مصرف گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان پروستات افزایش می دهد

خوردن گوشت قرمز به ویژه گوشت قرمز طبخ شده در حرارت‌های بالا، خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه آنلاین سرطان، نتایج یک پژوهش از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و مؤسسه پیشگیری از سرطان کالیفرنیا نشان داد که پخت و پز گوشت قرمز در درجه حرارت‌های بالا به خصوص هنگامی که آنها در ماهی‌تابه سرخ می‌شوند، خطر ابتلا به سرطان پروستات از نوع پیشرفته را افزایش می‌دهند.

براساس این گزارش محققان با بررسی داده‌های جمع‌آوری شده از ۲۰۰۰ نفر در سانفرانسیسکو و لس‌آنجلس که ۱۰۰۰ نفر آنها به سرطان پروستات مبتلا بودند و با استفاده از یک پرسشنامه جامع که براساس نوع مصرف گوشت قرمز و مرغ و شیوه‌های پخت و پز آنها تنظیم شده بود، دریافتند که مردانی که بیش از ۵/۱ وعده در هفته گوشت قرمز سرخ شده در ماهی‌تابه می‌خوردند، تا ۳۰ درصد بیشتر از بقیه در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان قرار گرفتند.

نتایج حاصل از این گزارش همچنین می‌افزاید: مردانی که بیش از ۵/۲ وعده در هفته نیز گوشت قرمز پخته شده در درجه حرارت‌های بالا را مصرف می‌کردند، امکان ابتلا به سرطان پروستات را در خود تا ۴۰ درصد بیشتر از بقیه افزایش داده‌اند.

از طرفی نتایج دیگر این مطالعه می‌افزاید که خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌تواند ناشی از شکل گرفتن مواد سرطانزای HCAs‌(آمین‌های هتروسیکلیک) و PAHs (هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای) باشد که از آسیب DNA‌ در طول پخت و پز گوشت‌ها در درجه حرارت‌های بالا برای مدت زمان‌های طولانی و یا دود کردن گوشت‌ها بوجود می‌آید.

از طرفی نتایج دیگر این مطالعه با مقایسه گروه‌های غذایی تهیه شده از گوشت قرمز مانند همبرگر و استیک حاکی از آن است که سطوح مختلفی از تجمع مواد سرطان‌زا در بافت همبرگر بیشتر از استیک بوده است و بهمین خاطر بیشتر و سریع‌تر به درجه حرارت‌های داخلی و خارجی بالاتر می‌رسد.

به گفته محققان در این میان مردان با پیروی کردن از رژیم‌های غذایی شامل گوشت‌های مرغ و ماهی پخته شده کمتر مبتلا به این سرطان شده و همچنین سرخ کردن در ماهی‌تابه نیز بدون در نظر گرفتن نوع گوشت مانند ماهی و مرغ و گوشت‌های قرمز نیز با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات همراه است.

گفتنی است: محققان در مطالعات پیشین خود نیز ارتباط بین استفاده از رژیم‌های غذایی سرشار از گوشت قرمز و خطر ابتلا به سرطان پروستات را اثبات کرده‌اند ولی شواهد آنها نسبت به این مطالعه محدودتر بوده است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.