مغز شما هم ممکن است سکته کند؟!

۷ م دیماه ،
ممتاز نیوز : آمار در این مورد نگران‌کننده است، حالا اشخاص در دهه‌های ۳۰‌ و ۴۰ زندگی‌شان هم دچار سکته مغزی می‌شوند. این خبر ناراحت‌کننده است اما خبر خوب این است که بسیاری از این سکته‌ها قابل پیشگیری می باشند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از برترین ها ؛  دکتر« برایان سیلور»، متخصص نورولوژی می‌گوید: «اولین و مهم‌ترین قدمی که اشخاص برای کاهش احتمال بروز سکته مغزی خود باید انجام دهند کنترل فشارخون است. مطالعات نشان داده با کنترل فشارخون می‌توان از حدود ۴۰درصد از سکته‌های مغزی پیشگیری کرد. متاسفانه بسیاری از اشخاص به‌خصوص در سنین بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی نمی‌دانند که فشارخون بالا دارند و برای همین برای کنترل آن اقدامات مناسبی انجام نمی‌دهند.» دکتر سیلور در این مطلب به سؤالات مهم در زمینه «سکته مغزی و پیشگیری از آن» پاسخ می‌دهد.

قلب روی مغز چه تاثیری دارد؟

در مورد فشارخون و لزوم کنترل آن، بحث‌های بسیاری انجام گرفته و اطلاعات عمومی در جامعه در مورد آن نسبتا مناسب است، اما درمورد سایر سبب‌هایی که سبب بروز سکته مغزی می‌شود شاید چنین آگاهی وجود نداشته باشد… جدا از کنترل فشارخون که بسیار مهم است، اشخاص باید در مورد نامنظمی جریان ضربان قلب (آریتمی) به اسم فیبریلاسیون دهلیزی (AF) هم بدانند که می‌توان آن را دومین عامل مهم در بروز سکته‌های مغزی دانست. این حالت زمانی رخ می‌دهد که دهلیزهای قلب به‌طور منظم و براساس ریتم معمول قلب کار نمی‌کنند، اینگونه می‌شود که کار قلب مختل می‌شود و خون ممکن است توقف کند یا حتی لخته شود، بعد این لخته ممکن است تکه‌تکه شود و این تکه‌ها در مسیر جریان خون به نقاط مختلف بدن به طور مثال به مغز بروند و سبب ایست در خونرسانی به مغز شوند و اینگونه سکته مغزی رخ دهد.

درمورد فشارخون، مطالعات اخیر نشان داده که سن بالا رفتن فشارخون در حال پایین آمدن است، اما در مورد AF باید گفت که این حالت هنوز مختص اشخاص مسن است و در واقع ۵درصد از اشخاص بالای ۶۵ سال دچار آن می‌شوند.

آسپیرین بهتر است یا وارفارین؟

افراد چگونه باید متوجه شوند که AF دارند یا نه؟ چطور می‌شود این حالت را تشخیص داد و درمان کرد؟ بعضی از اشخاصی که دچار AF می‌شوند احساس تپش قلب می‌کنند و بعضی دیگر حس می‌کنند که قلب‌شان خوب کار نمی‌کند. ممکن است بعضی هم احساس تنگی‌نفس داشته باشند، اما خب این حالت همیشه نشانه‌دار نیست و بعضی اشخاص ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. معمولا این حالت را با گرفتن نوار قلبی تشخیص می‌دهند اما گاهی حتی نوار قلبی هم برای تشخیص دقیق کافی نیست و گاه لازم است فرد تحت نظارت ۲۴ ساعته باشد تا مشکلش مشخص شود حتی ممکن است فرد ۴۸ ساعت متصل به مانیتور باشد تا مشخص شود AF دارد یا نه.  درکل داروهای رقیق‌کننده خون می‌توانند سبب کاهش احتمال بروز سکته شوند. برای مثال داروهایی مثل وارفارین و کومادین مدت‌هاست برای جلوگیری از سکته استفاده می‌شوند اما اخیرا داروهایی به نام پراداک به بازار آمده که ضد لخته شدن خون و بسیار مفید است. درست است که خوردن روزی یک عدد آسپیرین می‌تواند احتمال سکته را در شما کاهش دهد اما اگر تحت نظر پزشک متخصص از دارو استفاده کنید احتمال ابتلای خودتان را بیشتر کاهش می‌دهید.

زنگ خطر چه زمانی به صدا درمی‌آید؟

اگر ناگهان دچار ضعف و بی‌حالی شدید و نتوانستید اندام‌هایتان را تکان دهید یا حس کردید عضلات صورت، دست‌ها یا پاهایتان فلج شده است به‌خصوص اگر این اتفاق در یک طرف بدن به‌صورت کامل یا بخش بخش افتاده باشد باید به سکته فکر کنید. آشفتگی ذهنی، از دست دادن هوشیاری، حالت گیجی و گنگی، مشکل در حرف زدن یا درک کردن، مشکل در راه رفتن و حفظ تعادل و از دست دادن تمرکز و حافظه می‌تواند از علائم اخطاردهنده سکته باشد. حتی سردرد بسیار شدید و ناگهانی هم می‌تواند یکی از نشانه‌های اخطاردهنده سکته مغزی باشد. اگر خواستید شخصی را در مورد سکته مورد معاینه قرار دهید از او بخواهید تا جمله‌ای را پشت‌سر شما تکرار کند یا چند لغت هم‌شکل و هم‌آواز را بگویید یا از او بخواهید هر دو دستش را آرام بالا ببرد و بالای سرش نگه دارد و شما این دو دست و حالت آنها را با هم مقایسه کنید.در نهایت هم از او بخواهید که بخندد و درزمان خندیدن او، از روبه‌رو به‌صورتش نگاه کنید و ببینید آیا در زمان خندیدن عضلات ۲ طرف صورتش حالت متقارن دارد یا نه.

کدام غذا احتمال سکته را کم می‌کند؟

رژیم غذایی یا عادت در مورد ورزش کردن و ورزش نکردن، در احتمال سکته تاثیر دارد.در واقع  سبک زندگی نقش بسیار مهمی در پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی دارد. داشتن رژیم غذایی سالم و نداشتن اضافه وزن با مکانیسم‌های مختلف به سلامت اشخاص کمک می‌کند. طبیعی است اشخاصی که اضافه وزن بسیاری دارند یا دچار افزایش کلسترول خون می باشند و به‌دلیل عادت بد غذایی افزایش فشارخون دارند بیشتر در خطر ابتلا به سکته می باشند. همه انسان‌ها باید بدانند بهتر است در رژیم غذایی‌شان چربی بسیاری نباشد و درعوض میوه و سبزیجات بیشتری در وعده‌های مختلف غذایی آنها گنجانده شود.در مورد ورزش هم باید گفت فعال نبودن فیزیکی یکی از ریسک‌ فاکتورهای مشخص در مورد سکته است. تمام اشخاص فعال به‌خصوص آنهایی که برنامه منظم ورزشی دارند، احتمال سکته خود را کاهش می‌دهند.

اصول درمانی بعد از سکته چیست؟

اگر لازم باشد به اشخاص دچار مشکل، آموزش تکلم و گفتاردرمانی داده می‌شود. ممکن است برای فرد آموزش چگونه راه رفتن لازم باشد. جدا از فیزیوتراپی و گفتاردرمانی به همه اشخاص داروهای کاهش‌دهنده کلسترول داده می‌شود. اشخاصی که فشارخون آنها بالاست باید داروهای کاهش‌دهنده فشارخون بخورند. اشخاصی که دچار سکته از نوع ایسکمیک شده‌اند باید روزانه یک عدد آسپیرین بچه مصرف کنند. درضمن تمام اشخاصی که قند بالا دارند یا دچار دیابت می باشند باید زیرنظر متخصص قندخون خود را به حد طبیعی برسانند.

سکته خفیف هم داریم؟

چیزی که مردم به آن می‌گویند سکته مغزی خفیف، در واقع TIA است که به معنای حمله ایسکمی گذراست و اصلا سکته حساب نمی‌شود. اما خب، در بسیار از مواقع این حمله‌ها اخطاری برای احتمال سکته است. درکل اشخاصی که سکته می‌کنند ۱۵درصد قبل از سکته حداقل یک‌بار حمله را تجربه کرده‌اند. کسانی که دچار فلج ناگهانی اما گذرا در بخشی از بدن می‌شوند یا برای چند لحظه توان تکلم یا تمرکز ذهنی را از دست می‌دهند باید زیرنظر متخصص قرار بگیرند تا اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز سکته مغزی در آنها به صورت کامل به اجرا گذاشته شود.

درست است که ما دو نوع سکته داریم؟

بله، سکته‌ها را به ۲ دسته سکته خونریزی‌دهنده و سکته ناشی از کم‌اکسیژنی (هموراژیک و ایسکمیک) تقسیم‌بندی می‌کنیم. بیشتر سکته‌ها از نوع ایسکمیک می باشند (۸۷درصد) که سبب آن بستن جریان شریان‌های مغز توسط یک لخته خون و نرسیدن اکسیژن به بافت‌های مغزی است. ۱۳درصد دیگر از نوع هموراژیک می باشند که در آن عروق خونی مغز پاره می‌شود و سکته رخ می‌دهد. درکل آنهایی که دچار سکته هموراژیک می‌شوند بیشتر در خطر مرگ ناشی از سکته می باشند. آمار می‌گوید ۴۰درصد از اشخاصی که سکته هموراژیک دارند فوت می‌کنند این در حالی است که آمار مرگ در اشخاص با سکته ایسکمیک ۳۰درصد است. اما خبر خوب اینکه بیشتر از ۳۰درصد اشخاصی که سکته می‌کنند کاملا خوب می‌شوند و هیچ عارضه مهمی برای آنها اتفاق نمی‌افتد.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.