مصرف بنزین از تولید سبقت گرفت

جام جم آنلاین: تراز تولید و مصرف بنزین که مدتی پس از مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت متعادل شده بود بار دیگر با افزایش بی‌رویه مصرف بنزین تعادل آن به هم خورده است.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، در حالی که پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مصرف بنزین در کشور به ۷۰ میلیون لیتر در روز رسیده بود، میزان تولید این محصول استراتژیک و فرآورده نفتی ۴۵ میلیون لیتر در روز بود که در پالایشگاه‌های داخلی تولید می‌شد و فاصله ۲۵ میلیون لیتری مصرف از طریق واردات آن پر می‌شد، اما پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و وارد شدن شوک قیمتی میزان مصرف بنزین با کاهش شدید روبه‌رو شد.در شرایطی که پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ایران یک واردکننده بنزین به شمار می‌رفت با افزایش قیمت به صادرکننده این فرآورده تبدیل شد.

براساس این گزارش در حال حاضر با گذشت دو سال از اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه‌ها بنا به دلایلی که یکی از آنها ثابت بودن نرخ بنزین است مردم به قیمت بنزین عادت کرده‌اند و به همین دلیل مصرف با افزایش مواجه شده است.

هر چند به اعتقاد کارشناسان افزایش قیمت بنزین آثار تورمی شدید دارد راه‌حل جلوگیری از این آثار تورمی در شرایط فعلی صرفه‌جویی مردم در مصرف بنزین و فشار به خودروسازان برای استفاده از فناوری‌های کاهش مصرف سوخت خواهد بود.

در حالی که سال گذشته ایران به جمع صادرکنندگان بنزین پیوست و طرح خودکفایی بنزین با اجرای طرح تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی اجرا شد، اما اکنون افزایش مصرف سوخت به تغییر برنامه وزارت نفت برای مدیریت و کنترل مصرف سوخت منجر شده است، به طوری که روز گذشته علیرضا ضیغمی، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش در گفت‌وگو با مهر از آغاز تولید بنزین در پتروشیمی‌ها خبر داد.

پیش از این یک بار در سال ۸۹ برای بی‌تاثیر کردن تحریم‌ها علیه کشور طرح خودکفایی بنزین با تولید شش میلیون لیتر بنزین و ۹ میلیون لیتر گازوئیل در شش واحد پتروشیمی اجرا شد و بهمن سال ۸۹ به دلیل کاهش مصرف سوخت اجرای این طرح متوقف گردید.

براساس آمارهای رسمی، مصرف سوخت از نیمه اول سال‌جاری از تولید بویژه در تابستان پیشی گرفته که دلایل متعددی از جمله ورود یک میلیون خودرو به ناوگان حمل و نقل کشور و مشخص نبودن اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها برای آن متصور است.

به گفته ضیغمی، تابستان امسال همزمان با تعطیلات عید فطر و تعطیلی پنج روزه استان‌های تهران و البرز میانگین مصرف بنزین در کشور با افزایش سفرهای برون‌شهری در شهریورماه به روزانه ۷۰ میلیون لیتر رسید و این در شرایطی است که در حال حاضر روزانه ۶۰ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود.

با اجرای مرحله اول قانون هدفمندی مصرف بنزین بین ۵۷ تا ۶۲ میلیون لیتر در روز در نوسان بود و در حال حاضر طبق آمارها متوسط مصرف بنزین در شش ماه اول سال جاری پنج میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همزمان با توصیه مردم به رعایت صرفه‌جویی در مصرف سوخت از افزایش تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور خبر داد و تاکید کرد: با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای در پالایشگاه‌های امام خمینی شازند، آبادان و تهران به ظرفیت تولید بنزین افزوده خواهد شد و طرح توسعه پالایشگاه‌های لاوان، تبریز، اصفهان و بندرعباس بزودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

پیش از این گفته شده بود طرح احداث پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که هم‌اکنون به دلیل فقدان سرمایه‌گذاری لازم از پیشرفت مطلوبی برخوردار نیست، به تنهایی قادر خواهد بود روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین در روز تولید کند، اما این پروژه از طرح‌های توسعه‌ای افزایش ظرفیت تولید بنزین مستثنا شده است.

بر اساس این گزارش، هم‌اکنون واحد آروماتیک پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) پتروشیمی برزویه در عسلویه و پتروشیمی شازند تولید بنزین به میزان ۹ میلیون لیتر در روز را آغاز کرده‌اند.

بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی با عدد اکتان (میزان آرام‌سوزی بنزین) بیش از ۱۰۰ (۱۰۲ تا ۱۰۳) است که در ترکیب با بنزین معمولی تولید پالایشگاه‌های داخلی به عدد ۹۰ تا ۹۵ که قابل سوخت در خودروهای داخل کشور است، می‌رسد. ظرفیت تولید بنزین در این مجتمع‌ها قابل افزایش به ۲۰ میلیون لیتر در روز است.

به گفته معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش طرح تولید بنزین در پتروشیمی مقطعی است و ضرورت دارد مردم در مصرف سوخت صرفه‌جویی لازم را به کار گیرند. پیش از این ضیغمی گفته بود ما با یک تماس تلفنی در تولید بنزین خودکفا می‌شویم که اشاره وی به درخواست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تولید بنزین بوده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.