مصرف خود سرانه مسکن ها به افزایش بیماری های کلیوی دامن زده است

۲۵م آذر ،

یک فوق تخصص اورولوژی گفت: مصرف خود سرانه و بیش از اندازه داروها به ویژه مسکن ها، به افزایش میزان شیوع بیماری ها و نارسایی های کلیوی در کشور دامن زده است.

قاسم ضیائی، فوق تخصص اورولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  به دلایل مختلف روند بروز بیماری های دستگاه ادراری، تناسلی در طی سالهای اخیر افزایش یافته و هزینه های جانی و مالی بسیار بسیاری بر جای گذاشته است.

وی افزود: بیماری ها و نارسایی های کلیوی، عفونت ها و سرطان های پروستات و مثانه سبب افت کیفیت زندگی بسیاری از مردم شده و اقدامات پیشگیرانه جدی و مناسبی برای این بیماری ها صورت نگرفته است.

ضیائی با اشاره به روند رو به رشد بیماری های کلیوی در جهان از جمله در ایران تاکید کرد: بیماری ها و عوامل متعددی در افزایش شیوع بیماری ها و نارسایی های کلیوی نقش دارند که دیابت، فشار خون بالا و مصرف داروها ازجمله مهمترین آنها می باشند.

وی تصریح کرد: مصرف خود سرانه و بیش از اندازه داروها به ویژه مسکن ها، به افزایش میزان شیوع بیماری ها و نارسایی های کلیوی در کشور دامن زده است.

ضیائی یاد آور شد: علاوه بر اینکه بسیاری از مردم به ویژه زنان در مصرف مسکن ها بسیار روی می کنند، دیده شده که بعضی از پزشکان و متخصصان نیز به میزان قابل توجه و البته خارج از حد نیاز اقدام به تجویز داروهای ضد درد می کنند که مجموع این عوامل کلیه ها را در معرض آسیب جدی قرار می دهد.

وی خاطر نشان کرد: در صورتیکه برای کنترل مصرف داروها به ویژه مسکن ها اقدام جدی و چاره اندیشی صورت نگیرد، به طور قطع عوارض بیشتری از مصرف بسیار این داروها به ویژه در زمینه بروز بیماری های کلیوی در انتظار اشخاص جامعه و نظام سلامت خواهد بود./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.