معرفی بهترین و بدترین “بورس”های جهان

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

روند حرکتی شاخص های جهانی در سه ماهه ابتدایی سال اغلب در مدار مثبت طی شده است و در واقع ۷۳ درصد از بورس های دنیا با افزایش سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۴ میلادی را پشت سر گذاشتند.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه بازار باشگاه خبرنگاران، در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۴ میلادی در میان ۹۰ بورس جهانی ۶۶ بورس با بازده مثبت همراه بودند و ۲۴ بورس با روند نزولی رو به رو شدند.
 
روند حرکتی شاخص های جهانی در سه ماهه ابتدایی سال اغلب در مدار مثبت طی شده است و در واقع ۷۳ درصد از بورس های دنیا با افزایش سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۴ میلادی را پشت سر گذاشتند.
 
بر اساس این گزارش ممتاز به نقل از، در میان بازارهای عربی، بورس دوبی با ۳۳ درصد رشد بهترین عملکرد را در بین بورس های دنیا داشت در حالی که، بورس بلغارستان که سال قبل بهترین عملکرد را در بین بورس های قاره اروپا داشت، ۲۵ درصد و آرژانتین که بهترین عملکرد را در بین بورس های قاره آمریکا داشت، ۲۰ درصد روند صعودی را به ثبت رسانده و در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند.
 
این در حالی است که، بورس اوکراین علیرغم ناآرامی های اجتماعی با ۱۹ درصد رشد رتبه چهارم برترین بازارهای دنیا را به خود اختصاص داد و دو بورس ویتنام و برمودا با ۱۷ درصد و قزاقزستان و ایتالیا با ۱۶ درصد افزایش در مرتبه های بعدی قرار گرفتند.
 
در این بین، همانند سال های قبل، بازارهای در حال توسعه در مقایسه با دیگر بازارها رتبه مناسبی را در اختیار دارند و بهترین بازار توسعه یافته در این مدت، یعنی ایتالیا هشتمین بازار پر رونق دنیا نام دارد.
 
در ادامه، بورس های پرتغال، دانمارک و اسلوونی هم با ۱۵ درصد افزایش رتبه های ۹،۱۰ و ۱۱ را کسب کردند .
 
از بین بورس های عربی، قطر ۱۳، مصر ۱۶، ابوظبی ۱۷ و عربستان در رتبه ۲۲ قرار دارند. بورس ترکیه هم در همین محدوده و هم رده با قطر، مصر و عربستان است در حالی که، این بورس در مقطعی سقوط بیش از ۱۰ درصدی را هم تجربه کرده بود.
 
بر این اساس، شاخص بورس یونان ۱۳ و قبرس هم ۱۲ درصد رشد داشته اند و بورس قبرس در دو سال قبل در مجموع بدترین بازده را در بین بورس های دنیا داشت.
 
اما در قاره آمریکا، شاخص بورس کانادا ۶ درصد صعودی بوده، اما از ۳ شاخص ایالات متحده، تنها بازده شاخص اس اند پی ۱٫۸ درصد مثبت گزارش ممتاز به نقل از شده است در حالی که، شاخص های نزدک افت ۰٫۱ درصدی و داوجونز کاهش ۰٫۳ درصدی را از آن خود کرده اند.
 
شاخص فوتسی لندن ۰٫۵ درصد کاهش داشت و به عنوان تنها بورس توسعه یافته اروپایی معرفی شد که بازده منفی داشته است.
 
در میان بازارهای جهانی، چند بورس کوچک اروپایی، چند بورس قاره آمریکا، بورس نیجریه از قاره آفریقا و چند بورس مطرح آسیایی به ویژه توکیو، هنگ کنگ، چین و کره جنوبی بازده منفی را از خود به جای گذاشتند و بازده بورس های مطرح آسیایی یعنی کره جنوبی و چین افت ۱٫۱ درصدی داشتند و هنگ کنگ ۱٫۳ درصد و ژاپن ۷٫۵ درصد روند نزولی را تجربه کردند.
 
بورس لیما از کشور پرو در آمریکای جنوبی که سال قبل بدترین عملکرد را در بین بورس های دنیا داشت، در سه ماه قبل هم با سقوط ۹ درصدی در رتبه ماقبل آخر گرفت. همینطور بورس کوچک ونزوئلا که در ۲ سال قبل ۴۵۰ درصد جهش داشت و هر دو سال بهترین عملکرد را در بین بورس های جهان از آن خود کرده بود، سه ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ میلادی را با نزول ۷٫۵ درصدی در رتبه ۵ از آخر این فهرست قرار دارد
 
بدترین عملکرد در بین بورسهای دنیا از آن بورس RTS روسیه است که با افت ۱۴٫۵ درصدی شاخص همراه بوده است. نزول شاخص MICEX یکی دیگر از شاخص های بورس روسیه هم ۸ درصد بوده و چهارمین بورس از قعر جدول به شمار میرود.

انتهای پیام/

منبع:سنا


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.