مصرف توت فرنگی و سرطان مری

سرطان مری سومین سرطان شایع در میان سرطان های دستگاه گوارش و ششمین علت مرگ ناشی از انواع سرطان ها می باشد.

سرطان مری سومین سرطان شایع در میان سرطان های دستگاه گوارش و ششمین علت مرگ ناشی از انواع سرطان ها می باشد.میزان زنده ماندن بعد از ابتلا به گونه شایع این سرطان(که ۹۵ درصد از موارد این سرطان را در بر می گیرد)بسیار کم بوده و تنها ۱۰% از بیماران قادر به ادامه زندگی ۵ سال بعد از تشخیص این بیماری می باشند. این سرطان از جمله سرطان های بسیار شایع در برخی از کشورها از جمله ایران می باشد.استعمال سیگار و الکل و رژیم غذایی بدون میوه و سبزیجات از جمله فاکتورهای خطر در این بیماری هستند.از طرفی استفاده از غذاهای پرنمک، وجود کمبودهایی در ویتامین ها و املاح رژیم غذایی و مصرف نوشیدنی های گرم نیز از دیگر فاکتورهای خطر بویژه در کشورهای آسیایی از جمله ایران می باشند.

بر اساس مطالعه ای که اخیراً در دانشگاه اوهایو صورت گرفته، مصرف توت فرنگی به افراد در معرض خطر سرطان مری کمک می کند تا از این بیماری مصون بمانند. طبق مطالعات گذشته در این زمینه، مصرف توت فرنگی منجمد بطور معنی داری از رشد تومور در مری موش ها جلوگیری می کند. در مطالعه حاضر اثرمصرف توت فرنگی منجمد یا خشک در بیماران با بافت های پیش سرطانی در مری مورد بررسی قرار گرفت. ۳۶ نفر در این بررسی شرکت داشتند که باید به مدت ۶ ماه ۶۰ گرم در روز توت فرنگی منجمد یا خشک مصرف میکردند.

 نتایج این تحقیقات نشان داد که در ۲۹ مورد از ۳۶ نفر، بافت های پیش سرطانی در مری کاهش یافتند. براساس این مطالعه مصرف روزانه توت فرنگی، مانع ایجاد بیومارکرهای مولد سرطان مری می گردد. این مقاله از این جهت حائز اهمیت است که نشان می دهد مصرف توت فرنگی تاثیر به سزایی در کند کردن روند فعالیت بافت های پیش سرطانی دارد.

نکته عملی: با توجه به شیوع بالای سرطان مری در ایران، استفاده از میوه های دارای آنتی اکسیدان مانند توت فرنگی می تواند در پیشگیری از این بیماری بسیار موثر باشد.در واقع توت فرنگی می تواند بعنوان  یک جایگزین یا همراه دیگر داروهای شیمیایی در پیشگیری از سرطان مری مورد استفاده قرار گیرد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.