منطقه یورو در باتلاق اقتصاد

بحران اقتصادی در کشورهای منطقه یورو در حال عمیق شدن است. اتحادیه اروپا تنها راه حل این بحران را متحد شدن بیشتر کشورهای عضو می داند.اما برخی از کشورها مخالفند و این بقا و موجودیت ارز یورو…

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از تلویزیون پرس تی وی ، بحران اقتصادی در کشورهای منطقه یورو در حال عمیق شدن است.اتحادیه اروپا تنها راه حل این بحران را متحد شدن بیشتر کشورهای عضو می داند.اما برخی از کشورها مخالفند و این بقا و موجودیت  ارز یورو  را در معرض خطر قرار داده است.

خبرنگار این شبکه گزارش داد: اولی رین کمیسر امور اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا در بروکسل توصیه کرده است که   هفده  عضو  اتحادیه اروپا  که از ارز و احد استفاده می کنند ، برای فائق آمدن بر بدترین بحران اقتصادی تاریخ خود و حمایت از  یورو  باید انسجام و وحدت مالی بیشتر داشته باشند. طبق این توصیه ، نظام بانکی اروپا باید بر اساس سه اصل قرار بگیرد: نظارت مشترک بانکی ، اداره مشترک برای نجات بانک ها و  طرح حساب پس انداز مشترک برای نجات کشورهای ضعیف .

در حالی که بسیاری از اقتصاددانان با توصیه های کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا موافقند ، بزرگترین اقتصاد منطقه یعنی آلمان با طرح حساب مشترک پس انداز مخالف است.این کشور که در طرح نجات چندین کشور ورشکسته اروپا شرکت کرده است دیگر تمایلی به قبول مسئولیت بیشتر در قبال همسایگان خود ندارد.هنوز معلوم نیست که برلین موضع خود را تغییر می دهد یا نه.اما بهرحال اگر منطقه یورو یک اتحادیه بانکی تشکیل ندهد، چشم انداز بسیار تیره و تار خواهد بود.

بحرانی که سه سال قبل از یونان شروع شد ، حالا به بسیاری از کشورهای یورو سرایت کرده است.بسیاری نگرانند که با ادامه بحران ، یونان و برخی دیگر از کشورهای منطقه ناچار به خروج از یورو شوند.این برای خود این کشورها و کشورهایی که هنوز از یورو استفاده می کنند، پیامدهای مخرب در بر خواهد داشت./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.