منصوریان: حفظ بازیکن آکادمی در استقلال منطقی نیست / اتومبیل فراری هم در جاده خراب موفق نمی شود

علیرضا منصوریان سرمربی تیم ملی فوتبال امید در گفتگو با

، افزود: در آخرین جلسه ای که مربیان تیم ملی پایه ای با مهدی محمد نبی و مرتضی محصص و کارلوس کی روش که عهده دار مسئولیت فنی هستند، داشتیم تمام برنامه ریزی های بازی های آسیایی سال ۲۰۲۲ و بازی های مقدماتی المپیک ۲۰۱۶ بررسی شد.

** رفتار بازیکنان امیر نشان می دهد شاگرد دوستی مهر هستند

منصوریان درباره تیم های ملی نوجوانان و جوانان تصریح کرد: علی دوستی مهر در تیم ملی نوجوانان و اکبر صمدی در تیم ملی جوانان تیمی دارند که باید سرمایه گذاری ها و حمایت از آنها طوری باشد که در تمام سال های بعد تیم های قدرتمندی در تیم ملی نوجوانان و جوانان داشته باشیم به طور حتم این افراد که در راس کادر فنی تیم های نوجوانان و جوانان حضور دارند به خوبی کار خود را می دانند طوری که هم اکنون که با بازیکنان تیم ملی امید کار می کنم مشخص است که از لحاظ اخلاقی، فرهنگی و فنی بهترین ها هستند زیرا زیر نظر شخص همچون علی دوستی مهر پرورش یافته اند.

** تیم های پایه ای باید زنجیره ای با هم ارتباط پیدا کنند

وی در مورد ارتباط قوی بین تیم های پایه ای گفت: برای رشد کردن امثال کریمی و نکونام باید مراحلی را طی کنیم که ابتدا تیم های پایه ای ارتباط قوی با هم داشته باشند که قنبر پور در نونهالان، دوستی مهر، نوجوانان و اکبر محمدی در جوانان زنجیره ای قوی را بین خودشان شکل دهند که این حرکت توسط کارلوس کی روش به صورت ایده آل چیدمان شده است.

منصوریان درباره کارهای رو به جلوی علی دوستی مهر در فوتبال ایران تاکید کرد: اگر امثال رایکوف در سال های دور روی فوتبال ایران تاثیر گذار بودند با دادن امکانات به علی دوستی مهر هم می توانیم در ۱۲ سال آینده تیم های قوی بزرگسالان و امید داشته باشیم، دوستی مهر کارهای بزرگی برای فوتبال ایران انجام می دهند که یک نمونه اش تست گرفتن وی از ۵ هزار بازیکن است که این رقم بی نظیر است.

** تیم ملی، بازیکن به باشگاه ها می دهد

وی ادامه داد: در اروپا بازیکنان از باشگاه ها به تیم ملی کشورهایشان راه پیدا می کنند ولی در ایران امثال دوستی مهر بازیکنان را در تیم ملی پرورش می دهند و باشگاه ها آنها را جذب می کنند و این گونه مسائل که تیم ملی بازیکن پیدا می کند ایراد دارد.

منصوریان اضافه کرد: علی دوستی مهر، محسن مسلمان کاپیتان تیم ملی امید را در ۱۰ سالگی شناسایی کرده است، هم اکنون نیز بازیکنان المپیک کشورمان زیر نظر وی پرورش یافته اند ولی باشگاه ها نیز باید بازیکن به تیم ملی بدهند تا باعث رشد فوتبال ایران شود و این روش ادامه داشته باشد.

** دنبال آکادمیک شدن استقلال بودم

سرمربی تیم ملی امید در مورد آکادمی فوتبال استقلال گفت: سال ۱۳۸۷ پس از پایان بازیگری ام، مدیر آکادمی فوتبال استقلال شدم، در تمام سالیان فوتبالم دنبال آکادمیک شدن استقلال بودم به همراه منوچهر واحدی و محمد خرمگاه دست به کار شدیم و از نظر سخت افزاری نیز واعظ آشتیانی مدیر عامل باشگاه کمک شایانی به ما کرد.

وی ادامه داد: امثال بازیکنانی هم چون یعقوب کریمی ، فرید عابدینی، صادق بارانی، محبوب مجاز و ۴۰ نفر دیگر را به فوتبال ایران معرفی کردیم که در تیم های لیگ برتری و لیگ یکی بازی می کنند.

*** حفظ بازیکن آکادمی در استقلال منطقی نیست

منصوریان در مورد پرورش استعداد ها در استقلال و رفتن آنها به تیم های دیگر اظهار داشت: اگر یعقوب کرمی در نفت تهران، صادق بارانی در راه آهن تهران و فرید عابدینی در تراکتورسازی چهره می شوند، به خاطر بازی کردن در این تیم هاست و اگر این بازیکنان در تیم فوتبال استقلال بمانند ذخیره بازیکنان بزرگ می شوند که به طور مثال مجتبی جباری، خسرو حیدری و آندرانیک تیموریان در سال ۸۱ از کلاس فوتبال استقلال پرورش یافتند که با حضور هافبک های خیلی خوب آن زمان بازی به آنها نمی رسید از این رو آنها به ابومسلم خراسان رفتند.

** سرمایه ها به استقلال بر می گردند

وی ادامه داد: بازیکنان آکادمی استقلال در تیم های دیگر به بازی گرفته می شوند و سپس با رشد در رده پایین تر به استقلال باز می گردند و بهتر است که این سرمایه ها فوتبال استقلال با یک برنامه و قرار داد اصولی به تیم خودشان باز گردند.

** بازیکنان امید باید دیده شوند

منصوریان در مورد دیده نشدن بازیکنان تیم ملی امید تصریح کرد: بازیکنان تیم ملی امید که در باشگاه های لیگ برتری تقسیم شده اند، کم تر به بازی گرفته می شوند، مربیانی همچون دایی ، گل محمدی ، ویسی، فرکی ، یاوری ابراهیم زاده ، کربکندی به بازی دادن جوانتر ها اعتقاد دارند و این گونه است که تیم ملی امید قوی تر می شود ولی مربیانی نیز به خاطر نتیجه گرایی بهترین بازیکن المپیک را بازی نمی دهند تا دیده شود.

** المپیکی ها بیشتر دیده شوند

سرمربی تیم ملی فوتبال المپیک خاطر نشان کرد: زمانی که تیم ملی المپیک بازی دوستانه ای دارد، باید برای دیده شدن شناخت مردم کارشناسان و مربیان این بازی بصورت زنده پخش شود و در برنامه های ورزشی هم جای اعتراض به داوری و اختلافات افراد در فوتبال باید بیشتر به این بازیکنان آینده دار پرداخت تا مردم آنها را بیشتر ببینند .

** کی روش مربی بزرگی است

منصوریان در مورد کالوس کی روش گفت: کالوس کی روش مربی بزرگی است که از بالاترین سطح فوتبال دنیا پای به فوتبال ما گذاشته است اگر مربی بزرگی است به خاطر این مسئله است که در تمام مراحل تمرینات آماده سازی برنامه ریزی تیم ملی امید از من ایراد می گیرد.

وی ادامه داد: در مدت کوتاه یکسال و چند ماه نمی توان نتیجه گرفت و در بلند مدت باید کار کرد تا تیم بتواند در آسیا جایگاه مناسب به دست بیاورد و کی روش می تواند به ما در این راه کمک کند.

**اتومبیل فراری هم در جاده خراب موفق نمی شود

منصوریان در مورد آماده شدن بستر فوتبال ایران گفت: زمانی یک اتومبیل فراری را می خری باید در جاده صاف و هموار از آن استفاده کنی تا موفق شوی، باید برای ماشین خوب یک جاده خوب آماده کرد مثال فوتبال ایران نیز همین است که برای تغییر جریان فوتبالمان باید بستر را کاملاً آماده کرد.

**کی روش راننده حرفه ای است

وی ادامه داد: وقتی یک راننده حرفه ای مثل کی روش را به ایران می آورند، باید امکانات یک راننده حرفه ای را در اختیار او بگذارند، در فوتبال حرفه ای سرمربی تیم ملی هیچ گاه دغدغه عملیات و کارهای اجرایی تیم خود را ندارد سرمربی فقط مسائل فنی را بررسی می کند تا نتیجه بگیرد.

**اروپایی ها سیستم مدونی در انتخاب سرمربی دارند

سرمربی تیم ملی المپیک در مورد انتخاب مربیان بزرگ برای تیم های بزرگ اروپایی تأکید کرد: مسئولان باشگاه های بزرگ اروپایی طبق مسائل حساب شده و سیستم مدون سرمربی خود را انتخاب می کند رئال مادرید وقتی کی روش را انتخاب می کند دلیل های اساسی و علمی برای انتخاب خود دارند، کی روش شاگردان بزرگی در فوتبال دنیا همچون فیگو و رونالدو داشته است که هدایت این بازیکنان، بزرگی این مربی را می رساند.

**مدیران باشگاه های اروپایی احساس مربی نمی آورند

وی در مورد انتخاب سرمربی از سوی مدیران باشگاه ها گفت: در فوتبال ایران مدیرعامل های باشگاه های ما سرمربی تیم خود را به صورت احساسی انتخاب می کنند ولی در اروپا حتی مربی و دستیارانش سرمربی طبق برنامه انتخاب می شوند تا کار حرفه ای به مرور ادامه داشته باشد.

**قطبی با بازیکنان حرفه ای برخورد می کرد

منصوریان در مورد سرمربی گری قطبی در تیم ملی فوتبال ایران افزود: افشین قطبی همیشه حرفه ای فکر می کرد و سعی داشت افکار خود را در تیم ملی نیز حرفه ای پیاده کند و از این رو با بازیکنان حرفه ای رفتار می کرد، از نزدیک با قطبی همکاری می کردم و چیزهای زیادی نیز از او یادگرفتم که هیچگاه عصبی یا بد دهن نبود و با بازیکنان برخورد حرفه ای داشت تا آنها به صورت حرفه ای با وی برخورد کنند.

**بازیکنان ما ظرفیت فکری حرفه ای ندارند

وی ادامه داد: بازیکنان کشور ما هنوز به درجه حرفه ای فکری، روحی و روانی نرسیده اند، قطبی دلیل های بازی نکردن آنها را به طور حرفه ای و رو در رو برای آنها باز می کرد ولی ظرفیت فکری بازیکنانمان هنوز تکمیل نشده است.

**هرمربی بیاید پیشرفت می کند

سرمربی تیم ملی امید در مورد پیشرفت قطبی تأکید کرد: افشین قطبی در سال های گذشته آنالیزور مربیان بزرگی همچون گاس هیدینگ بوده است سپس مراحل پیشرفت را طی می کند سرمربی پرسپولیس می شود و سپس تیم ملی ایران و هر مربی این راه را می رود.

وی ادامه داد: قرار نیست که همیشه در کلاس پنجم باقی بمانیم و به ترتیب باید مدرک لیسانس فوق لیسانس و دکترا را اخذ کنیم که قطبی چنین وضعیتی در فوتبال داشت.

**دلالی در فوتبال مان پهن است

منصوریان در مورد دلالی در فوتبال ایران اظهار داشت: بحث دلالی در فوتبال ایران زنجیره ای و این معضل برای فوتبال مان نگران کننده است، شفاف سازی اولین کار برای ریشه کن کردن دلالی در کشورمان است.

وی ادامه داد: نیروهای امنیتی باید در بحث دلالی ورود کنند ولی ما فقط حرمت نگه می داریم و روز به روز فوتبال خراب تر می شود.

**دلال ها معرفی نمی شوند، خوب ها را بگویند

وی در مورد معرفی افراد خوب در بین مدیر برنامه ها گفت: وقتی یک دلال به خاطر شئونات اسلامی و بعضی از مسائل به مردم معرفی نمی شود حداقل کسانی که برای فوتبال ما زحمت می کشند و نیت خیر در فوتبال دارند به مردم و فوتبال دوستان و بازیکنان معرفی شوند که همه سراغ آنها بروند.

**به آرزوی هایم در فوتبال رسیدیم

منصوریان در مورد آرزوی های فوتبال خود خاطرنشان کرد: یک روز آرزو می کردم شماره ۱۰ استقلال را به تن کنم در تیم ملی شماره ۷ را بپوشم که ۵ سال مداوم به طور ثابت این پیراهن را پوشیدم.

**مدیون استقلالم

وی در مورد استقلالی بودنش گفت: من همیشه مدیون استقلالم و حتی فرزندم را نیز طوری تربیت می کنم تا مدیوم استقلال باشد.

طلبی از استقلال ندارم حق این کار را به خود نمی دهم که بگویم  از باشگاه استقلال پولی طلب دارم و همیشه در خدمت تیم استقلالم./آق


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.