معاون فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری: بعد انذاری سخنان رهبری در مورد مداحان پررنگ تر است

معاون فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به عدم مطالعه و عمق بینی در بسیاری از مداحان یادآور شد: در سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان بعد انذاری فرمایشات ایشان پررنگ تر بود.
غلامحسین رفیعا معاون فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری طی سخنانی در نخستین نشست فصلی کانون مداحان و شعرای آیینی که روز چهارشنبه ۲۴ خرداد در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، با تاکید بر ضرورت پرداختن به کارهای زمین مانده در حوزه مداحی، گفت: امسال در روز میلاد حضرت فاطمه (س)، مقام معظم رهبری بیاناتی فرمودند که این فرمایشات را می توان موج سوم در عرصه اصلاحات عزاداری ها و مداحی ها نامید.

وی افزود: فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در واقع نمادی از آنچه در بیست و چندساله دیدار با جامعه مداحان است. موج اول سخنرانی ایشان در رابطه با مداحی مربوط به ۲۲ خرداد ۱۳۷۳ است. در این زمان ما شاهد رواج مجدد قمه زنی و قفل زنی در میان برخی اقشار مردم ایران بودیم و موج دوم در جهت اصلاحات مراسم عزاداری و مداحی ها در سخنرانی ۵ مرداد ۱۳۸۴ است که ایشان نسبت به غلو کردن در مداحی ها هشدار دادند.
رفیعا با یادآوری نشست اخیر مداحان با مقام معظم رهبری، تاکید کرد: قطعا مقام معظم رهبری کم تحرکی در عرصه مداحی را مشاهده کردند که در بیاناتشان اظهار امیدواری داشتند که تا سال آینده گام هایی در زمینه مداحی برداشته شود.
وی به محورهای سخنان رهبری در دیدار اخیر ایشان با مداحان اشاره کرد و افزود: ایشان در بیانات خود کار مداحان را تربیتی خواندند و بر محورهایی همچون بیان حقیقت، عرضه الگوهای مغفول مانده، بصیرت بخشی، ایمان راسخ، بالا بردن سطح فکر اجتماعی مردم، محبت به اهل بیت و … تاکید داشتند. رفیعا تاکید کرد: امسال اگر یک دقت به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان بشود متوجه می شویم که بعد انذاری فرمایشات ایشان پررنگ تر بود.
وی تاکید کرد: تلاش برای گذر از سطح به عمق و ارائه تعریفی کارآمد از آرمان ها و ظرفیت های نهفته در جامعه مداحان به عمل نیامده است. امسال کار به کجا رسیده که مقام معظم رهبری خطاب به جامعه مداحی سخنان خود را نصیحت پدرانه توصیف می کنند و این مسئله گویای این است که متاسفانه به سفارشات ایشان عمل نمی شود.
معاون فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری اظهار داشت: جریان مداحی به کدام سو می رود؟ بحران هایی که با تدبیر مقام معظم رهبری پشت سر گذاشته شد آیا در آینده ما با چنین چالش هایی روبرو نخواهیم بود پس بنابراین باید در این خصوص به تدبیر و اندیشه بپردازیم. وی با اشاره به عدم مطالعه و عمق بینی در بسیاری از مداحان، تصریح کرد: یکی از پدیده های پس از جنگ در عرصه مداحی “ممتد خوانی” است که باید این مسئله که از آسیب های مداحی است رفع شود.
رفیعا در پایان با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی مداحی؛ بازتولید رابطه اعتماد میان گروه های مرجع سنتی و نسل جوان، بازتولید آگاهی از ادبیات آیینی منطبق بر مقتضیات زمان، اتخاذ شیوه های نوین مداحی برگرفته از تجربه های متقدمین بر تولید کالاهای ادبی- تاریخی جذاب را ۴ راهکار اصلی در رفع این آسیب ها خواند.

/۶۲۶۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.