مهدی نژاد نوری خبر داد: پرتاب چند ماهواره به فضا در سال جاری

خبرگزاری آریا- معاون پژوهشی وزیر علوم از  پرتاب چند ماهواره به فضا در سال جاری خبر داد.
به گزارش خبرنگار علمی آموزشی آریا، محمد مهدی‌نژاد نوری امروز در نشست خبری در وزارت علوم با اشاره به ساخت ماهواره‌های فجر، سپهر، پارس و امیرکبیر اظهار داشت:  این ماهواره‌ها تکمیل و در انتظار پرتاب به فضا هستند.
معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه شریف نیز در حال طراحی و ساخت ماهواره است، افزود: پیش ‌بینی می‌شود در سال جاری چند پرتاب ماهواره به فضا انجام شود.

راه‌اندازی بخش فناوری‌های صنعت‌ساز در جشنواره شیخ‌بهایی

مهدی‌نژاد با اشاره به برگزاری جشنواره شیخ‌ بهایی در ۲۱ تا ۲۳ اردیبهشت ماه در اصفهان گفت: امسال به این جشنواره، بخش فناوری‌های صنعت‌ساز اضافه شده است که این امر زمینه لازم را برای تجاری‌سازی محصولات و ایده‌ها فراهم می‌کند.
وی تصریح کرد: هدف اصلی جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌ بهایی، ارتقای سطح و جایگاه فناوری‌های پیشرفته و تجاری‌سازی آنها در توسعه کسب و کار دانش‌بنیان است.
معاون پژوهشی وزیر علوم اضافه کرد: این جشنواره دارای بخش عرضه ایده‌های نوآورانه است که در این بخش ایده‌های حوزه‌های نرم و سخت ارائه می‌شود.
مهدی نژاد اضافه کرد: در جشنواره شیخ‌ بهایی قابلیت تجاری‌ شدن محصولات وجود دارد؛ زیرا محصولات فناورانه به مخاطبان عرضه شده و بازار هدف آنها مشخص می‌شود و در نهایت این محصولات قیمت‌گذاری می گردد.

رکود ارتباط وزارت نفت با دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر

مهدی‌نژاد با اشاره به اینکه ارتباط دانشگاه‌ها و وزارت نفت دچار رکود شده است افزود: من بشدت از سوی روسای دانشگاه‌‌هایی مانند تهران، ‌شریف و امیرکبیر تحت فشار هستم.
معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان اینکه وزارت نفت و علوم در حضور رئیس جمهور و در منطقه عسلویه قراردادی منعقد کرده اند، گفت: وزارت علوم به وزارت نفت پیشنهاد داد که نفر سوم این قرارداد باشد، اما وزارت نفت از حرف این وزارتخانه برداشت معکوس کرده و تصور کرد که برای انعقاد قراردادها باید از وزارت علوم اجازه بگیرد؛ این در حالی است که وزارت علوم قصد داشت تنها روند ارتباط صنعت و دانشگاه را در حوزه نفت افزایش دهد و چنین تصمیمی نداشت.
مهدی نژاد ادامه داد: ‌دانشگاه‌های کشور توانمندی خوبی در خصوص حوزه نفت و انرژی دارند، بنابراین لازم است که به آنها زمان داده شود تا بتوانند توانمندی‌های خود را به فعلیت برسانند؛ این در حالی است که وزارت نفت از دانشگا‌‌ه‌های ما توقع دارد مانند شرکت‌های خارجی که عمر ۱۰۰ ساله دارند، فعالیت کنند.
وی تصریح کرد: پیشنهاد افزایش برداشت در حوزه نفت و گاز از سوی دانشگاه شریف به دولت ارائه شد که این پیشنهاد نیز موفق بود.
معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان اینکه اگر بیشتر دانشگا‌ه‌های کشور در حوزه نفت و گاز وارد شوند باز هم نیاز به حضور دانشگاه‌ها در این حوزه احساس می‌شود، اضافه کرد: انستیتوی تحقیقاتی در حوزه نفت از طرف وزارت نفت در دانشگاه تهران راه‌اندازی شده است، اما متاسفانه این انستیتو فعالیت آن چنانی ندارد و کار تحقیقاتی بسزایی در آن انجام نمی‌شود.
مهدی نژاد تصریح کرد: حجم سفارش های نفت و گاز به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باید به شکل نمایی گسترش یابد.
 وی خاطرنشان کرد: وجود سه طرح کلان ملی که در شورای عتف مصوب شده، مربوط به حوزه نفت و گاز است که این امر نشان دهنده دغدغه وزارت علوم برای ارتباط صنعت و دانشگاه در این حوزه می باشد.
معاون پژوهشی وزیر علوم تصریح کرد: وزارت نفت بر روی هر پژوهشگاه و دانشگاهی که انگشت بگذارد، ما بستر همکاری این دانشگاه با وزارت نفت را فراهم می‌کنیم.
اکثر دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور درگیر تحقیقات دفاعی هستند
مهدی‌نژاد گفت: اکثر دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور در زمره تحقیقات دفاعی فعالیت می‌کنند.
وی با بیان اینکه تجهیزات دفاعی سال به سال تغییر می‌کند، اضافه کرد: نیازمندی‌های بخش دفاعی در قالب دانشی و مستقل به دانشگاه‌ها ارائه شده است و اکثر دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی درگیر این پروژه‌ها هستند.
معاون پژوهشی وزیر علوم افزود: دفاع یک امر ملی و در لبه تحریم جهانی قرار دارد، بنابراین اگر کشوری بخواهد مستقل بماند باید در این حوزه مستقل باشد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.