موازی کاری و وجود مرجع ‌های فکری متفاوت مشکل عمده علوم انسانی کشور

۲۶اردیبهشت،

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی عمده‌ترین مشکلات سرفصل‌های درسی رشته های علوم انسانی را در بازنگری‌های صورت گرفته به روز نبودن دروس در دو سطح ملی و جهانی و همچنین متناسب نبودن محتوی‌های درسی با نگاه اسلامی عنوان کرد.

حمیدرضا آیت اللهی در گفت وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ افزود: مشکلات ذکر شده در سرفصل‌های درسی رشته علوم اجتماعی بیشتر ملاحظه می‌شد.

وی یکی از مشکلات حوزه علوم انسانی را وجود مرجع ‌های علمی و فکری متفاوت که هیچ یک حاضر به قبول نظریات دیگران نیستند و حتی در مقابل یکدیگر می‌ایستند عنوان کرد و گفت: به همین سبب کار جمعی و ملی در بحث علوم انسانی به سختی پیش می‌رود و این مشکلات در حوزه‌های دیگر همچون رشته‌های فنی مهندسی به چشم نمی‌خورد.

آیت اللهی موازی کاری را از آفت‌های دیگر حوزه علوم انسانی دانست و گفت: این روحیه نیز سبب شده است که فعالیت های تکراری و موازی در علوم انسانی کشور انجام گیرد.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه در بحث بازنگری‌های سرفصل‌های علوم انسانی به سبب موازی کاری و در واقع انجام این بازنگری توسط چند بخش به صورت مجزا، این اقدام حدود ۲ سال به طول انجامید.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی همچنین از طراحی و ارائه یک برنامه آنلاین برای ۳۸ رشته و ۵۰۰ سرفصل دانشگاهی در درس های علوم انسانی به وزارت علوم خبرداد و گفت: طی آن استادانی که در هر رشته علوم انسانی کار می کنند می‌توانند نظرات خود را در زمینه های تخصصی در سامانه به ثبت برسانند و ضمن اشتراک ایده های خود از دیدگاه های دیگران نیز اطلاع پیدا کنند.

وی با بیان اینکه برنامه آنلاین دو سال قبل به وزارت علوم ارائه شده است، از سبب تایید نشدن و معطل ماندن این طرح در وزارتخانه اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: درصورت استفاده از این برنامه آنلاین، استادان مطرح علوم انسانی هر سه ماه یکبار می‌توانند به جمع بندی نظرات مطرح شده بپردازند و سرفصل های علوم انسانی را به روز رسانی کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.