معمای تعلیق دوچرخه سواری!

عصر ایران ورزشی؛ سولماز خیرخواه – این روزها ورزش ایران پر از خبرهای ضد و نقیض است. در حالی که یک روز خبر تعلیق یک فدراسیون سوژه رسانه ها می شود و همه را متعجب می کند، روز بعد خبر رفع تعلیق فدراسیون دیگری می تواند شوکه مان کند.

روز سه شنبه خبری در رسانه ها منتشر شد که در عین ناباوری، نوید بهتر شدن اوضاع در فدراسیون دوچرخه سواری ایران را می داد. در حقیقت داستان از این قرار بود که فعالیت فدراسیون دوچرخه سواری ایران که به دلیل برگزاری انتخابات غیرقانی از طرف فدراسیون جهانی و کمیته بین المللی المپیک به حالت تعلیق موقت درآمده بود بعد از ماه ها رفع تعلیق شد.

اما تعلیق فدراسیون دوچرخه‌سواری ایرانی زمانی اتفاق افتاد که تنها ۶ روز به آغاز بازی های المپیک ۲۰۱۲ لندن  باقی مانده بود. در آن روزها خسرو قمری به عنوان رئیس جدید فدراسیون دوچرخه سواری با نظارت مستقیم مسئولان وزارت ورزش و جوانان، جایگزین علی‌زنگی‌آبادی، رئیس برکنار شده فدراسیون دوچرخه‌ سواری شد تا با این انتخاب فدراسیون رکابزنان درگیر حواشی بسیاری  شود.

بدنبال این جایگزینی، علی زنگی آبادی که تا آن زمان ریاست فدراسیون را برعهده داشت،  پس از اینکه از سوی وزارت ورزش کنار گذاشته شد، با رضایت استعفا داد تا به قول خودش برای این رشته ورزشی مشکلی ایجاد نشود. البته این سکوت تا زمانی بود که موضوع تعلیق ها از جمله تعلیق فدراسیون قایقرانی به مراجع بین‌المللی کشیده نشده بود. چرا که بعد از اعتراضات دنیامالی به عنوان رئیس برکنار شده فدراسیون قایقرانی، زنگی‌آبادی نیز سکوتش را شکست و  با مصاحبه هایی که با رسانه ها انجام داد، نشان داد که او نیز به دنبال احقاق حقش است.

البته در این مدت  کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون جهانی دوچرخه‌ سواری نیز بی کار ننشستند و نامه های زیادی را مبنی ‌بر احتمال تعلیق قطعی فدراسیون دوچرخه‌ سواری و در خواست برگزاری انتخابات قانونی به کمیته ملی المپیک ایران ارسال کردند. این برخورد ها تا حدی جدی بود که حتی چندی پیش ویزای رکابزنان برای حضور در رقابت‌های جهانی هلند صادر نشد تا نگرانی ها از بابت تعلیق این فدراسیون بیش از گذشته شود.

در این شرایط که خیلی ها حتی فکرش را هم نمی کردند که اوضاع بهتر شود و رکابزنان ایرانی بتوانند برای بار دیگر مجوز حضور در رقابت های رسمی و بین المللی را کسب کنند، خبر رفع تعلیق فدراسیون رکابزنان از راه می رسد تا قدری از این نگرانی های بکاهد.

در حقیقت شنیده ها حکایت از این دارد که فدراسیون جهانی دوچرخه‌ سواری که پیش از این با درج ستاره‌ای قرمز کنار نام ایران، عنوان کرده بود که فعالیت‌های فدراسیون کشورمان را به حالت تعلیق درآورده است، با پاک کردن این ستاره خبر از رفع تعلیق این فدراسیون می دهد.

اما نکته جالب اینکه با وجود ریاست خسرو قمری در فدراسیون رکابزنان، هنوز در اطلاعات درج شده این سایت، نام علی زنگی‌آبادی به‌ عنوان رئیس فدراسیون ایران دیده می شود که با وجود این به نظر می رسد همچنان اما و اگرها برای این فدراسیون به قوت خود باقی باشد.

به دنبال انتشار خبر رفع تعلیق فدراسیون دوچرخه سواری، خسرو قمری، رئیس فعلی این فدراسیون که تا امروز هیچ وقت خبرهای مرتبط با تعلیق را نپذیرفته است، به شبکه ایران این گونه توضیح داد: « البته ما از طریق سایت فدراسیون جهانی پیگیر این مساله نبودیم اما آن چه مشخص است این است که فدراسیون دوچرخه سواری کشورمان رفع تعلیق شده است و دیگر هیچ تعلیقی فدراسیون را تهدید نخواهد کرد.»

او همچنین در مورد دلایل رفع تعلیق فدراسیون گفت: «هر کاری اصول و قاعده ای دارد. آنها باید دلایلی برای تعلیق فدراسیون دوچرخه سواری ایران داشته باشند که این موضوع مشخص شد که فدراسیون جهانی هیچ دلایلی در این مورد نداشت.»

قمری با بیان اینکه اساسنامه فدراسیون مشکلی ندارد، انتخابات را قانونی دانست و گفت: « اساسنامه ای که ۱۲ سال بر طبق آن انجام می شود را نمی توان ظرف مدت یک هفته به یکباره تغییر داد. انتخابات فدراسیون دوچرخه سواری براساس اساسنامه فدراسیون جهانی برگزار شد و هیچ گونه تخلفی در این مورد صورت نگرفته بود.»

رفع تعلیق دروغ است

اما در حالی که مسئولان فعلی فدراسیون دوچرخه سواری بحث تعلیق را منتقی می دانند و تلاش می کنند تا نام زنگی آبادی را از لیست فدراسیون جهانی پاک کنند. علی زنگی آبادی، رئیس برکنار شده این فدراسیون، معتقد است رفع تعلیقی در کار نیست و همه این حرف ها کذب است و دروغ.

او در گفتگو با عصر ایران گفت : « خبر رفع تعلیق به هیچ وجه نمی تواند صحت داشته باشد. پاک شدن ستاره قرمز از کنار نام ایران در سایت فدراسیون جهانی دوچرخه سواری نمی تواند دلیلی برای به رسمیت شناختن انتخابات این فدراسیون باشد.»

رئیس پیشین فدراسیون دوچرخه سواری با بیان اینکه احتمالا در ویرایش این سایت اشتباهی رخ داده است، در خصوص تغییر موضع ناگهانی فدراسیون جهانی دوچرخه سواری مبنی بر رفع تعلیق فدراسیون گفت: « این تغییر در صفحه اینترنتی دلیلی نمی شود که این اخبار را باور کنیم، هر وقت نامه به صورت کتبی آمد، آن وقت یعنی رفع تعلیق شده ایم. ضمن اینکه به نظر می‌رسد که چنین نامه‌ای وجود ندارد چراکه اگر وجود داشت آن را نشان می‌دادند.»

او در ادامه افزود: « من فکر می کنم تا زمانی که موارد درخواستی از ایران شامل تغییر اساسانامه، بازگشت روسای قبلی فدراسیون ها اصلاح و انجام نشود، همچنان تهدید ها و تعلیق به قوت خود باقی خواهد بود.»

نام زنگی آبادی پاک خواهد شد؟

اما با وجود خبر های عجیب و غریبی که طی چند روز گذشته از فدراسیون دوچرخه سواری  ایران به گوش می رسد ، دیروز تیم دوچرخه سواری کوهستان ایران راهی لبنان شد تا در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کند.

 تیم ملی ایران را در این سفر خسرو قمری رئیس فدراسیون، واعظ آشتیانی رئیس کمیته پیست آسیا و اصغر خالقی به عنوان دبیر فدراسیون و دبیر کمیته پیست آسیا همراهی کرد تا به گفته خالقی ، با شرکت در جلسه کمیته مدیریت کنفدراسیون دوچرخه سواری آسیا بتوانند به بحث و تبادل نظرات با دیگر کشورها بپردازند.

اما این گونه به نظر می رسد که هیئت اعزامی ایران به لبنان برای شرکت در جلسه کمیته مدیریت کنفدراسیون دوچرخه سواری آسیا علاوه بر تبادل نظر با سایر کشورها، در این سفر اهداف دیگری را نیز دنبال خواهد کرد و احتمالا یکی از موضاعات مورد بحث در این اجلاس، جایگزینی نام خسرو قمری به جای زنگی آبادی خواهد بود.

دبیر فدراسیون دوچرخه سواری با اشاره به رفع تعلیق از نامه های ارسالی برای پاک کردن نام علی زنگی آبادی در سایت فدراسیون جهانی خبر داد: « با توجه به اینکه سایت فدراسیون جهانی (UCI) علامت ستاره و رنگ قرمز را از مقابل نام ایران حذف کرده، به فدراسیون جهانی نامه ای ارسال کردیم که نام خسرو قمری را جایگزین علی زنگی آبادی در سایت فدراسیون جهانی کنند. البته در لندن نیز رییس فدراسیون جهانی دوچرخه‌سواری اعلام کرد که مشکلی در رابطه با تغییر ریاست وجود ندارد و فدراسیون ایران می‌تواند به کار خود ادامه دهد.»

اصغرخالقی در ادامه افزود: «رئیس سابق فدراسیون دوچرخه سواری علی زنگی آبادی خود استعفا داد و براساس بند ۱۰ اساسنامه کشورمان رئیس مجمع انتخاباتی که برگزار شد رئیس جدید خسرو قمری را به سمت ریاست فدراسیون دوچرخه سواری منصوب کرد و تمام مراحل اصولی و خلاف دستور العمل ها پیش نرفتیم و کارهای کاملاً قانونی است.»


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.