مقایسه درآمد سرانه و قیمت بنزین کشورها/ایران در میان ارزان ترین یا گران ترین ها؟

آذرجزایری: درحالیکه مصر با وجود آنکه پایین ترین درآمد سرانه را در میان کشورهای درج شده در جدول مذکور دارد با اینحال دومین جایگاه بنزین ارزان را به خود اختصاص داده است.
به زبانی ساده تر اگرچه درآمد سرانه در این کشور پایین است اما بنزین هم برهمین اساس ارزان است و فشاری بر اقتصاد خانواده تحمیل نمی کند.
ترکمنستان و الجزایر نیز سرانه ای پایین تر از هر ایرانی دارند اما بنزین در این کشورها به نسبت ایران ارزان تر بفروش می رسد.
دراین میان بهترین وضعیت مربوط به کشور قطر است. این کشور درآمد سرانه بسیار بالایی دارد. به نحویک ه کشورهایی چون فرانسه و آلمان از این کشور عقب مانده اند. چراکه قطر با درآمد سرانه ای بیش از ۱۰۶ هزار دلار در راس این جدول قرار گرفته در حالیکه چهارمین بنزین ارزان دنیا را به خود اختصاص داده است.
در حال حاضر هر لیتر بنزین در این کشور حدود ۱۸ سنت بفروش می رسد در شرایطی که قیمت هر لیتر بنزین در ایران حدود ۳۷ سنت است و البته در آمد سرانه هر ایرانی حدود ۶ هزار دلار اعلام شده است.
براساس بررسی های صورت گرفته اگرچه کشورهایی چون دانمارک،هلند و ایرلند در لیست گران ترین بنزین های دنیا قرار دارند اما درآمد سرانه این کشورها نشان از ارزان بودن قیمت بنزین برای مردمان این کشور دارد.

درآمد سرانه هر دانمارکی در سال ۲۰۱۲، بیش از ۵۷ هزار دلار اعلام شده در حالیکه برای هر لیتر بنزین دانمارکی ها باید ۲ دلار و ۳۰ سنت بپردازند.
کویت سومین کشور از لحاظ بالاترین درامد سرانه قرار دارد در حالیکه هفتمین بنزین ارزان را در اختیار مردمش قرار می دهد.
عربستان هم دهمین درامد سرانه بالا را به خود اختصاص داده اما با اینحال سومین کشوری محسوب می شود که بنزین ارزان در اختیار مردمش قرار می دهد.
اکثر کشورهای صادرکننده نفت چه آنان که درامد سرانه بالا دارند چه درآمد سرانه پایین سعی کرده اند که بنزین ارزان در اختیار مردم قرار بدهند. به عنوان مثال الجزایر اگرچه در میان ۱۷ کشور در رتبه ۱۶ قرار گرفته و درآمد سرانه هر فرد این کشور حدود ۵ هزار دلار اعلام شده اما با اینحال ۸ بنزین ارزان دنیا را بفروش می رساند.
 

/۲۲۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.