معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی: اجازه بازدید از سایت‌های نظامی وجود ندارد

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی: اجازه بازدید از سایت‌های نظامی وجود ندارد

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: به طور کلی بازرسی‌های آژانس از ایران دارای یک روند مستمر است و در چارچوب پادمان و همچنین پروتکل الحاقی (در صورتی که مورد پذیرش ایران قرار گیرد) خواهد بود.

“بهروز کمالوندی” معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره روند بازررسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران اظهار داشت: به طور کلی بازرسی‌های آژانس از ایران دارای یک روند مستمر است و در چارچوب پادمان و همچنین پروتکل الحاقی (در صورتی که مورد پذیرش ایران قرار گیرد) خواهد بود.

وی ادامه داد: اجرای پروتکل الحاقی نیاز به تصویب مجلس شورای اسلامی دارد و در صورت همکاری بلندمدت بین ایران و آژانس، در برابر اعمال حقوق کشورمان باید شفاف‌سازی نماییم و این مسئله تنها مربوط به ایران نخواهد بود و تمام کشورهایی که با آژانس قرارداد امضا می‌کنند مورد بازرسی قرار خواهند گرفت.

کمالوندی افزود: آمریکایی‌ها پروتکل الحاقی را امضا کرده‌اند و از تاسیسات هسته‌ای آنها نیز بازرسی می‌شود و تمام کشورهایی که عضو آژانس هستند تا ابد مورد بازرسی‌های سرزده قرار می‌گیرند.

معاون بین‌الملل تصریح کرد: در مجموع از آنجایی که ما چیزی برای پنهان کردن نداریم به آژانس اجازه داده‌ایم تا از تاسیسات هسته‌ای کشورمان بازدید نمایند.

وی ادامه داد: چیزی به عنوان بازدید از تاسیسات نظامی وجود ندارد و غربی‌ها با توجه به ابهاماتی که از گذشته دارند تقاضای یکسری اطلاعات و دسترسی‌هایی را داشتند که برای آن نیز چارچوبی مشخص کردیم.

کمالوندی تاکید کرد: همکاری‌های ایران و آژانس در قالب همکاری‌های گام به گام خواهد بود، در این همکاری‌ها هیچ صحبتی از دسترسی به سایت‌های نظامی نشده است اما اگر ابهاماتی داشته باشند به آن گوش کرده و تلاش می‌کنیم ابهاماتشان را برطرف کنیم.

 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.