنیای‌اقتصاد» با یکی از فروشندگان پاساژ ایران در رابطه با عدم نصب برچسب‌های شبنم مشخص شد که ادعای کسبه پاساژ پایتخت در رابطه با عدم نصب برچسب‌های شبنم روی برخی از کالاها در سایر مراکز خرید و فروش صحت دارد. اما در این باره یکی از کسبه پاساژ ایران به «دنیای‌اقتصاد» گفت: این درست است که تعداد کمی از کالاها به برچسب شبنم مزین نشده‌اند، اما این به معنی نظارت محدود ارگان‌های مربوط در رابطه با اجرای این طرح در این مراکز خرید و فروش کامپیوتر نیست. به نقل از این فعال بازار، تعدادی از کالاها از قبل وارد بازار شده‌اند و طی تصمیم‌گیری‌های جدید قرار بر این است که این کالاهای قدیم‌الورود هم به برچسب شبنم مزین شوند. به همین دلیل از آنجا که امکان بازگشت این کالاها به گمرک برای نصب برچسب شبنم نبود، برچسب‌ها به فروشندگان ارائه شد تا روی کالاهای موجود در بازار نصب شوند. اما برخی از فروشندگان از نصب برچسب خودداری کرده و هنگام فروش این برچسب‌ها را نصب می‌کنند.
اما نوریزاده در این باره گفته است، برچسب‌ها به هیچ عنوان به صاحب کالا ارائه نمی‌شود یا در انبار گمرک روی کالا نصب می‌شود یا اینکه توسط بازرسان سازمان مربوطه روی کالاهای موجود در بازار نصب می‌شوند.


iTanalyze.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.