معرفی آیین‌های عزاداری اقوام ایرانی در برج میلاد

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

آیین‌های عاشورایی ویژه نمایش و معرفی آیین‌های عزاداری اقوام ایرانی در برج میلاد، اجرای برنامه شوق حضور شامل تعزیه خوانی در مدت یک هفته در هر منطقه، اجرای تعزیه در ۴ پایانه مسافری شهر تهران بخشی از برنامه‌های فرهنگی شهرداری تهران است که در قالب هنرهای نمایشی با موضوعات مذهبی در ماه محرم اجرا می‌شوند.

 به گزارش ممتاز به نقل از هنرآنلاین،عبادالله رمضانی مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در گفت و گویی  با اشاره به برنامه‌های مختلفی که در آستانه ماه محرم برگزار می‌شوند، گفت: با پایان مدت زمان برگزاری نمایشگاه عطر سیب و همزمان با ماه محرم، برنامه سیاه‌پوشان تهران برگزار خواهد شد. همچنین در مناطق مختلف شهر تهران آماده‌سازی فضاهای شهری برای ماه محرم انجام  شده است.

رمضانی با اشاره به متناسب بودن برنامه‌ها با سنت‌ها و آداب و رسوم اهالی هر منطقه اظهار کرد: اقوام مختلف برای روز آخر ماه ذی الحجه و اولین روز ماه محرم برنامه‌هایی با توجه به رسوم خود دارند. برنامه‌هایی مانند طشت‌گذاری ، سیاه‌پوش کردن محله و برافراشتن پرچم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در محله‌های مختلف شهر برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران اضافه کرد: قبل از ورود به ماه محرم تغییر سیمای شهر در دستور کار بود تا چهره شهر نشان دهد که وارد ماه عزاداری می‌شویم. عمده فعالیت شهرداری در دهه اول ماه محرم بسترسازی برای مجموعه فعالیت‌های هیات‌های مذهبی است.

به گفته رمضانی اجرای نمادین آیین سیاهپوشان در میدان امام حسین(ع)، فضاسازی تبلیغی عمومی شهر با محوریت پیام عاشورای حسینی و آموزه‌های امام راحل (ره ) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۸۰۰بوستان‌های سطح شهر و ۱۴۰ میدان میوه و تره بار و نیز قطارها و ایستگاه های مترو، طراحی و اکران ۲۲ نماد عاشورایی در ۲۲ میدان منتخب بخشی از فعالیت هایی است که برای تغییر سیمای شهر متناسب با ماه محرم انجام می گردد.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در ادامه افزود: خیمه های معرفت حسینی در روز تاسوعا ، عاشورا و اربعین حسینی در ۲۲ بوستان اصلی شهر به همراه نمایش آثار ، کتاب و پاسخ به شبهات در مناطق مختلف برپا خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای برنامه های فرهنگی متناسب با ماه محرم در مراکز فرهنگی شهر اظهار کرد : اجرای نمایش آیینی با همکاری بنیاد تعزیه به مدت ۳۰ شب ، اجرای نمایش آیینی با محوریت حضرت رقیه (س) به مدت ۲۷ شب در محل پردیس سینمایی خاوران ، برگزاری برنامه آیین های عاشورایی ویژه نمایش و معرفی آیین های عزاداری اقوام ایرانی در برج میلاد، اجرای برنامه شوق حضور شامل تعزیه خوانی در مدت یک هفته در هر منطقه با هدف احیای آیین های سنتی عزاداری و اجرای تعزیه در ۴ پایانه مسافری شهر تهران در دهه اول ماه محرم، بخشی از برنامه های فرهنگی است که در قالب هنرهای نمایشی با موضوعات مذهبی در ماه محرم اجرا می شوند.

رمضانی با بیان اینکه نمایشگاه‌های مختلفی با موضوع ماه محرم در مناطق مختلف شهر برپا خواهد شد ،ابراز کرد : برپایی ۲۲ نمایشگاه عکس عاشورایی در ۲۲ مرکز فرهنگی مناطق۲۲گانه، برگزاری برنامه جلوه معرفت در باغ موزه دفاع مقدس با هدف نمایش آثار فرهنگی، نقش فرهنگ عاشورایی در دوران دفاع مقدس و برپایی نمایشگاه های مختلف دیگر در مراکز فرهنگی محله ها از جمله فعالیت‌های نمایشگاهی ویژه ماه محرم است.


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.