مناقشه بر سر اکران و زیانی که سینما می بیند

این مناقشه تاکنون اتفاقات عجیبی را برای سینماگران رقم زده تا جاییکه به گمان بسیاری از کارشناسان، سینما در شرایط کنونی به ورطه تعطیلی افتاده است.

مناقشه بر سر اکران فیلم های سینمایی، در پی عملکرد غیرقانونی حوزه هنری و شهرداری تهران در ممانعت از اکران قانونی فیلم های سینمایی ‘گشت ارشاد’ و ‘خصوصی’ از نخستین ماه سال جاری آغاز شد و آتش این اتفاق تلخ که اکنون جرقه های آن دامن سینمای ایران را گرفته با رفتارهای اقدامات فراقانونی دو نهاد مذکور شعله ورتر شد.

این روند در ادامه با رویکرد شخصی نگرانه و به دور از قانون مسوولان حوزه هنری و نیز اکران نکردن ۱۵ فیلم در سالن های سینمایی ادامه یافت و حوزه هنری با عدم اکران برخی آثار سینمایی همچون ‘خوابم می آد’ به بهانه عدم تناسب آنها با ارزش های اخلاقی، تسویه حساب های شخصی خود را آغاز کرد.

در این میان همراهی برخی سینماگران با حوزه هنری در انجام رفتارهای فراقانونی که منافع شخصی را به منافع سینمای ملی ترجیح داده بودند، به این اتفاقات دامن زد و در نهایت شورای صنفی نمایش فیلم نیز به خاطر چنین رفتارهای مجبور به برخورد با حوزه هنری به عنوان یک نهاد سینمادار شد و از اکران برخی فیلم ها همچون ‘شور شیرین’ در سینماهای حوزه هنری جلوگیری کرد.

مسوولان حوزه هنری نیز به این اقدامات قانونی بی توجهی کرده و در نهایت اقدام به اکران این اثر سینمایی کردند.

اما این پایان کار نبود و پس از این اقدام بود که شورای صنفی نمایش فیلم تصمیم گرفت که اجازه اکران برخی فیلم های سینمایی را در سینما آزادی که در مالکیت حوزه هنری و شهرداری تهران است، ندهد، که این امر با اعتراض مسوولان حوزه هنری و شهرداری تهران روبرو شد.

این روند به نقطه ای رسید که مسوولان شهرداری تهران در اقدامی مشابه تصمیم به عدم اکران فیلم های اکران عید فطر در پردیس های سینمایی گرفتند، و در نهایت فیلم های سینمایی ‘کلاه قرمزی و بچه ننه’، ‘ضدگلوله’ و ‘بی خداحافظی’ که به عقیده کارشناسان ظرفیت رونق بخشی مضاعف به سینما را پس اقدامات فراقانونی حوزه هنری و شهرداری تهران در ابتدای امسال داشتند، در حاشیه قرار گرفته و شهرداری تهران در اقدامی برگرفته از لجبازی های غیرمتعارف تصمیم به تعطیلی سینماها گرفت و در نهایت این سه اثر سینمایی از روز پنجشنبه در تعداد اندکی سینما به نمایش عمومی رسیدند.

مسلم آنکه، اقدامات فراقانونی و عدم تبعیت از موضع قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه سینما و تخطی از آیین نامه های تعیین شده از سوی حوزه هنری و شهرداری در شورای صنفی نمایش فیلم، در حال حاضر سینما را به ورطه تعطیلی کشانده است.

در این شرایط به نظر می رسد فقط تهیه کنندگان بخش خصوصی و فیلم های تاثیرگذار ‘کلاه قرمزی و بچه ننه’، ‘ضدگلوله’ و ‘بی خداحافظی’ پا سوز تصمیمات فراقانونی شده اند، از این رو توصیه می شود، به خاطر سینما نیز که شده ‘منیت’ ها را نادیده گرفته و به مخاطبان سینما احترام گذاشت.

به هر حال پردیس های سینمایی، سالن های سینمایی حوزه هنری و دیگر نهادهای ذی ربط جزیی از بیت المال محسوب می شوند و احساس مالکیت شخصی بر این سالن ها و اخذ تصمیم های غیرکارشناسی درباره سینما، بدون شک توهین به مخاطبان سینمادوست است و پافشاری بر روی ‘منیت’ ها، نتیجه ای جز تعطیلی سینما ندارد، و با رخ دادن این اتفاق که خیلی دور نیست، بدون شک کار برای ساختن ویرانه ای بنام سینما برای هر مدیری دشوار و شاید غیر ممکن باشد.

و هشدار آنکه، در صورتیکه فکری به حال این شرایط اسف بار نشود، دیگر سینمایی وجود نخواهد داشت.

فراهنگ ** ۱۹۸۳ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۱۵۹۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.