مصرف خودسرانه مسکن مشکل گوارشی ایجاد می کند

۲۸ آبان ،

مصرف بی رویه و خودسرانه مسکن ها زیان های جدی از جمله مشکلات گوارشی ایجاد می کند.

به گزارش تفسیری گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر مصطفی دلاور، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ایجاد زخم در دستگاه گوارش یکی از مهمترین عوارض مصرف خودسرانه داروهای مسکن‌ است.

دکتر مصطفی دلاور اظهار کرد: زخم معده سبب ایجاد درد شکمی، نفخ و خونریزی می‌شود که استفراغ خونی و مدفوع سیاه‌رنگ از نشانه های آن است.

وی خاطرنشان کرد: بروز نارسایی کلیوی نیز از دیگر عوارض شایع استفاده بی رویه و خودسرانه از داروهای مسکن است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: ترکیبات شیمیایی موجود در مسکن ها اگرچه برای بهبود کمر درد، پا درد و سایر مشکلات با تجویز پزشک به صورت مقطعی تجویز می گردد، اما استفاده خودسرانه آن ها به شدت سلامت را تهدید می کند.

وی ادامه داد: استفاده از شیاف‌های مسکن نیز بی خطر نیست و باید از مصرف بدون نسخه آن ها اجتناب کرد.

دکتر دلاور اظهار داشت: طبق آمار انجمن بررسی و مطالعه درد، میزان مصرف استامینوفن کدئین با جمعیت ۸۰ میلیونی در کشور بالاست و حتی فراتر از بسیاری از کشورهای دیگر است.

وی عنوان کرد: بر اساس آمار،مصرف سالانه استامینوفن کدئین در ایران بیش از ۱۰ تن است و انواع مسکن‌های دیگر هم به وفور در خانه‌ ایرانی‌ها یافت می‌شوند که بیانگر الگوی نادرست مصرف دارو است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک توضیح داد: استان مرکزی نیز در مصرف خودسرانه مسکن ها شرایط بهتری از کشور ندارد و مسکن ها در صدر داروهای با مصرف بالای استان قرار دارند.

وی یادآور شد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته،در میان ۶۲ کشور دنیا،ایران رتبه ششم و هفتم داروهای مسکن را دارد.

دکتر دلاور تصریح کرد: مردم نباید با کوچک‌ترین درد به سراغ مسکن بروند و مانند نقل و نبات از دارو استفاده کنند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.