مقام ارشد دومای روسیه: سفر اوباما به مسکو پیش از ماه سپتامبر بعید است

۱۵ام بهمن ،

رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه معتقد است که رئیس جمهوری آمریکا سفر خود را به روسیه تا اواخر سال جاری میلادی به تعویق خواهد انداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، “الکسی پوشکوف”، رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه گفت: بعید به نظر می‌رسد که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا تا پیش از نشست گروه ۲۰ در ماه سپتامبر به روسیه سفر کند چرا که اختلاف نظرات و مناقشات بسیاری میان دو کشور وجود دارد.

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر ۲۰۱۲ این امید وجود داشت که باراک اوباما در تعامل با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با هدف یافتن راه برون رفت از مشکلات انعطاف‌پذیری بیشتری نشان دهد چرا که موانع و مشکلات دیپلماتیک متعددی روابط دوجانبه را با مانع مواجه کرده است.

مسکو و واشنگتن در حال حاضر در تنشی دیپلماتیک گرفتار شده‌اند. به نظر می‌آید که این تنش دیپلماتیک در برنامه‌های آمریکا برای ساختن یک سیستم دفاع موشکی مستقر در دریا در اروپای شرقی ریشه دارد.

مقامات ناتو و آمریکا که در ابتدا تمایل داشتند تا روسیه را با برنامه‌های جاه‌طلبانه خود هم‌سو کنند، در حال حاضر اقدامی انجام نمی‌دهند. این امر روسیه را مجبور کرده که نه تنها به “از سر گیری دوباره” روابط به گونه‌ای متفاوت بنگرد، بلکه نسبت به رقابت تسلیحاتی دیگری اخطار دهد. این اقدام در صورتی منتفی خواهد شد که نوعی توافق دوجانبه میان دو کشور حاصل شود.

در واقع یک سیستم دفاع موشکی که در نزدیکی روسیه واقع شود، به تعادل استراتژیک متزلزل این کشور آسیب وارد می‌کند. حال به جای آنکه واشنگتن به دنبال حل این مساله مشکل آفرین باشد تلاش می‌کند تا مسکو را با وعده کاهش ذخایر اتمی‌اش متقاعد کند.

طبق گزارش مجله فارن پالسی، جو بایدن، معاون ریاست جمهوری آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ این پیشنهاد را به سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه مطرح می‌کند.

تام دانیلون، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در سفر ماه فوریه خود به مسکو با رئیس جمهوری روسیه دیدار خواهد کرد و از برنامه جاه‌طلبانه اوباما برای جهانی عاری از سلاح‌های اتمی حمایت می‌کند. این برنامه از سوی طرفداران این برنامه “جهان صفر” نامیده می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.