ممنوعیت صادرات برخی کالاها برای حمایت از مصرف نماینده است

شنبه ۲۰م آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ممنوعیت صادرات برخی کالاها برای حمایت از حقوق مصرف کننده بوده است.

به گزارش تفسیری سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران(شاتا) ، حمید صافدل با بیان اینکه ممنوعیت صادرات بیش از ۵۰ قلم کالا در هشتم مهر با نگاه حمایت از مصرف کننده داخلی و تامین مواد اولیه واحدهای صنعتی پایین دستی در هیئت وزیران تصویب شد ، افزود: قرار شد محدودیتی برای صادرات این کالاها ایجاد شود تا اطمینان برای تامین ماده اولیه صنایع داخلی و توجه به مصرف کننده داخلی ایجاد شود. 

وی ادامه داد: از آنجا که در گروه محصولات پتروشیمی با اعلام آمادگی واحدهای پتروشمیمی برای تامین ماده اولیه صنایع پایین دستی مواجه شدیم دراین گروه در حال بازبینی ممنوعیت هستیم و می توان گروهی از این کالاها را از فهرست ممنوعیت خارج کرد. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در گروه کالاهای پتروشیمی از چند ماه پیش بحث وضع عوارض صادراتی بر محصولات در کمیته کارشناسی شورای صادراتی کشور چند بار مطرح شد ، افزود: امیدوار بودیم با وضع عددی از عوارض صادراتی یا ما به التفاوت بتوانیم این موضوع را ساماندهی کنیم اما به دنبال نوسان های شدید نرخ ارز و عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا ، اختلاف قیمتی در بازارهای صادراتی بیرون از کشور و در بازارهای داخلی به وجود آمد و تمایل به تامین کالای مورد نیاز صادرکننده در خارج از کشور خیلی بیشتر شد.

صافدل گفت: این مسئله بسیاری از صنایع پایین دستی ما را با رکود و تعطیلی مواجه می کرد و به همین خاطر تصمیم گیری شد اولویت را بر تامین ماده اولیه صنایع پایین دستی قرار دهیم. 

صافدل در باره سرعت اجرای این تصمیم گفت: به دلیل محدودیت وقتی خاص و نوسان های نرخ ارز به تصمیم سریع نیاز داشتیم و به همین خاطر هم شاید با سرعت بیشتری اجرایی شد./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.