منتظر افزایش بازدهی بورس باشید

ایران/ دیروز بورس تهران دومین روز پیاپی مثبت را در تالار شیشه‌ای تجربه کرد و با رشدی معادل ۲۶۶ واحد به ۲۹ هزار و ۲۴۸ واحد رسید و برای چهارمین بار بر رقم ۲۹ هزار واحدی ثابت ماند.
بر اساس این گزارش بورس تهران در حالی بر مدار صعود قرار گرفت که انتشار گزارش‌های شش ماهه توسط شرکت‌های بورسی همگی نشان از پتانسیل سودآوری تالار شیشه‌ای دارد؛ موضوعی که مدیرعامل شرکت بورس هم با اشاره به رشد ۱۵ درصدی سودآوری بازار سرمایه مهر تأییدی بر آن زد.این گزارش نشان می‌دهد در جریان معاملات روز گذشته همچون روز دوشنبه تمامی شاخص‌ها بر مدار صعودی قرار داشتند به طوری که در این روز هم می‌توان از صعود دسته‌جمعی شاخص‌های بورس صحبت کرد.
بر پایه این گزارش در جریان معاملات روزی که گذشت نمادهای ملی مس، چادرملو، گل گهر، سرمایه‌گذاری امید، گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه گذاری غدیر، توسعه معادن و فلزات و فولاد مبارکه همگی با تأثیرگذاری مثبت بر شاخص بورس، رشد نماگر تالار شیشه‌ای را تسریع کردند.این اتفاق یعنی صعود دوباره شاخص بورس ،به مدار ۲۹ هزار واحدی در حالی روی داد که کارشناسان پیش از این هم چنین اتفاقی را پیش‌بینی کرده بودند چراکه از نظر اهالی بازار سرمایه، بورس تهران دارای پتانسیل‌های زیادی برای سودآوری است.
اخبار خوب از شرکت‌‌های بورسی
این موضوعی است که علی حسینی معاون سازمان بورس در گفت‌و‌گو با آن اشاره و اظهار کرد: گزارش‌هایی که توسط شرکت‌های بورسی منتشر شده است همگی نشان از تحقق سودهای پیش‌بینی شده و حرکت بورسی‌ها فراتر از پیش‌بینی‌ها دارد.وی با اشاره به این‌که شرکت‌های بورسی خبرهای خوبی برای اهالی بازار سرمایه در قالب گزارش‌های شش ماهه ارائه داده‌اند اظهار داشت: بر این اساس بسیاری از شرکت‌ها علاوه بر این‌که خبر از تعدیل مثبت ارائه کرده‌اند در تحقق سودهای پیش‌بینی شده فراتر از انتظار حرکت کرده‌اند.
وی با اشاره به این‌که بازار سرمایه نیز در روزهای اول هفته و هفته گذشته نوساناتی را پشت سر گذاشته است، خاطرنشان کرد: این نوسانات در مقایسه با رشدی که بورس تهران در روزهای بعد تجربه کرد زیاد نبود.
معاون سازمان بورس در پاسخ به سؤالی در خصوص مهم‌ترین دلیل ایجاد تعادل در بازار سرمایه به راه‌اندازی بازار مبــــــادلات ارزی اشاره کرد و افزود: با راه‌اندازی بازار مبادلات ارزی، قیمت ارز در بازار آزاد متعادل شد و هم‌اکنون بورس تهران در انتظار تعدیل سود شرکت‌های بورسی است.
وی در ادامه صحبت‌های خود در توصیه به سهامداران حاضر در تالار شیشه‌ای خاطرنشان کرد: از آنجایی‌که سرمایه‌گذاران پرتفوی کوچک‌تری نسبت به کل بازار دارند باید تصمیمات خود را منطبق با عملکرد شرکت‌ها قرار دهند.حسینی با بیان این‌که سهامداران باید با تحلیل وارد بازار شوند، تصریح کرد: بر این اساس سهامداران نباید تنها تغییرات شاخص را ملاک تصمیم‌گیری خود قرار دهند و صرف این‌که شاخص بورس منفی است یا مثبت، اقدام به خرید و فروش سهم کنند.
معاون سازمان بورس با تأکید بر این‌که سهامداران باید اطلاعات خود را نسبت به شرکت‌ها افزایش دهند، خاطرنشان کرد: بر این اساس سهامداران باید تحولات مربوط به شرکت‌ها را مورد بررسی قرار دهند چراکه هر اتفاقی به طور یکسان بر شرکت‌ها اثرگذار نیست.
تعدیل‌های مثبت فلزی‌ها و پتروشیمی‌ها در راه است
همچنین در همین راستا محمدرضا رستمی مدیرعامل سرمایه گذاری بهمن در گفت‌و‌گو با شرایط حاکم بر بازار سرمایه را مثبت ارزیابی کرد اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دلایلی که بورس تهران از شرایط مثبتی برخوردار است پتانسیل‌های درونی حاکم بر شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه است.
وی با تأکید بر این‌که متغیرهای بنیادی در فلزی‌ها، پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها امیدوارکننده است، خاطرنشان کرد: با توجه به گزارش‌های شش ماهه‌ای که توسط این شرکت‌ها منتشر شده است می‌توان این موضوع را تأیید کرد که بازدهی این صنایع افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به تعدیل‌های مثبتی که در معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها به بازار اعلام شده است اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت ارز ارزش جایگزینی برخی صنایع مثل پتروشیمی‌ها، سیمانی‌ها و فلزات افزایش یافته و این موضوع را می‌توان در قیمت سهام این شرکت‌ها ملاحظه کرد.رستمی افزایش P/E بازار را مد نظر قرار داد و خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع امیدوار هستیم بازدهی شرکت‌ها هم افزایش یابد، البته این موضوع با توجه به گزارش‌های شش ماهه‌ای که از سوی شرکت‌ها ارائه شده است، دور از انتظار نیست.
مدیر عامل سرمایه‌گذاری بهمن با تأکید بر این‌که اغلب شرکت‌ها سودهای پیش‌بینی شده خود را محقق کرده‌اند، گفت: بعضی از این شرکت‌ها از بودجه‌های خود هم فراتر رفته‌اند.
وی با پیش‌بینی رشد قیمت جهانی فلزات با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد جهــانی خاطرنشان کرد: از این‌رو صنایع مرتبط با قیمت‌های جهانی در شرایط بهتری قرار خواهند گرفت.رستمی در توصیه به سهامداران اظهار داشت: سهامداران باید در خرید و فروش‌های خود متغیرهای بنیادی را مد نظر قرار دهند و با تحلیل به خرید و فروش اقدام کنند و در عین حال از جو روانی هم تأثیر نگیرند.
وی با تفکیک شرایط حاکم بر صنایع اظهار داشت: به صورت تفکیکی صنایع پتروشیمی و معدنی وضعیت خوبی را با توجه به رشد قیمت ارز تجربه کرده‌اند.
مدیرعامل سرمایه گذاری بهمن با اشاره به افزایش قیمت سیمان تصریح کرد: همین موضوع موجب شد نمادهای این گروه با رشد قیمتی مواجه شوند.


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.