مطالب جلسات کمیسیون تحقیق محرمانه شد

وظیفه و کارکرد اصلی این کمیسیون رسیدگی به اعتبارنامه منتخبانی است که در هنگام بررسی در شعب بررسی کننده اعتبارنامه ها، مورد اعتراض منتخبان مجلس واقع می شود.

اگر به اعتبارنامه منتخبی در شعب اعتراض شود، آن شعبه اعتبارنامه مذکور را بررسی می کند که در بررسی خود یا آن اعتبارنامه را تائید و یا رد می کند که در هر صورت گزارش شعبه در صحن مجلس قرائت خواهد شد.

اگر شعبه اعتبارنامه ایی را رد کند، پس از قرائت گزارش شعبه در خصوص آن اعتبار نامه در صحن مجلس، برای بررسی بیشتر به کمیسیون تحقیق می رود و اگر شعبه اعتبارنامه اعتراض شده را تائید کند، و در هنگامی که در صحن مجلس گزارش تائید را ارائه می کند، اگر مجددا اعتراضی بر آن مطرح شود، آن اعتبارنامه به کمیسیون تحقیق ارجاع خواهد شد در غیر این صورت آن اعتبارنامه تصویب می شود و به کمیسیون تحقیق نخواهد رفت.

در هر حال تا کنون در مجلس نهم اعتبار نامه هشت نماینده به کمیسیون تحقیق رفت که عبارتند از احمد توکلی، الیاس نادران، حسین نجابت، طیب زاده نوری، جواد کریمی قدوسی، علاءالدین بروجردی، علی ایرانپور و حبیب برومند.

البته تکلیف تعدادی از اعتبارنامه ها هنوز مشخص نیست و شعب گزارش نهایی خود را در خصوص این اعتبارنامه ها ارائه نکردند که به احتمال زیاد تکلیف این چند اعتبارنامه در جلسه فردا یکشنبه مجلس با قرائت گزارش شعب در صحن مجلس معین خواهد شد و مشخص می شود که آیا باز اعتبارنامه ایی به کمیسیون تحقیق مجلس می رود یا نه.
کمیسیون تحقیق برای بررسی اعتبارنامه های ارجاعی، از منتخبان اعتراض کننده و همچنین منتخبان مورد اعتراض واقع شده بصورت جداگانه دعوت می کند و نظرات ودفاعیات آنها را استماع کرده و سپس در خصوص آن اعتبارنامه رای گیری و بعد گزارش تایید و یا عدم تایید اعتبار نامه را در صحن مجلس ارائه می کند.

اگر اعتبارنامه ای در کمیسیون تحقیق رد شد، در صحن مجلس آن اعتبار نامه به رای گذاشته می شود و یا اگر اعتبار نامه در این کمیسیون تائید شد و در صحن مجلس مجددا به آن اعتراض شود، آن اعتبارنامه ها به رای مجلس گذاشته می شود که برای تصویب باید نصف بعلاوه یک نمایندگان حاضر در صحن به آن رای مثبت دهند در آن صورت منتخبان مذکور بصورت رسمی نماینده خواهند شد در غیر این صورت این منتخبان باید مجلس را ترک کنند. اما اگر کمیسیون تحقیق اعتبارنامه ایی را تائید کرد و در صحن مجلس بر آن اعتراضی صورت نگرفت، اعتبارنامه مذکور تصویب خواهد شد.

کمیسیون تحقیق برای بررسی هشت اعتبار نامه ارجاعی چهارشنبه ۱۷ خرداد جلسه داشت و در این جلسه تصمیم گرفته شد که مطالب مطرح شده در جلسات کمیسیون محرمانه است و هیچ کس حق ندارد تا در خصوص پرونده و اعتبارنامه هایی که در جلسات کمیسیون مطرح می شود، با رسانه ها مصاحبه کند.

این کمیسیون همچنین مقرر کرد که در صورت لزوم فقط سخنگوی این کمیسیون اطلاع رسانی می کند.

در هر حال جلسه بعدی این کمیسیون بعدازظهر فردا یکشنبه برگزار می شود و در خصوص اعتبارنامه این هشت منتخب تصمیم گیری خواهد شد.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.