مصرف سبزیجات و روغن زیتون و کاهش خطر بیماری قلبی

بیماری ‌های قلبی ‌عروقی نخستین علت مرگ و میر درجهان هستند آیا عوامل خطرساز و به وجود آورنده آن را می‌ شناسید؟

بیماری ‌های قلبی ‌عروقی نخستین علت مرگ و میر درجهان  هستند آیا عوامل خطرساز و به وجود آورنده آن را می‌ شناسید؟ مسلما برنامه غذایی ناسالم نقش قابل توجهی در بروز بیماریهای قلبی و عروقی خواهد داشت. توصیه عموم متخصصین تغذیه بر داشتن سبزی و میوه جات در برنامه غذایی برای بهبود سلامت می باشد. اما بررسی تاثیر مثبت مصرف میوه و سبزیجات و نیز روزغن زیتون در بروز بیماری قلبی می تواند جالب باشد.

به همین جهت مطالعه ای که اخیراً انجام شده است به بررسی ارتباط مصرف میوه ،سبزی و روغن زیتون و شیوع بیماری قلبی در بیش از ۲۹ هزار زن در پنج شهر ایتالیا پرداخته است. در مرحله نخست برنامه غذایی پایه افراد ،مشخصات آنتروپومتریک وشیوه زندگی آنها از طریق پرسشنامه بررسی شد و عوامل مداخله گر مانند فشار خون بالا،مصرف سیگار،وضعیت یائسگی،معیار های آنتروپومتریک،مصرف الکل،انرژی زاهای غیر الکلی، مصرف مواد گوشتی، تعدیل شد به علاوه در بررسی که به مصرف میوه پرداخته شد مصرف سبزی و در بررسی که به مصرف سبزی پرداخته شد مصرف میوه تعدیل شد.

در طول این مطالعه که ۸۵/۷ سال به طول انجامید، ۱۴۴ مورد ابتلا به بیماری قلبی گزارش شد. نتایج این مطالعه نشان داد که میزان خطر بیماری قلبی در میان زنانی که بالاترین حد مصرف سبزیجات برگی و روغن زیتون را داشتند، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. اما در نقطه مقابل هیچ گونه ارتباطی بین مصرف میوه و کاهش خطر بیماری قلبی مشاهده نشد.

نکته عملی: با توجه به این مطلب که ارتباط مستقیمی بین افزایش مصرف سبزیجات برگ سبز و روغن زیتون وکاهش بیماری قلبی وجود دارد با مصرف بیشتر این مواد غذایی مفید می توانیم گامی موثر در روند کاهش بیماری های قلبی برداریم.پس یادتان باشد که با کمی تغییر در برنامه غذایی ‌تان و البته پایبندی به آن می ‌توانید احتمال ابتلا به این گروه از بیماری ‌های شایع را برای همیشه در خود و خانواده‌ تان کاهش دهید.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.