من با شوهرم یک مشکل بزرگ دارم وقتی ازش ناراحتم اصلا سعی نمیکنه از دلم دربیاره این رفتارش خیلی آزارم میده…

( تحصیلات : لیسانس ، ۲۱ ساله )

من با شوهرم یک مشکل بزرگ دارم وقتی ازش ناراحتم اصلا سعی نمیکنه از دلم دربیاره این رفتارش خیلی آزارم میده یه جورایی دارم ازش سرد میشم حتی وقتی بهش میگم بازم بی تفاوتی میکنه که خیلی منو رنج میده لگفا راهنماییم کنید. باتشکر..

مشاور ( hassan najafi – سه‌شنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ )

ظاهراً شما دو نفر از مهارت های زندگی اطلاع چندانی ندارید و نمی دانید که چگونه باید اعتراض خود را به دیگری نشان دهید یا نمی توانید درست با هم حرف بزنید پس آموزش مهارت های زندگی برای شما اجباری است که می توانید از طرق مشاهده سی دی های خانواده موفق دکتر فرهنگ و یا مطالعه کتاب هایی در این زمینه این اطلاعات خود را افزایش دهید. زندگی زوجین در ابتدا، فراز و نشیب های زیادی دارد و زوجین باید آنقدر صبر و تحمل داشته باشند تا به مرور زمان با خصوصیات رفتاری همدیگر آشنا شوند و این خیلی طبیعی است که به خاطر کم تجربگی با هم بگومگوهایی هم داشته باشند اما نکته اساسی این است که هرگز در ارتباط با هم کلمات و صحبت های دلسرد کننده نداشته باشند و در این مسیر اصلاً ناامید و به قول شما دلسرد نشوند. نا امیدی و دلسردی آفت های یک زندگی زناشویی می باشد پس مواظب زندگی خود باشید. تنها راه این است که خواسته هایتان از یکدیگر را صریح و روشن مطرح کنید و هر دو سعی کنیدکه خواسته های دیگری را به نحو احسنت برآورده نمایید البته در بحث ها و دعواهای خانوادگی منصفانه بین خود قضاوت کنید، توان بخشیدن را در خود افزایش دهید و بر سر هرچیزی ناراحت نشوید. در ضمن اگر صحبت کردید و اثر نداشت باز هم با مهربانی خواسته خود را بگویید و آن قدر بخواهید تا به خواسته خود برسید.
مهارت هایی که برای بهتر شدن روابط شما و همسرتان لازم است را در چند نکته بیان می کنیم:
۱٫ مهارت گوش دادن همدلانه در زندگی مشترک: هم زن و هم مرد توقعاتی از یکدیگر دارند، هر کدام از آنها نیازها و خواسته هایی دارند که باید برآورده کنند. ما باید یاد بگیریم که به حرف های طرف مقابل مان گوش کنیم. خودمان را جای طرف مقابل قرار دهیم و با تمام وجود سخنانش را بشنویم و تا آنجایی که برایمان امکان دارد در جهت انجام وظایف و رفع نیاز همسرمان تلاش کنیم. پس قدم اول اینکه به صحبت ها، نیازها و توقعات همسرتان خوب گوش کنید و تا آنجایی که امکان دارد در جهت رفع نیاز او تلاش نمایید.
۲٫ توجه همدلانه: زن و شوهر باید بدون قید و شرط به یکدیگر علاقه داشته باشند و بتوانند رفتار فرد را از شخصیتش جدا کنند. متأسفانه برخی زنان رفتارهای ناشیانه و نامطلوبی در مقابل همسر خود دارند. مثلاً اگر روزی همسرشان دیر به سر وعده رسید بدون مقدمه و با زبانی سرشار از نیش و کنایه به شوهرشان می گویند: (تو آدم وظیفه نشناسی هستی، تو به من اهمیت نمی دهی، تو برای من ارزش قائل نیستی و…) با این نگرش شخصیت همسر و شوهر خود را خرد می کنند. اگر زنی شخصیت همسرش را خرد کند دیگر نمی تواند روی اصلاح رفتار شوهرش امیدوار باشد. پس باید بین رفتار و شخصیت فرد تمایز قائل شویم. برای این منظور اگر انتقادی از همسرتان دارید با زبانی نرم و لیّن صحبت کنید، از او و سایر صفاتش تعریف کنید و با لحنی آرام و متین مثلاً به او بگویید (من احساس می کنم این رفتار نابجا بود.)
۳٫ گفتگوهای شما باید صمیمانه باشد. گله، شکایت و خواسته های خود را قشنگ بیان کنیم. صمیمانه صحبت کنیم و صحبت های ما بر مبنای احترام متقابل باشد. نباید در حرف زدن ها شخصیت طرف مقابل را خرد کنیم. چنانچه در زندگی انتقادی از همسر خود داشته باشیم می توانیم سه راهکار در پیش بگیرید: راهکار اول اینکه اصلاً این انتقاد را با همسرمان در میان نگذاریم. با این روش به مرور زمان نسبت به طرف مقابل خود احساس دلخوری کرده و کم کم و با انباشته شدن موارد دیگر ناگهان در یک موقعیت نامناسب مثل یک آتشفشان فروان می کنیم و اطرافیان خود را آتش می کشیم. پس راه اول مناسب نیست.
راهکار دوم اینکه با لحنی تند و تهدید آمیز به طرف مقابل خود حرف بزنیم و با این کار شخصیت او را خرد می کنیم. وقتی شخصیت او خرد شد او به لاک دفاعی می رود و دیگر هیچ گونه نمی توانیم رفتارش را تغییر دهیم و بنای لج و لجبازی آغاز می شود که این هم مناسب نیست.
اما راهکار سوم، اینکه رفتار ما روانشناسانه، قاطعانه و با رعایت احترام متقابل باشد. با این روش هم انتقاد خود را با شیوه ای مناسب بیان کردیم و هم شخصیت و احترام شوهرمان را حفظ نمودیم. دوست عزیز، شکل گیری یک ارتباط صحیح میان شما و همسرتان زمان می برد. صبور باشید، کتاب هایی که در انتهای پاسخ معرفی می کنیم را مطالعه کنید و در صحبت کردن ها و گفتگوهایی که با همسرتان دارید با زبان احساستان حرف بزنید نه بر مبنای شخصیت طرف مقابل. اگر شخصیت همسر شما زیر سؤال رفت او به لاک دفاعی فرو می رود. اما اگر از مسئله ای ناراحت بودید و ناراحتی خود را به این شیوه بیان کردید و گفتید (من احساس می کنم که تو تغییر کردی، من احساس می کنم تحقیر شدم…) با این طرز بیان فرد مقابل منفعل می شود و روی صحبت های شما حساس شده و کاملاً به حرف هایتان گوش خواهد دارد. پس لحن حرف زدن خود را تغییر دهید و در زمان و وقت معین و مناسب صحبت کنید. نکته مهم اینکه مردها به دنبال اقتدار هستند و زن ها دوست دارند محبوب دیگری باشند. اگر دوست دارید محبوبیت شما بیشتر شود به همسرتان بیشتر اقتدار ببخشید و حتماً از مشاوره حضوری بهره ببرید. انتظار نداشته باشید که بتوانید رفتار شوهرتان را تغییر دهید. اگر شما در رفتار خود تغییر ایجاد کنید مطمئن باشید رفتار همسرتان تغییر خواهد کرد. روابط خود را با خدای بزرگ محکم تر کنید او از غافل نشوید. دل ها و فکرها به دست اوست. اگر رابطه تان با خدا عمیق تر شود او دل های دیگران را به سمت شما متمایل می کند. با ارتباط با خدا فکرتان نورانی شده و در بروز مشکلات بهترین روش را به کمک او انتخاب خواهید کرد. پیامبر اکرم (صلوات ا… علیه و آله) فرمودند: «کسی که بین خودش و خدا را اصلاح کند خدا بین او و بندگان را اصلاح خواهد کرد.» اگر دلتان را به دریای الهی متصل کنید دیگر هیچ وقت خودتان را تنها نمی دانید و به سرچشمه ای وصل می شوید که پایانی ندارد.
در زندگی خود خلاقیت و نوآوری داشته باشید. سعی کنید روش خانه داری و همسرداری شما متنوع باشد. امروزه تکنولوژی، اطلاعات و پیشرفت صنعت سلیقه ها و انتظارات را متنوع کرد. از دکوراسیون منزل گرفته تا نوع آشپزی، رابطه ی جنسی، پوشش، آرایش، پر کردن اوقات فراغت همه را متنوع کنید و هر دفعه با روشی خاص و جدید زندگی خود را اداره کنید. اگر تنوع طلبی شوهرتان در منزل ارضا شود او به شما و خانه اش پایبندی بیشتری نشان می دهد.
کتاب مردان مریخی و زنان ونوسی، عشق هرگز کافی نیست، آئین همسرداری، زن مثبت را بخوانید. صبوری و گذشت به قصد اصلاح نه به قصد رنج کشیدن و قربانی شدن را فراموش نکنید. به روابط جنسی خود اهمیت دهید و نیاز همسرتان را درک کنید. اگر او را با آغوش باز نپذیرید غرورش را می شکنید.
پیشاپیش سال نو را به شما تبریک میگوییم.
این سوال توسط فرهنگسرای پرسش پاسخ داده شده است .


مشاوره راسخون / عقد و عروسی
بازنشر:ممتازنیوز

تا این لحظه ۱۳نظر ثبت شده
  1. میترا:

    من باهمسرم مشکل دارم من یکسال شد است ک نامزدکردم بااینک همسرم کنارم هست بازاخساس تنهایی میکنم واحساس میکنم برای اومهم نیستم واوهم همچین احساسی رابه من دارد لطفا راهنمایی کنید ک چیکارکنم

  2. حدیثه:

    سلام خسته نباشیدمن۱سالو۳ماه میشه عقدکردم خیلی رابطمون باهم خوب بود ولی الان ۱ماه میشه شوهرم همش ایراد میگیره هرچی باشه میگه تقصیر توه همش حرف طلاقومیزنه میگه طلاقت میدم چون میدونه من از طلاق میترسم که از دستش بدم همش میگه توروخدا کمکم کنید نمیدونم چیکارکنم

  3. مريم:

    منم با همسرم۴ماه ازدواج کردیم مواقعی ک از دستش ناراحتم بهش هیچی نمیگم ولی ی خورده تو چهره ام نشون میده ازم خواهش والتماس میکنه بگو آخرش ک من میگم اصلا ک درک نمیکنه هیچ.فقط تا ١هفته بامن قهر میکنه.بیشتر ناراحتی من بخاطر یواشکی پیامک دادنش یا رمز گذاشتن رو گوشیشه.که اصلا به من نمیگه.یا اگه بگه سریع عوضش میکنه.من بیخیال این موضوع میشم ناراحتی تو چهرمو نمیتونم قائمش کنم خواهش میکنم کمکم منید؟؟

  4. امیر:

    سلام .برای مشکلات شما و رابطه شما راهی تضمینی دارم ۰۹۳۷۳۶۱۳۱۱۳

  5. goli:

    راستش من خودم این مشکل و دارم من همش به خودم امید میدم که به مرور زمان خوب میشه اما…….

  6. sarina:

    سلام خسته نباشید لطفا جوابمو هر چ زود تر بدید ممنونم …
    من ۱۰ ماه عقد کردم و منو شوهرم عاشق همیم ولی خب این وسط ی سری مشکلات هس ومنو شوهرم تقریبا هم سن و سالیم و تو ی دانشگاه باهم درس میخونیم و هم کلاسی هستیم و من خیلی حساسم و بهش گیرمیدم مثلا چرا با این دختر حرف زدی چرا این شوخیو باهش کردی؟ فلان جا نرو .و… . خب من نگران شوهرم و زندگیمونم . شوهرم خیلی از این وضعیت ناراضیه، باید چیکارکنم یک همسر ایده آل براش باشم؟ چیکارکنم زندگیم خراب نشه و حساس نباشم ؟ شوهرم سیگار میکشه و بهش میگم چرا میکشی؟ میگ تنها چیزی ک میتونه آرومم کنه سیگار . من میخوام شوهرم تنها با من آرو م بشه من کنارش باشم با من راحت باشه.
    لطفا راهنماییم کنید

  7. من:

    سلام دوستان. چند نکته کوچیک بهتون میگم اولا که برید کتاب بخونیید و ببینید مردا که زن نیستن مثل ما احساسات بروز بدن اونا چیزهای دیگه رو بروز احساسات میدونن که با مطالعه بفهمید.بدشم برید مشکلات زن های دیگه رو تو سایتها بخونید مثلا با بچه ننه بودن شوهرشون با خساست شوهرشون هزار چی دیگه فقط سرچ کنید بعد برید شکر کنید که اون مشکلاتو ندارید و با کمی تحمل و صبر و سیاست زندیگیتو نو درست کنید و گیر ندین.چون مشکلات بزرگتری هستن که ی وقتهایی میگید کاش فقط بلد نبودن احساسات بروز بدن.این مشکلات دیگه رو نداشتن زندیگیاتونو خراب نکنید

  8. زهرا:

    من عشقموخیلی دوس دارم بینهایت شایددروصف خدای خودم ولی درباب یه موضوعی شک کردم نسبت بهش ولی دوهفته پیش وقتی فهمیدم دارم اشتباه کردم خیلی ناراحت شدم خودموسرزنش کردم ونمیدونم چجوری ازدلش دربیارم من میخوامرابطموبهتربهترازقبل کنم

  9. غزال:

    Khaste shodam dg behem nemige koja mikhad bere ghablana behem khabar midad alan migam chera behm nemigi mige dos dashtam nagoftam deelamo atish mizane ba in harfash bejaye in ke ye dalile ghane konande biyare mige dos dashtam man kheyli narahatam ke intori raftar mikone daram kam kam daghon misham dg boridam

  10. fereshteh:

    سلام به نظرمن که توام مهلش نذارخودش یواش یواش میادوازدلت درمیاره مرداتحمل بی تفاوتی خانوماشونوندارن

  11. مهسا:

    منم همین مشکل را دارم حتی واضح بهش گفتم وقتی باهات قهرم از دلم دربیار ولی این کار را نمی کند . خیلی خوب بود

  12. مریم:

    سلام نمیدونم چی بگم منم همین مشکل رو دارم همسرمن تاجندروزپیش سربازبود تاوقتی پیشم نبود با تلفن و اس ام اس مدام قربون صدقه ام میرفت اما از روزی که اومده مادرش چغولی منو بهش گفته اونم تنهام گذاشته رفته من خیلی ناراحتم مادرش دروغ گفته

  13. پریا:

    باسلام وعرض خسته نباشید. من با نظرشما موافقم ولی من در مورد همسر خودم هیچ کدوم از این راهکارها جوابی نگرفتم و او با لج و لجبازی بیشتر به کار خودش ادامه میده . مثلا حتی شده در مورد موضوعی که باعث ناراحتی من میشد خودم به زبون خودم بهش گفتمه این کار رو اگر انجام بدی موجب رنجش و ناراحتیه من میشه ولی فرقی بحالش نداره و کار خودش رو انجام میده .لطفا اگر امکانش هست من رو راهنمایی کنید.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.