مواد مخدر وابستگی روانی ایجاد می کند

اعتیاد به مواد مخدر حالتی را برای افراد بوجود می آورد که فرد بدون اینکه از نظر جسمانی به آن ماده وابسته باشد وسواس عملی برای استفاده از مواد را احساس می کند.

رضا ریش پور، کارشناس ارشد و روانشناسی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  فرد معتاد اغلب برای کنار آمدن با مشکلات و احساس سرخوشی کردن شدیدا به مواد مخدر وابسته است و فعالیت های بسیاری را به منظور به دست آوردن و استفاده از مواد انجام می دهد.

وی گفت: افراد بر اثر استفاده ی پیاپی از مواد، به آن وابسته می شوند که وابستگی یک وابستگی روانی است و سپس به وابستگی جسمانی تبدیل می شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: قدرت ایجاد وابستگی روانی از ماده ای به ماده ی دیگر متفاوت است و به نظر می رسد که این قدرت وابستگی برای هروئین و کوکائین بالاتر از سایر مواد است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سوء مصرف یا مصرف بیش از اندازه ی مواد زمانی مصداق پیدا می کند که دفعات مصرف افزایش یابد یا عوارض ناشی از آنها ظاهر شود که همین امر باعث می شود فرد به تدریج کارکردهای اجتماعی و بین فردی خود را نیز از دست بدهد که خود عوارض وخیمی را به دنبال خواهد داشت./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.