معماری معاصر در میان مفاهیم جهان شمول در تلاطم است

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

گستره معماری معاصر در میان مفاهیم جهان شمول و محلی، انتزاع، فرم و معنی در تلاطم بوده و در پی شناخت جایگاه برای بروز خلاقیت است.

سید علیرضا قهاری، رئیس انجمن مفاخر معماری ایران به خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ گفت: از انقلاب نخست علمی فنی که با اختراع چرخ آغاز شد تا به امروز تحولات جهان این چنین که در سده اخیر به ویژه به واسطه انقلاب انفورماتیک اتفاق افتاده، پرشتاب و تاثیرگذار نبوده است.

وی افزود: این تحولات را می توان مهمترین نقطه عطف تاریخ بشری خواند و از ابعاد آن، تاثیر جهانی سازی بر شهر، جامعه شهری، شهرسازی و معماری را نام برد.
قهار تصریح کرد: جهان به تعبیری خوش بینانه به سمت وحدت و یکپارچگی در حرکت است و موافقان جهانی شدن در یک تحلیل آن را در جهت شناخت و حفاظت از فرهنگ ملت ها و اقوام می دانند.
رئیس انجمن مفاخر معماری ایران بیان کرد: در مقابل هستند کسانی که جهانی شدن را با حفظ فرهنگ های بومی و قومی در تضاد دانسته و معتقدند از این رهگذر فرهنگ های کوچک آسیب جدی می بینند.
وی اظهار داشت: افزایش وابستگی های جهانی، فشردگی فضا و زمان و درهم تنیدگی عناصر، توصیف کننده شرایط متکثر کنونی بوده و جهانی شدن را به مقوله ای مناقشه برانگیز تبدیل ساخته است.
قهاری تاکید کرد: اگرچه جهانی شدن با مباحث مرتبط در حوزه اقتصاد پا به عرصه ظهور گذاشت اما امروزه مراتب فرهنگ و عناصر غیرمادی جوامع بشری که نقش کلیدی در تعریف پیوستگی و جریانات جهانی دارد بیش از مقوله های اقتصادی در حوزه مبحث های جهانی مورد توجه است.
رئیس انجمن مفاخر معماری ایران تصریح کرد: ویژگی های فرهنگی به صورت عمومی شکل دهنده ملزومات محلی و منطقه ای است به همین دلیل باید گرایش های علمی گرانه را جزئی جدایی ناپذیر از فرایند جهانی شدن دانست.
وی خاطر نشان کرد: از دید بسیاری از صاحب نظران در تئوری های فرهنگی، در شرایطی که هنوز بسیاری از جوامع جهانی مدرنیته را به طور کامل تجربه نکرده اند همین فرایند باعث می شود تا گستره ای بی کرانه و متضاد از مقوله های سنت و مدرنیته در کنار یکدیگر قرار بگیرند.
قهاری بیان کرد: در آثار هنری نظیر مجسمه سازی و معماری، هم گونه ای از فرم گرایی نو متاثر از تکنولوژی های نوین و پارادایم های میان رشته ای نظیر ریاضیات، روانشناسی و فیزیک پا به عرصه گذاشته به طوریکه هم مفاهیمی جهان شمول و مرتبط با ماهیت یگانه انسانی را دربرمی گیرد و هم شامل آثاری برگرفته از بینش های قومی و یا بومی است.
وی ادامه داد: گستره معماری معاصر در میان مفاهیم جهان شمول محلی، آشنا و غریب، انتزاع، روایت گری، فرم و معنی در تلاطم بوده و در پی شناخت جایگاه هایی برای بروز خلاقیت است.
قهاری تصریح کرد: این معماری در میان تفکرات متکثر، نیازمند انتخاب مسیری یگانه نیست تنوع گرایش های فکری، زمینه حضور دیدگاه هایی متفاوت و متناقض و آثاری چندگانه را شکل داده که طبقه بندی آنها نه تنها امری دشوار و شاید غیر ممکن باشد و کمکی نیز به درک صحیح از شرایط جامعه امروزی نخواهد کرد.
رئیس انجمن مفاخر معماری ایران تاکید کرد: معماری و هنر جهانی می تواند هنر همزیستی و شکل دهی به ترکیبی متنوع از دیدگاه های متفاوت باشد.
وی افزود: همان گونه که جهانی شدن را می توان همبستگی تفاوت ها نامید فرایندی که با تکثر سامان یافته و تفاوت ها را در کنار احترام به مقوله های قومی و محلی شرایط آفرینش و خلاقیت نوینی را ممکن می سازد و در نهایت به وحدت می رسد.
گفتنی است، انجمن مفاخر معماری ایران در شصت و دومین گفتمان هنر و معماری که سوم آبان در موزه هنر امام علی (ع) برگزار می شود به موضوع معماری و جهانی شدن می پردازد./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.