معافیت کفالت از سربازی به چه کسی تعلق می گیرد؟

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: حذف سن ۵۹ سال برای معافیت فرزندان ذکوری که پدرشان در این بازه سنی قرار داشت در جهت عادلانه کردن سربازی بوده است.
سردار موسی کمالی گفت: متاسفانه با حذف سن ۵۹ سال در معافیت فرزندانی که پدر آنها در این بازه سنی قرار گرفته بود جوسازی های شدیدی صورت گرفت.

وی ادامه داد: قانون جدید و اصلاح قانون قدیم اهدافی داشت که بخش عمده آن مربوط به عادلانه کردن خدمت سربازی است.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: در قانون جدید تنها به فرزندانی کفالت پدر داده می شود که پدر آنها قادر به اداره خود نباشد. ما بر این باوریم که باید بر اساس نیازها و آن چیز که عدالت حکم می کند قانون را به پیش ببریم. برای مثال چرا کسی که پدرش در سن ۵۹ سالگی قرار دارد باید معاف شود ولی کسی که پدرش در شرایط نامناسب است و تنها ۵۸ سال سن دارد نباید از معافیت بهره مند شود.

این مقام ارشد نظامی ادامه داد: صرف داشتن سن ۵۹ سال نمی‌تواند پایه مناسبی برای احقاق عدالت به حساب آید چرا که شاید فردی در این سن باشد ولی به دلیل تمکن مالی هیچ نیازی به فرزند خود برای سرپرستی نداشته باشد لذا فرزند ذکور این افراد از خدمت معاف نخواهند شد و در مقابل آن اگر کسی حتی در سن ۵۰ سال قرار داشته باشد و توانایی مالی و جسمی مناسبی برای گذران زندگی خود نداشته باشد با توجه به پرونده تشکیل شده یک فرزند ذکور وی از خدمت سربازی معاف خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با اینکه این قانون باید از ۲۲ آبان سال قبل به اجرا در می آمد ولی ما این فرجه را گذاشتیم که هر کس در سال ۹۰ واجد شرایط معافت سن پدر بوده است با مراجعه به مراکز سازمان وظیفه عمومی تا پایان شهریور ماه امسال از این نوع معافیت استفاده کند.

۴۷۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

تا این لحظه ۱۷نظر ثبت شده
  1. مرادی:

    salam yek soal dashtam

    • مرادی:

      kasi ke khodesh moafiate kefalat gerefte mitone monsaref beshe bere sarbazi va moafat ro be name baradaresh bezane?

  2. عادل مرادی:

    سلام من عادل مرادی سرباز در حال خدمنم که در حین خدمت حضانت فرزندم که نزد مادرش بود و طلاق گرفته بودیم به دلیل مشکلات اخلاقی به بنده رسید اینک شرایط خدمت برایم دشوار است چون کسی را ندارم فرزندم را نگهداری کند و پدر و مادرم نیز کارگر هستند مجبور شده ام فرزندم را هر روز نزد یکی از بستگانم قرار دهم ایا من میتوانم درخواست معافیت کنم چون واقعا فرزندم خرجی میخواد باید کار کنم که بتونم از پس خورد و خوراک و پوشاکش بر ببام الانماشا… همه فرزند دارن کی دوست داره فرزنده مث یه اواره هر روز خونه یکی زندگی کنه
    در شهر تودم دادخواست نوشتم که با شرایط بنده کنار بیاین ولی کسی به مشکلات بنده توجهی نکرد
    تا الان به خاطر فرزندم چندین بار مجبور به فرار از خدمت شدم مرخصی نمیدادن چون منطقه عملیاتی خدمت میکنم و باید چهل و پنج روز حضور داشته باشم بعد مرخصی بدهند
    ۰۹۱۴۸۷۱۶۷۸۳

  3. محسن محمدی:

    سلام. پدرمن متولد ۱۳۳۹ میباشد در سال ۷۳عمل دیسک کمر انجام داده و در سال ۸۶عمل قلب انجام داد و در سال ۹۳ دچار سکته مغزی شد و در ضمن دارای چهار خواهر و برادر کرولال زیر نظر بهزیستی هستن .من تنها فرد سالم در خانواده میباشم ایا امکان معاف شدنم هست .
    جواب با تشکر …

  4. پیمان:

    سلام خسته نباشید.
    من پدرم ۵۸ سالشه ولی ازکارافتاده شده، هم گوشش سنگین شده و هم چشمش ضعیف شده و اینکه چون ایشان کارگرفصلی هستن به خاطر شرایطی که گفتم بهاروتابستون امسال روی هم رفته ۲۰ روز رو سرکارنرفته.
    و اینکه دوبرادر دارم که برادربزرگم خدمت رفته و حدود۳ساله که ازدواج کرده و بردارکوچکم فعلا مشغول تحصیله.
    ودرحال من نان آور خانه ام، تا مقطع کارشناسی تحصیل کردم و تاالان غیبت نداشته ام، میخواستم بدونم مشمول کفالت پدرم میشم یا نه؟؟
    ممنون میشم جوابو به ایمیلم هم بفرستین

  5. نسرین:

    تنهاپسری دارم مشمول است پدرش۶۷ساله است دچار سرطان پرستات کبدوکلیه میباشد ایا معافیت کفالت به اوتعلق میگیرد

  6. مهدی:

    سلام.من پدرم فوت شده چهارتا خواهر بززگتر و دوتا برادر بزرگ تر دارم.و دوتا برادرام هم خدمت رفتن اژدواج هم کردن آنا معاف میشم.

  7. مهدی:

    سلام.من پدرم فوت شده چهارتا خواهر بززگتر و دوتا برادر بزرگ تر دارم.و دوتا برادرام هم خدمت رفتن اژدواج هم کردن آنا مغاف میشم.

  8. محسن:

    سلام ایا پسری که پدرش انسولینی . دیابتی باشه و سن پدر ۴۶سال باشهاز خدمت معافه توضیه بدید ممنون

  9. محمد خانلری:

    من تک پسر خانواده و پسری مشمول هستم که مادری دیالیزی دارم و پدرم هم ارتشی هستند آیا این در کاهش مدت زنان سربازی یا معافیت تاثیر دارد؟

  10. محمد:

    اگه پسری بخواد با پدر ۷۰ ساله و بدون داشتن غیبت معافیت کفالت بگیره باید پدرش تقریبا ۵۰ سالگی ازدواج کنه و بچه دار بشه تا وقتی ۷۰ ساله شد پسرش معافیت کفالت بگیره.کسی تو این سن بچه دار نمیشه اگرم بشه قطعا تنها پسر خانواده نمیشه.وقتی پدر ۷۰ ساله بشه پسر تقریبا ۳۵ الی ۴۰ ساله میشه یعنی یه مشمول دارای غیبت که بهش معافیت تعلق نمیگیره.امیدوارم یه فکری به حال این قانون بکنن.

  11. محمدرضافخر:

    باید خدمت سربازی اجباری درایران لغوشودزیراهم نقض حقوق انسانی است فرصت سوزی وکاهش احتمال پیشرفت است وجززجروصدمه دستاوردی نداردواینکه میگویندسربازی انسان رامردمیکندحرف احمقانه ای است من خوددرسال ۷۷شمسی علیرغم پدر۶۳ساله درآن زمان (آن زمان سن پدر۶۴سال بود)معاف نشدم وبه خدمت سربازی رفتم هم فرصت پیشرفت راازدست دادم وهم اعصاب وروحیه ام صدمه دیدوهنوزم ازاین ماجراناراحتم فرماندهان محترم نظامی ایران سربازی نه واجب شرعی وجهاداست ونه جنبه ای سازنده داردلطفاخدمت سربازی اجباری رالغوکنیدتاسن ازدواج هم کاهش پیداکند

  12. صادق:

    سلام. من فرزند اخر خانواده هستم و دوبرادرم به خدمت رفته و ازدواج کرده اند و پدرم هم۶۷ سال سن دارد.ایا من معاف میشوم؟

  13. محمد مهدیزاده:

    دو برادر هستیم برادر کوچکم معلول بود و مادرم بیماری کلیه دارد ویدرم بهبه تنهای از خرجه زندگی بر نمیاید و من در دو راهی مانده ام مشغول خدمتم هستم شماره تماس یدرم۰۹۱۱۹۸۸۲۳۴۴

  14. محمد:

    من متولد ۱۳۷۱پدرم دیالیزی هست دو برادر دارم که جای دیگه ایی زندگی میکنند و من تنها کنار پدرم زندگی میکنم و دیابت علاوه بر کلیه ها .چشمهایش را هم ضعیف کرده ایا من میتونم مافیت کفالت بگیرم

  15. ali:

    ۳۰سالمه۰متاهلم۰بىرم مشکل قلبی داره۰خودم دیسک کمر دارم۰مادر بیماری دارم-آیا نباید تبصره ای باشه برای معافیت۰۰۰۰۰۰

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.